Gå til innhold

EMS og alt det der...


TOS

Anbefalte innlegg

Eit fly flyg vassrett på ein stad der den jordmagnetiske fluktstettleiken er 50*10^-6 T loddrett nedover. Mellom vengespissane blir det indusert ei spenning på 0.46V. Avstanden mellom vingespissane er 42m. Kor stor fart har flyet? Kva for ein av vengespissane er positiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven da, skikkelig nederlag det her. Sitter her og prøver å huske hvordan en gjorde det her, men det ser ikke ut som jeg husker så mye lenger. Og jeg som skal ha fysikk på universitetsnivå til høsten, grøss og gru, må tydeligvis lese litt mer... Skal tenke litt til jeg Torstein og se om jeg kan hjelpe deg noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel her kjem løysinga.

 

B=50*10^-6 T eller 0,000005T

EMS (E) = 0,46 V

L = 42m.

 

V= E/BL = 0,46/(50*^-6*42) = 219 m/s = 425 knop = 0,66 mach.

 

I følge høgrehandsregelen er den venstre vengespissen positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en fysikkoppgave til deg....slå deg løs! ""

 

Den elektriske feltstyrken mellom to horisontale, ladde metallplater er: E = 1,4 * 10 opphøyd i 6 V/m.

 

Avstanden mellom platene er: d = 10mm.

 

 

 

______________________________________

 

A _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _> B

 

______________________________________

 

 

 

a) Beregn spenningen mellom metallplatene.

 

I en blekkskriver for utskrift for PC-er blir de horisontale metallplatene brukt til

å styre banen til ladde blekkdråper som kommer inn mellom dem, parallelt med platene.

 

b) Hvor stor masse må en blekkdråpe med ladning: q = -1,0 * 10 opphøyd i -13 C ha for å kunne

bevege seg parallelt med platene langs linja AB?

 

Tatt fra 3FY pensum om krefter og felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut et forslag til løsning:

 

a)

Av E = U/d Finner man spenningen U.

 

U = Ed = 1,4*10^6 V/m*10*10^-3 m = 14kV

 

b)

I en blekkskriver blir en dråpe påvirket av tyngdekraften mg nedover og en elektrisk kraft qE oppover. (Den øverste plata må altså være positivt ladd.) For at oljedråpen skal bevege seg paralellt med platene må disse to kreftene være like store: mg=qE

 

Dette gir massen til oljedråpen:

 

m=qE/g = 1,0*10^-13C *1,4*10^6 V/m dividert på: 9,81m/s^2 =

 

1,4*10^-8 kg

 

And thats it! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

V= E/BL = 0,46/(50*^-6*42) = 219 m/s = 425 knop = 0,66 mach.

 

 

Mulig jeg har misset noe, men såfremt du ikke har informasjon om lufttemperaturen, så kan du ikke fastslå mach-nummeret. Mach-nummer er kun avhengig av temperatur, og ikke høyde etc.

 

Hvis vi går ut ifra sea-level og at temperaturen er +25 grader og TAS er 425 knop så får du mach-nummer 0,6316. Hvis vi kun senker temperaturen til -35 så blir mach-nummeret 0,7067. For FL350 blir tallene de samme.

 

For å få mach 0,66 må temperaturen være -0,1 grader

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...