Gå til innhold

Vanlig decent rate med B737-NG?


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Når jeg flyr så begynner jeg å destente når det står T/D i nav panelet. Så setter jeg den på rundt 2200vs, og så venter jeg og ser om det passet. Hvis det var for mye setter jeg den ned var det for lite setter jeg den opp. Og man kan setter VS på det som er nødvendig. trenger man 3200vs så setter man den på 3200vs! Kan jo ikke drive å leke seilfly heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FMC tar seg normalt av beregningen. Her en en tabell for -700. FMC vil gi nøyaktige verdier. Tabellen tar hensyn til 250 IAS under FL 100. Sjekk at vekt har innvirkning på når descent må starte. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Descent_700_24K.jpg[/image]

 

Her er en tabell som viser ROD for hhv de "gamle" og NG fra FL200 og ned. Mange sier at NG er "glatt og hurtig", og normalt må bruke speedbrakes. Nei, en godt planlagt descent skal gå uten speedbrakes hvis ikke uventet vind i ryggen gjør at speedbrakes må brukes.

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Mer_descent.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at om du bruker den tollemfinger regelen så passer det omtrent å bruke halvparten av TAS ganger 10 som descent rate, dvs ved 300TAS så blir descend rate 1500ft/min, har ikke prøvd om dette stemmer selv, jeg pleier å bruke litt mer

Roald har jo svart svært utfyllende (som vanlig) når det gjelder 737, men tommelfingerregelen er (i alle fall slik Widerøe praktiserer den); høyden du vil descende dividert på 1000 mulitplisert på 3 gir avstanden fra hvor nedstigningen skal starte, OG VS får du av formelen ground speed mulitiplisert med 5 (GS = 250 gir VS 1250 fpm). Da skal du treffe sånn noenlunde. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...