TOS Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Eit fly flyg vassrett på ein stad der den jordmagnetiske fluktstettleiken er 50*10^-6 T loddrett nedover. Mellom vengespissane blir det indusert ei spenning på 0.46V. Avstanden mellom vingespissane er 42m. Kor stor fart har flyet? Kva for ein av vengespissane er positiv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 eh... hæ??? Tror jeg skal gå på skole noen år til jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Ka i h...... e d der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Fysikkoppg 7.05 i ERGO Fysikk for 3FY. Under kapittel 7 om Induksjon... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Fysikkoppg 7.05 i ERGO Fysikk for 3FY. Under kapittel 7 om Induksjon... hehe.. bare det var for komplisert for meg Sorry, kan nok ikke hjelpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Dæven da, skikkelig nederlag det her. Sitter her og prøver å huske hvordan en gjorde det her, men det ser ikke ut som jeg husker så mye lenger. Og jeg som skal ha fysikk på universitetsnivå til høsten, grøss og gru, må tydeligvis lese litt mer... Skal tenke litt til jeg Torstein og se om jeg kan hjelpe deg noe mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Hehe svaret har eg kome fram til for lenge sidan.. ville no berre sjå om andre klarte det eg hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Spør meg igjen om et år, Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Er det verkeleg ingen her inne som kan svare på denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 kan du forklare utregningen? Jeg går i 9b og vi skal lære oss de fire regneartene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bjørlo Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hva?? Lære de fire regneartene i 9ende??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 hehe... ja, det kom fram på et foreldremøte i går Lærerne sa at vi skal fokusere mere på de fire regneartene.. Og jeg som hadde et håp om å bli pilot... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Vel her kjem løysinga. B=50*10^-6 T eller 0,000005T EMS (E) = 0,46 V L = 42m. V= E/BL = 0,46/(50*^-6*42) = 219 m/s = 425 knop = 0,66 mach. I følge høgrehandsregelen er den venstre vengespissen positiv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Mikalsen Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Her har jeg en fysikkoppgave til deg....slå deg løs! Den elektriske feltstyrken mellom to horisontale, ladde metallplater er: E = 1,4 * 10 opphøyd i 6 V/m. Avstanden mellom platene er: d = 10mm. ______________________________________ A _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _> B ______________________________________ a) Beregn spenningen mellom metallplatene. I en blekkskriver for utskrift for PC-er blir de horisontale metallplatene brukt til å styre banen til ladde blekkdråper som kommer inn mellom dem, parallelt med platene. b) Hvor stor masse må en blekkdråpe med ladning: q = -1,0 * 10 opphøyd i -13 C ha for å kunne bevege seg parallelt med platene langs linja AB? Tatt fra 3FY pensum om krefter og felt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Skal svare litt seinare i kveld Treng litt tid til å leite fram kalkulatoren hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Mikalsen Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Ingen som vil prøve seg? Fasit kommer senere i dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Eg må gi meg på den der... Skulle klart å finne noko av det men då må eg har fysikkbøkene mine... og dei er innelås på fysikklabben på skulen hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Mikalsen Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Slenger ut et forslag til løsning: a) Av E = U/d Finner man spenningen U. U = Ed = 1,4*10^6 V/m*10*10^-3 m = 14kV b) I en blekkskriver blir en dråpe påvirket av tyngdekraften mg nedover og en elektrisk kraft qE oppover. (Den øverste plata må altså være positivt ladd.) For at oljedråpen skal bevege seg paralellt med platene må disse to kreftene være like store: mg=qE Dette gir massen til oljedråpen: m=qE/g = 1,0*10^-13C *1,4*10^6 V/m dividert på: 9,81m/s^2 = 1,4*10^-8 kg And thats it! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 V= E/BL = 0,46/(50*^-6*42) = 219 m/s = 425 knop = 0,66 mach. Mulig jeg har misset noe, men såfremt du ikke har informasjon om lufttemperaturen, så kan du ikke fastslå mach-nummeret. Mach-nummer er kun avhengig av temperatur, og ikke høyde etc. Hvis vi går ut ifra sea-level og at temperaturen er +25 grader og TAS er 425 knop så får du mach-nummer 0,6316. Hvis vi kun senker temperaturen til -35 så blir mach-nummeret 0,7067. For FL350 blir tallene de samme. For å få mach 0,66 må temperaturen være -0,1 grader Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Eg tok berre utgangspunkt ifrå ein sånn omrekningskakulator eg fann på nettet Jaja folk har lov å drite på leggen hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.