Jan Vold Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Værnes Flyklubb med LN-HOF har nettopp assistert Politiet i en jakt på kriminelle i Jonsvannsområdet ved Trondheim. Rømlingene oppdaget og pågrepet. Kommentar fra en Poltititjenestemann: Nå kan dere male på to fanger på siden av flynesen! Siter
Kjell Arild Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Ble flyklubben nevnt i media? I slike anledninger (jakt på kriminelle o.l.) i regi av Flytjenesten så er det ikke ideelt at de som evt. planlegger noe lignende i fremtiden vet at flyklubben også innehar en slik posisjon i samarbeid med Politiet. Alle husker vel P4-helikopteret i Oslo som ble sabotert like før et større ran som skjedde samme dag. om det kriminelle miljøet vet av LN-HOF drar opp for å jakte på de ved noe lignende kan det fort bli utført sabotasje mot flyklubben og fly også.... Siter
Jan Vold Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Skrevet 11. februar 2004 Kanskje tankeløst av meg å skrive dette! Meningen var egentlig å vise de positive sider ved småflyvirksomheten. At det i dette tilfellet var Polititiet som fikk hjelp, var vel bare tilfeldig. Det er synd at samfunnet har kommet så langt at positive ting for flyentusiaster må holdes skjult. Allikevel mener jeg at potensialet med bruk av småfly i forskjellige rednings- og søkoppdrag er allt for lite utnyttet! Siter
Kjell Arild Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Nå tror jeg ikke det har så mye å si at det nevnes her på forumene, men f.eks å brette det ut i media bør unngås. Det er ingen hemmelighet at VFK er med i Flytjenesten og bistår bl.a. ved søk etter savnede. Men ved slike operasjoner kan de kiminelle fort få en fordel om de vet om slikt. F.eks sette fly ut av spill eller andre ting. Dette gjelder nok de fleste flyklubbene som er medlem i Flytjenesten. Siter
Christer Johansen Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Allikevel mener jeg at potensialet med bruk av småfly i forskjellige rednings- og søkoppdrag er allt for lite utnyttet! Kankje det, men det er vel heller slik at politiet er allt for dårlig utstyrt. Hadde politiet selv hatt tilgang til flere småfly og helikoptere hadde det jo ikke vært nødvendig med hjelp av sivile i slike saker. Det er etter min oppfatning en tvilsom praksis at politiet bruker sivile til slikt. Man kan lett, i sin ivrighet etter å hjelpe politiet, unnlate å overholde gjeldende minima med de konsekvenser det kan ha. Jeg vil tro at det for en som "hjelper politiet" blir lett å føle at de lover og regler som normalt gjelder på en måte er opphevet og ikke lengre gjelder da han/hun jo hjelper politiet. Et søkkrikt land som norge burde ha råd til å utstyre politiet med hva de trenger for å bekjempe kriminaliteten. Kanskje kunne dette samtidig gi nye muligheter for arbeidsledige piloter..... Siter
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Et søkkrikt land som norge burde ha råd til å utstyre politiet med hva de trenger for å bekjempe kriminaliteten. Kanskje kunne dette samtidig gi nye muligheter for arbeidsledige piloter..... Det er jeg helt enig i, men slik som det er nå er det nok mye billigere å leie fly av og til fremfor å kjøpe ett til 400.000 Siter
Stian Vaaden Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Klart det hadde vært bedre hvis politiet hadde vært utstyrt selv. Men NAK`s flytjeneste er opprettet for nettopp å bista i slike saker hvor hjelp fra småfly trengs. Og de som er med i flytjenesten er gitt opplæring, og vet hvilke regler som skal følges og hvor viktig dette er. Sikkerheten blir ikke satt på spill selv om man er ute på et slikt oppdrag. Hilsen en som har hatt en ***** morsom dag i et fly over jonsvannet:) Siter
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Sikkerheten blir ikke satt på spill selv om man er ute på et slikt oppdrag Det tror ikke jeg heller. Siter
Christer Johansen Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Et søkkrikt land som norge burde ha råd til å utstyre politiet med hva de trenger for å bekjempe kriminaliteten. Kanskje kunne dette samtidig gi nye muligheter for arbeidsledige piloter..... Det er jeg helt enig i, men slik som det er nå er det nok mye billigere å leie fly av og til fremfor å kjøpe ett til 400.000 Dette er vel ikke først og fremst et spørsmål om pris men om at politiet må ha de "verktøy" de trenger for å kunne gjøre den jobben de er satt til. Om dette inkluderer fly og helikoptre så la de få det. Siter
Christer Johansen Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Klart det hadde vært bedre hvis politiet hadde vært utstyrt selv. Men NAK`s flytjeneste er opprettet for nettopp å bista i slike saker hvor hjelp fra småfly trengs. Og de som er med i flytjenesten er gitt opplæring, og vet hvilke regler som skal følges og hvor viktig dette er. Sikkerheten blir ikke satt på spill selv om man er ute på et slikt oppdrag. Hilsen en som har hatt en ***** morsom dag i et fly over jonsvannet:) ja, det var sikker morsomt. Men det er mer det prinsipielle jeg er opptatt av. Jeg mener altså at politiet ikke skal bruke sivile til politioppdrag, uansett hvor godt opplærte de er for den rollen de skal ha. Det KAN nemlig gå galt, og når det går galt så skal det da etter min mening være politiet som er der og ikke innleide sivile. Helt flott at småfly og piloter brukes til *sivile* oppdrag som leteoppdrag, speiding etter skogbranner etc etc. Men politiet bør gjøre politioppdrag selv. Siter
Stian Vaaden Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Vel, politiet har vel ikke akkurat brukt sivile, men de ble tilbudt hjelp fra NAK`s flytjeneste (via Værnes Flyklubb), og de takket ja. Flyet skulle uansett ut å fly, så hvorfor ikke ta en sving forbi der de var? Politiet hadde nok de verktøy de trengte for å finne rømlingene, og hadde det vært en kritisk situasjon hvor de måtte hatt fly eller helikopter hadde de nok skaffet det en annen plass. Politiet hadde nok funnet rømlingene uansett, men fordi vi fløy opp og fant de to rømlingene, sparte politiet seg for noen timers leting (og utgifter). Når man har fly tilgjengelig, så er det bare positivt og få brukt det til noe samfunnsnyttig av og til. Skjønner prinsippet ditt Christer, og er jo igrunn enig i det... Siter
Christer Johansen Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Vel, jeg mente selvfølgelig ikke å kritisere de som gjorde en utmerket jobb og hjalp politiet i dette tilfellet. Det var helt sikkert en morsom opplevelse å være med på også, hadde sikker satt pris på det selv jeg. Men som sagt, det var dette med prinsipper da. Det er jo helt vanvittig at vi i et søkkrikt samfunn som vårt lar kriminalitet og faenskap vokse mens politiet står nærmest maktesløse og ser på av mangel på ressurser. Det er vel ikke først og fremst fly og helikoptere det skorter på men om det skulle hjelpe så la dem få det også. Jeg blir forbannet og provosert av at kjeltringpakk slipper unna gang på gang fordi politiet manglerr ressurser. Har selv vært utsatt for innbrudd og tyverier opptil flere ganger og hver gang har politiet bare henlagt sakene uten at de har gjort noen verdens ting. Til og med når gjerningsmann er kjent blir jo enkelte saker henlagt. Hadde innbrudd i en loftsbod i et leilighetskompeks hvor jeg bodde for et par år siden. Ringte politiet og ba om at de sendte en etterforsker for å lete etter "finger- og fotavtrykk" før jeg ryddet opp etter kjeltringpakket. Var jo klar over at de ikke ville gjøre noe som helst med dette men fikk iallefall en morsom samtale med vakthavende på Grønland politikammer som etter hvert fikk forklart at "nei dette hadde de nok hverken tid eller ressurser til å gjøre, men de skulle sende en patrule om et par-tre dager for å lete etter fingeravtrykk". Jeg takket høflig og la på, selvsagt dukket de aldri opp. Jeg skjønner at de m,å prioritere andre "mer alvorlige ting" som karen sa - poenget mitt er at vi burde ha råd til begge deler. Det må ikke bli slik at det lønner seg å bli kriminell fordi man jo nesten aldri blir tatt allikevel. Vel, det var dagens utblåsning. Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Politiet kan ikke være alle steder på en gang, og kan noen bistå dem i viktige leteoperasjoner og lignende så er dette veldig bra. Drosjene i Stavanger (og sikkert alle andre steder) blir flittig 'brukt' av politiet til å finne så mangt: Rømte fanger, psykiatriske pasienter, eldre mennesker, barn, stjålne biler, ja til og med bortkomne hunder og katter... Selv fant jeg en gang en liten autistisk gutt som hadde vært savnet i 12 timer. I tillegg til personlig takk fra politiet fikk jeg blomster og takkekort fra foreldrene. Klart det er hyggelig når slikt skjer, og man føler at man har vært til hjelp. Skulle bare ønske at media ble flinkere til å rapportere om slikt, og ikke bare det negative som skjer i drosjebransjen. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 12. februar 2004 Skrevet 12. februar 2004 Har hatt innbrudd i bilen opptil flere ganger etterhvert. Har ikke annlegg allikevel - tør ikke - ikke vits - får ikke ha det i fred allikevel. Ringte politiet for å sjekke om jeg burde annmelde det, visste jo de ikke kom til å bry seg. Fyren sa ja, det burde jeg absolutt gjøre, da statistikken kanskje fikk følger etterhvert. Måtte bare komme innom, "når som helst". Jo takk! Etter arbeidstid kjørte jeg nedom å snakket via ett hull i veggen med vakthavende (eller noe sånt). Neida, da hadde de stengt for kvelden. "Kom tilbake på dagtid, da har vi åpent". Huh? Ikke nok med at man kan ta det for gitt at ingenting blir gjort med saken, forsikring kan man bare glemme (egenanndelen blir for høy allikevel), men attpå til skal man ofre inntekt for å få det annmeldt?!?!?!?! Ikke pokker! Har helt gitt opp hele retts systemet. Gidder ikke ringe politiet lenger. Ser jeg en skadeskutt snur jeg meg vekk, hvorfor skal vel jeg bry meg? (Ok, satt på spissen)... Siter
Jan Gulliksen Skrevet 12. februar 2004 Skrevet 12. februar 2004 Men hvis du ikke anmelder det, så får du vel ikke dekket tyveriet på forsikringen heller? Siter
Christer Johansen Skrevet 12. februar 2004 Skrevet 12. februar 2004 Men hvis du ikke anmelder det, så får du vel ikke dekket tyveriet på forsikringen heller? Det er riktig at forsikringsselskapene krever at et tyveri/innbrudd skal være anmeldt før de i det hele tatt vil vurdere om de skal erstatte noe som helst. Poenget til Karl var vel at "småting" til noen tusenlapper, slik som ei knust siderute, et stjålent stereoanlegg etc etc koster omtrent like mye å reparere/anskaffe som det nivået forsikringsselskapet legger egenandelene sine på. Slik sett så er de jo flinke til å tilpasse seg "markedet"..... Det er jo komplett latterlig at den eneste grunnen til at man eventuellt skal anmelde et forhold til politiet er at man skal få erstatning av forsikringsselskapen. Men det er altså tilstanden i "søkkrike" norge Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.