Gå til innhold

Airbus


Mikkel Ellingsen

Anbefalte innlegg

Fant en artig liten artikkel om 737NG versus A320 familien . Det er riktignok Airbus sin sjefs-strateg som uttaler seg, men det bør jo være noe sant i strategiene han presenterer. Med tanke på Airbus sin voldsomme vekst.

 

EasyJet har f.eks. stoppet leveransen av sine 737-700, til fordel for en enhetsflåte nå bestående av A319. Det sises også at Ryanair kan ha fått så mye som 50% rabatt på sine NG maskiner. At Boeing føler seg presset er det hverfall ingen tvil om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjukke 737 og 747 maskinene er vel heller ikke spesiellt vakre. Jeg tror dog at alle er enige om at 757 maskinen er temmelig flott, 320 og 321 kan jo faktisk minne litt om den. De lange og slanke 340 maskine er vel heller ikke så ille.

 

Forøvrig synes jeg det er tåpelig og utrolig kjedelig å komme med den typen innlegg som du gjør her. Det sørger for at tråden sporer av og blir lite spennende.

 

Om du ikke har noe å bidre med, er det like greit å ikke skrive noe.

 

Forøvrig lurer jeg på hvordan 320 flyene har utviklet seg de siste 10 årene, ettersom Mytravel valgte å bytte dem ut med fabrikknye maskiner. Er det først og fremst et PR spørsmål? Man får jo relativt god tiltro til et flyselskap som markedsfører seg med europas yngste flyflåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus har et stort fortrinn framfor Boeing. Det er at alle deres cocpitter i de flyene de produserer i dag er bygd opp på de samme modulene. Det gjør at pilotene trenger mindre opplæring for å gå ifra A320 til A340 serien for et eksempel. For større selskaper som har både mellomdestansefly og langdestansefly kan det gi reduserte opplæringskostnader ved konventering til et større fly.

 

På en annen siden synes jeg at boeing har den fineste kombinasjonen av ny og litt eldre teknologi i Cocpittn. Boeing valgte det tradisjonelle flyrattet i sin Boeing 777 serie på bakgrunn av at pilotene foretrekker det.

 

Jeg har aldri reist med Airbus, men utifra bilder jeg har sett syns jeg at Boeing også har den fineste cabinen.

 

Boeing 737 er etter min mening det peneste pasasjerflyet som noen ganger er produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle uttalelser om Boeing vs. Airbus (eller hva som helst annet, for den saks skyld) som fremsettes av en som mottar lønn fra en av partene tar jeg med en gedigen klype salt.

 

Denne artikkelen er for øvrig 8 år gammel, hehe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det gjør at pilotene trenger mindre opplæring for å gå ifra A320 til A340 serien for et eksempel."

 

BTW: Hele 320 serien går på samme typegodkjenning.

 

"Boeing valgte det tradisjonelle flyrattet i sin Boeing 777 serie på bakgrunn av at pilotene foretrekker det."

 

Jeg har sett mange diskusjoner som peker på det motsatte. Airbus valgte sidestikke for å gi pilotene bedre arbeidsplass og utrekkbart bord foran seg. Jeg har sett et par diskusjoner der 777 piloter ønsker seg sidestikker.

 

"Jeg har aldri reist med Airbus, men utifra bilder jeg har sett syns jeg at Boeing også har den fineste cabinen."

 

Har kun reist med Airbus en gang (tur-retur). 320 interiøret er mer åpent og det er bedre plass i kabinen. Det mest spesielle var dog etter avgang fra ENGM, da motorlyden under "redused climb" ble helt borte. Et terrorfylt sukk raste gjennom kabinen.

 

Airbus interiør

 

"Denne artikkelen er for øvrig 8 år gammel, hehe"

 

Hehe "" Det er noe av peonget. I dag er Airbus blitt større en Boeing, for kun noen få år siden lo folk av tanken. For 8 år siden ville det vært sett på som absurd. Antakelig finnes det en del poenger i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du helt klart ta deg en tur med en Airbus-maskin Steinar, jeg var nok veldig pro-Boeing - og fortsatt synes jeg svært mange Boeing maskiner er fine. Men på visse områder har helt klart Airbus tatt igjen Boeing, og også er foran dem. Airbus har meget fine kabiner, som er svært funksjonelle - har i det siste sittet bedre i Airbus maskiner enn jeg har i Boeing. Men selvsagt beror også dette på selskap man reiser med osv. , men generellt

så tror jeg nok Airbus vil ta igjen Boeing på de fleste områder - de blir ihvertfall litt av en "bikkjekamp" mellom de to gigantene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgekig lyst til å teste Airbus "". Men så lenge jeg bor her oppe i kalde nor der Boeing 737 og Dash 8 er nesten enerådene i luftromet mellom de norske flyplassene er det lettere sagt en gjort.

 

Men slår skattebergeninga i Datax til når skatteoppgjøret kommer i juni er det store muligheter at jeg setter av de ca 10000 jeg får igjen til å få meg en tur i Europa får å få testa Airbus """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan i [sensurert] kan man gjøre en passasjerer undersøkelse på noe sånn ?"

 

Fletallet vet kanskje ikke hva som er den tekniske forskjellen mellom flytypene, men de vet hvor de flyr,når de flyr og med hvilket selskap de flyr. Publikum er opptatt av komfort. Selv en kneppskalle burde klare å forstå hvordan disse faktorene kan ha relevans... Dessuten kan det godt tenkes at slike undersøkelser gjøres underveis, ved gaten eller liknende... Fantasien er ubegrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...