Gå til innhold

Torkild Larsen

Members
  • Innholdsteller

    40
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Torkild Larsen

  • Bursdag 30. nov. 3

Torkild Larsen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ringte nettopp tårnet og fikk til svar at Antonov'en tar av i morgen rundt kl 1100. Glemte selvsagt å spørre om eksakt landingstidspunkt i kveld (som jeg egentlig skulle spørre om ), men det er jo tross alt bedre lysforhold i morgen for den som ønsker å se den i lufta...
  2. Er det interesse for rundturer, så stiller jeg meg disponibel for det, jeg óg. Har "bare" to fly å rutte med da... Forøvrig kan jeg ta med hvem som helst stort sett når som helst.. Bare si fra hvis det skulle være av interesse.
  3. quote: Opprinnelig postet av Simen Trovatten Taraldsen: Oi... er det lov å la seg friste? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Jada.... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]
  4. Og hvis noen vil bli med fra Værnes, verdens navle, så si ifra! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 13-09-2001: Endret av: Torkild Larsen ]
  5. Og hvis det finnes folk i Trondheims-området som vil opp en snartur, så har jeg plass, jeg óg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Send mail hvis det er av interesse. (Trenger litt hjelp med å samle timer, men det blir neppe dyrt)
  6. Mht småfly: Prøv å holde senterlinja uten å bruke sideror under avgang og landing, selv i null vind. Propell-/slippstrømmen ved motorpådrag er nådeløs, og skjevstillingen av haleflata gir deg god mulighet til å trimme føttene under flarefasen, landingen og utrullingen :-)
  7. Hei! Dewpoint (doggpunkt) angir metningstemperaturen til lufta, dvs den temperaturen som lufta må kjøles ned til (uforandret trykk og vanndampinnhold) for at vanndampen skal felles ut og bli synlig, som f.eks tåke. Varm luft har større evne til å holde på fuktighet enn kald luft. Fuktig luft har mindre tetthet enn tørr luft og bidrar dermed til dårligere løft for flyet. Hvis du har sett på en METAR (eller hørt på en ATIS), vil du se at meteorologen angir både aktuell temperatur og doggpunktstemperatur. Da er det lett for flygeren å forutsi mulighetene for skydannelse, og for VFR-flyging er dette meget viktig. Jo større temperaturforskjellen er, jo mindre er sjansen for metning og medfølgende skyer og tåke, og ikke minst muligheten for ising i forgasseren, hvis flyet har en. VFR on top betyr å fly VFR over skylaget. Det er ikke tillatt hvis skytettheten er mer enn halvskyet/scattered, da må du nok ha instrumentbevis........sukk. Isobar er en tenkt linje som går gjennom punkter med samme lufttrykk. Density altitude - tetthetshøyde, husker ikke helt i farta hvordan man fant den, men jeg tror at man korrigerer trykkhøyden for virkelig trykk-og temperaturavvik (flere å ta av - indikert høyde, kalibrert høyde, sann høyde, absolutt høyde, trykkhøyde). Com1-og com2-velgeren kan du bruke til å bestemme hvilken radio som du skal sende på. Ganske praktisk når du bruker flere frekvenser (mht forhåndsinnstilling).
  8. Fikk sneket meg ut på 09 med en "litt" mindre trehjuling mellom et par av touch and go'ene. Dermed bar ut på en aldri så liten bumpy ride til Ørlandet.
  9. Jeg er sikker på å ha lest i BSL'ene at fotografering til privat formål ikke er underlagt noen restriksjoner, men en bør vel være litt forsiktig med å fotografere militære anlegg. Uansett blir fotoapparatet mitt flittig brukt.
  10. Selv har jeg et luftfoto over Møllenberg og Rosenborg i Trondheim (2000 fot), slik at jeg hver dag får en liten påminnelse om hvor i verden jeg bor.....
  11. Kjørte i all hast til Værnes i seks-tida etter at foreldrene mine hadde vært der og bl.a sett på det. Det var SVÆRT, sa'n pappa. For meg så ble nok Værnes-turen en bomtur, men jeg fikk i stedet lusket meg ut på oppstillingsplassen foran hangarene og sett på saab'en som kræsja ved Storskarven/Vålåkleppen i Meråker. Det var ikke mye igjen av den, nei.......
×
×
  • Opprett ny...