Christopher Eriksen Skrevet 16. mai 2000 Del Skrevet 16. mai 2000 Hei alle Hvordan er egentlig synskravet til å bli flyger eller flygeleder? Kan man bruke briller eller linser når man begynner på utdannelsen? ------------------ christopher eriksen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mwalther Skrevet 16. mai 2000 Del Skrevet 16. mai 2000 Og hva er høydekrav? Markus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. mai 2000 Del Skrevet 16. mai 2000 For flygere er i hvert fall synskravene +/-3 og man må ha godt fargesyn. Kravene er altså ikke så strenge som mange tror. Du kan fint ha briller/linser. Høyde? Ikke for kort og ikke for lang [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hva som kreves for flygeldere aner jeg ikke, men jeg kan ikke tenke meg at høyden vil ha noe å si [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [Edited by birk 16-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Hamberg Skrevet 16. mai 2000 Del Skrevet 16. mai 2000 Vet noen hvilken utdanning man må ha? Hva må du gå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.Steen Skrevet 16. mai 2000 Del Skrevet 16. mai 2000 Til Birk: De bør vel være såpass høye at de rekker opp til radar og det andre utstyret de bruker da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Heia Vålerenga ------------------ Morten Steen http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Hagen Skrevet 16. mai 2000 Del Skrevet 16. mai 2000 Flygeleder: Fyldige opplysninger om krav etc finner du hos http://www.luftfartsverket.no/lvss/utdanning2.htm" TARGET=_blank>Luftfartsverket (opplysningene er riktignok ikke så veldig detaljerte når det gjelder synskrav, men jeg synes å huske at jeg har hørt ±3 som en grense (som for trafikkflygere)). Flyger: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20000123-0105.html" TARGET=_blank>Medisinske krav (i henhold til JAR-FCL 3) finner du hos Lovdata sin http://www.lovdata.no/for/sf/nae-713.html" TARGET=_blank>seksjon for lufttransport. Let deg litt nedover på siden, så finner du kravene til syn under http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20000123-0105-103.html" TARGET=_blank>"JAR-FCL 3.220 Synskrav". Ligger man utenfor synskravet for klasse 1 legeattest (±3) ser det for meg ut som om forskriften åpner for at det i enkelte tilfeller kan gis dispensasjon som spesifisert i http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20000123-0105-159.html" TARGET=_blank>"Appendiks 13 til kapittel B og C". Når det er sagt aner jeg ikke hvordan myndighetene praktiserer dette eller hvorvidt dispensasjonen er "lett" å få. ------------------ Harald Hagen Harstad, Norway harald.hagen@online.no [Edited by Harald Hagen 16-05-2000.] [Edited by Harald Hagen 16-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Ser ut til at jeg må gå inn for laseroperasjon av øynene for å få fly... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Eller vente på nye typer fly som lar oss halv-blinde få være med på leken [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddhspjoetvold Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Eller fly simulatorer! Jeg har en kar på besøk som er pilot, Han finner FS2K som et godt treningsobjekt for IFR. Han sa også at denne simulatoren var brukbar..til å fly IFR og samtidig drikke øl(selv med en PIII450, 128,{han vet ikke bedre]) Happy landings! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Erik, hvor har du hørt at rettelse av synet vha. laser ikke er godkjent? Etter hva jeg vet/har hørt, så er det ikke noe som tilsier at det ikke er godkjent. Det er kun en periode etter selve operasjonen at synet er tåkete og virker forstyrrende. Nå er slike operasjoner også så utbredt og godt prøvet at usikkerheten rundt det er i ferd med å forsvinne. Det står heller ikke i noen lover og regler at laseroperasjoner ikke godkjennes (etter hva jeg har funnet ut). Noen som vet noe mer? Christian [Edited by birk 20-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Jeg vet iallefall at for å komme inn på LFS kan man ikke ha hatt laserinngrep i det hele tatt uansett hvor lenge siden det er. Men på en annen side er jo kravene der ekstra høye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Larsen Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Laseroperasjon er ikke grunn nok til å ikke få fly, nei. Jeg har faktisk en kamerat som har gjennomgått en slik operasjon, og han flyr i dag småfly og holder på med trafikkflygerutdanningen (CPL og ATPL-teori). Han har legeattest kl.1 ja.... ------------------ Torkild Larsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Ang.laser. I Luftforsvaret får vi ikke ta noe laseroperasjon av øynene.Flymed.inst.grunngir dette med at man pr.i dag ikke kjenner langtidsvirkningene en slik operasjon har på øynene.Jeg bruker selv briller når jeg flyr, og har gjort dette i ca.10år,men bruk av briller aksepteres selvsagt ikke ved opptak til Flyskolen på Værnes.For mitt vedkommende begynte jeg med briller 2 år etter Flyskolen. Forøvrig fikk jeg heller ikke positivt svar fra Legenemda for flygere (som i praksis er det samme som FMI,som vi i Forsvaret bruker)på laseroperasjon,når det gjelder mine sivile sertifikat. Hans Petter Stue ------------------ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Hagen Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 quote: Originally posted by Michelle Sandra Aitken: Ser ut til at jeg må gå inn for laseroperasjon av øynene for å få fly... Eller vente på nye typer fly som lar oss halv-blinde få være med på leken Hvis "ønsket" ditt er å fly småfly med privatflygersertifikat så kan jeg trøste deg med at de lar halvblinde fly. For trafikkflygere er kravene slik de er spesifisert i en tidligere post her på forumet, men husk at det også i regelverket ligger rom for dispensasjoner. ------------------ Harald Hagen Harstad, Norway harald.hagen@online.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Bristol Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Bre lurte på om det er mulig å bli flygeleder med - 5.0 og 5.75...eller eventuelt etter en laserop.??? ------------------ IceBox mbristol@c2i.net President of Betatel Productions Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Bjørnøy Olsen Skrevet 20. mai 2000 Del Skrevet 20. mai 2000 Laserinngrep blir nok dessverre ikke godkjent Michelle ;-( ------------------ Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen LN-KLH http://home.c2i.net/erikols Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 4. juni 2000 Del Skrevet 4. juni 2000 quote: Originally posted by Mats Bristol: Bre lurte på om det er mulig å bli flygeleder med - 5.0 og 5.75...eller eventuelt etter en laserop.??? Hei! Jeg trur ikke de er så strenge på det der egentlig. Men +/-5 er jo en del da. +/-3,75 er kravet. Men jeg trur laseroperasjon godkjennes, ring LVSS på Røyken, eller mail dem. Se http://www.luftfartsverket.no"'>http://www.luftfartsverket.no" TARGET=_blank>http://www.luftfartsverket.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Eriksen Skrevet 5. juni 2000 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2000 Hvorfor kan man ikke la "halvblinde" bli flygeledere eller flygere? Noen som vet hvorfor? ------------------ christopher eriksen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.