Mikkel Ellingsen Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Fant en artig liten artikkel om 737NG versus A320 familien . Det er riktignok Airbus sin sjefs-strateg som uttaler seg, men det bør jo være noe sant i strategiene han presenterer. Med tanke på Airbus sin voldsomme vekst. EasyJet har f.eks. stoppet leveransen av sine 737-700, til fordel for en enhetsflåte nå bestående av A319. Det sises også at Ryanair kan ha fått så mye som 50% rabatt på sine NG maskiner. At Boeing føler seg presset er det hverfall ingen tvil om... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Airbus er stygge fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 De tjukke 737 og 747 maskinene er vel heller ikke spesiellt vakre. Jeg tror dog at alle er enige om at 757 maskinen er temmelig flott, 320 og 321 kan jo faktisk minne litt om den. De lange og slanke 340 maskine er vel heller ikke så ille. Forøvrig synes jeg det er tåpelig og utrolig kjedelig å komme med den typen innlegg som du gjør her. Det sørger for at tråden sporer av og blir lite spennende. Om du ikke har noe å bidre med, er det like greit å ikke skrive noe. Forøvrig lurer jeg på hvordan 320 flyene har utviklet seg de siste 10 årene, ettersom Mytravel valgte å bytte dem ut med fabrikknye maskiner. Er det først og fremst et PR spørsmål? Man får jo relativt god tiltro til et flyselskap som markedsfører seg med europas yngste flyflåte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olsen Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Ville ikke si at Airbus er stygg, men jeg menet at INGENTING er så fint som Sterling 737-86Q OY-SEK tar av i solen MAO: JEG liker helst Boeing Men, smak og behag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars K. Rønes Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Det eneste som airbus har laget som ser noenlunde ut er 330 og 340 etter min mening.. Boeing har helt klart de fineste flyene, og de har de beste klassikerne.. 707, 717, 727, 737, 747, 757, 767 og 777 er alle meget vakre fly.. Lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Airbus har et stort fortrinn framfor Boeing. Det er at alle deres cocpitter i de flyene de produserer i dag er bygd opp på de samme modulene. Det gjør at pilotene trenger mindre opplæring for å gå ifra A320 til A340 serien for et eksempel. For større selskaper som har både mellomdestansefly og langdestansefly kan det gi reduserte opplæringskostnader ved konventering til et større fly. På en annen siden synes jeg at boeing har den fineste kombinasjonen av ny og litt eldre teknologi i Cocpittn. Boeing valgte det tradisjonelle flyrattet i sin Boeing 777 serie på bakgrunn av at pilotene foretrekker det. Jeg har aldri reist med Airbus, men utifra bilder jeg har sett syns jeg at Boeing også har den fineste cabinen. Boeing 737 er etter min mening det peneste pasasjerflyet som noen ganger er produsert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MN Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Alle uttalelser om Boeing vs. Airbus (eller hva som helst annet, for den saks skyld) som fremsettes av en som mottar lønn fra en av partene tar jeg med en gedigen klype salt. Denne artikkelen er for øvrig 8 år gammel, hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 "Det gjør at pilotene trenger mindre opplæring for å gå ifra A320 til A340 serien for et eksempel." BTW: Hele 320 serien går på samme typegodkjenning. "Boeing valgte det tradisjonelle flyrattet i sin Boeing 777 serie på bakgrunn av at pilotene foretrekker det." Jeg har sett mange diskusjoner som peker på det motsatte. Airbus valgte sidestikke for å gi pilotene bedre arbeidsplass og utrekkbart bord foran seg. Jeg har sett et par diskusjoner der 777 piloter ønsker seg sidestikker. "Jeg har aldri reist med Airbus, men utifra bilder jeg har sett syns jeg at Boeing også har den fineste cabinen." Har kun reist med Airbus en gang (tur-retur). 320 interiøret er mer åpent og det er bedre plass i kabinen. Det mest spesielle var dog etter avgang fra ENGM, da motorlyden under "redused climb" ble helt borte. Et terrorfylt sukk raste gjennom kabinen. Airbus interiør "Denne artikkelen er for øvrig 8 år gammel, hehe" Hehe Det er noe av peonget. I dag er Airbus blitt større en Boeing, for kun noen få år siden lo folk av tanken. For 8 år siden ville det vært sett på som absurd. Antakelig finnes det en del poenger i artikkelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Da bør du helt klart ta deg en tur med en Airbus-maskin Steinar, jeg var nok veldig pro-Boeing - og fortsatt synes jeg svært mange Boeing maskiner er fine. Men på visse områder har helt klart Airbus tatt igjen Boeing, og også er foran dem. Airbus har meget fine kabiner, som er svært funksjonelle - har i det siste sittet bedre i Airbus maskiner enn jeg har i Boeing. Men selvsagt beror også dette på selskap man reiser med osv. , men generellt så tror jeg nok Airbus vil ta igjen Boeing på de fleste områder - de blir ihvertfall litt av en "bikkjekamp" mellom de to gigantene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 "men generellt så tror jeg nok Airbus vil ta igjen Boeing på de fleste områder" Mon tro, hva er det Airbus har å ta igjen for øyeblikket? Trodde det var ganske bred enighet om at Boeing har vært trege med å modernisere seg de siste ti årene. Bare lurer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg har selvfølgekig lyst til å teste Airbus . Men så lenge jeg bor her oppe i kalde nor der Boeing 737 og Dash 8 er nesten enerådene i luftromet mellom de norske flyplassene er det lettere sagt en gjort. Men slår skattebergeninga i Datax til når skatteoppgjøret kommer i juni er det store muligheter at jeg setter av de ca 10000 jeg får igjen til å få meg en tur i Europa får å få testa Airbus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bachke Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 MD-80 er tingen! Dash8 er også fin! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg har fløyet ganske mye med både Airbus og Boeing og MD80 innenlands og utenlands, det er ingenting som slår Boeing enda, både på utseende, panel og motorlyder og cabin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg må si at Boeing har vært svært flinke med å få til en veldig behagelig kabin "atmosfære" i sine 737NG, med denne indirekte lys-settingen i taket osv. Der synes jeg ihvertfall Boeing slår Airbus så det holder.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Airbus har også denne lyssettingen... Forövrig lurer jeg på hav som gjör en 330 vakrere enn en 300/310, da de benytter samme skroget. Men det hjelper svärt lite for Boeing, at noen synes flyene deres ser "kulere" ut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Erik Jansen Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Boeing 7E7 Dreamliner blir i allefall et meget vakkert fly, med et fantastisk interiør. Gå inn på Boeing sine sider og ta en titt. Comforten i dagens airbusmaskiner er etter min mening overlegen boeings. I fremtiden er jeg ikke sikker på at det vil bli sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Ivar Torset Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Boeing med 737NG Slår råtta på Airbus. Greit jeg har flydd mye Airbus, fin flymaskin for all del. Men jeg føler meg mer hjemme i en Boeing maskin. Og komforten er også veldig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Fordi du føler deg mer hjemme i en Boeing maskin så slår de rotta på Airbus? Er det ikke mulig å få til et snev av saklighet? I det minste et par synspunkter, noe teknisk innsikt... Ikke? BTW: Undersøkelser viser at et klart flertall av passasjerene foretrekker Airbus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars K. Rønes Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Flertallet av passasjerene ser ikke forskjell på en Airbus eller en Boeing.. Mange vet knapt hva en Boeing eller en Airbus er fornoe en gang.. De ser bare på den tingen der med vinger som jeg skal sitte på med til dit jeg skal.. Lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Amen !! Hvordan i [sensurert] kan man gjøre en passasjerer undersøkelse på noe sånn ? De fleste vet jo ikke som sagt hva en Airbus eller Boeing er for noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Alnes Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Airbus er stygge fly. Var en tur til Kalmar i Sverige, og fløy Skyways Fokker 50, SAS DHC-Q400, SAS MD80 og Braathen 735. Må si for passasjerenes komfort var det Flyet fra Kastrup til Oslo som var et AIRBUS 320 som var det beste!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Har vært pax på 320 og 321, og syntes det var veldig kjekt med monitorene som viser utsikten fremover og under ved takeoff og landing! Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 "Hvordan i [sensurert] kan man gjøre en passasjerer undersøkelse på noe sånn ?" Fletallet vet kanskje ikke hva som er den tekniske forskjellen mellom flytypene, men de vet hvor de flyr,når de flyr og med hvilket selskap de flyr. Publikum er opptatt av komfort. Selv en kneppskalle burde klare å forstå hvordan disse faktorene kan ha relevans... Dessuten kan det godt tenkes at slike undersøkelser gjøres underveis, ved gaten eller liknende... Fantasien er ubegrenset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olav Henjum Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 For folk flest er det nok det flyet som er renest og penest og har best service som er det beste... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 De tjukke 737 og 747 maskinene er vel heller ikke spesiellt vakre. Jeg tror dog at alle er enige om at 757 maskinen er temmelig flott, 320 og 321 kan jo faktisk minne litt om den. De lange og slanke 340 maskine er vel heller ikke så ille Da er vi to som mener det samme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bachke Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 som sagt tidligere : MD-8X og Dash 8 (100-300) er tingen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.