Gå til innhold

Synskrav


Anbefalte innlegg

For flygere er i hvert fall synskravene +/-3 og man må ha godt fargesyn. Kravene er altså ikke så strenge som mange tror. Du kan fint ha briller/linser.

Høyde? Ikke for kort og ikke for lang [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hva som kreves for flygeldere aner jeg ikke, men jeg kan ikke tenke meg at høyden vil ha noe å si [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

[Edited by birk 16-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Birk:

De bør vel være såpass høye at de rekker opp til

radar og det andre utstyret de bruker da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Heia Vålerenga

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flygeleder: Fyldige opplysninger om krav etc finner du hos http://www.luftfartsverket.no/lvss/utdanning2.htm" TARGET=_blank>Luftfartsverket (opplysningene er riktignok ikke så veldig detaljerte når det gjelder synskrav, men jeg synes å huske at jeg har hørt ±3 som en grense (som for trafikkflygere)).

Flyger: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20000123-0105.html" TARGET=_blank>Medisinske krav (i henhold til JAR-FCL 3) finner du hos Lovdata sin http://www.lovdata.no/for/sf/nae-713.html" TARGET=_blank>seksjon for lufttransport. Let deg litt nedover på siden, så finner du kravene til syn under http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20000123-0105-103.html" TARGET=_blank>"JAR-FCL 3.220 Synskrav".

Ligger man utenfor synskravet for klasse 1 legeattest (±3) ser det for meg ut som om forskriften åpner for at det i enkelte tilfeller kan gis dispensasjon som spesifisert i http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20000123-0105-159.html" TARGET=_blank>"Appendiks 13 til kapittel B og C". Når det er sagt aner jeg ikke hvordan myndighetene praktiserer dette eller hvorvidt dispensasjonen er "lett" å få.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

[Edited by Harald Hagen 16-05-2000.]

[Edited by Harald Hagen 16-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, hvor har du hørt at rettelse av synet vha. laser ikke er godkjent? Etter hva jeg vet/har hørt, så er det ikke noe som tilsier at det ikke er godkjent. Det er kun en periode etter selve operasjonen at synet er tåkete og virker forstyrrende. Nå er slike operasjoner også så utbredt og godt prøvet at usikkerheten rundt det er i ferd med å forsvinne.

Det står heller ikke i noen lover og regler at laseroperasjoner ikke godkjennes (etter hva jeg har funnet ut).

Noen som vet noe mer?

Christian

[Edited by birk 20-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet iallefall at for å komme inn på LFS kan man ikke ha hatt laserinngrep i det hele tatt uansett hvor lenge siden det er. Men på en annen side er jo kravene der ekstra høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.laser.

I Luftforsvaret får vi ikke ta noe laseroperasjon av øynene.Flymed.inst.grunngir dette med at man pr.i dag ikke kjenner langtidsvirkningene en slik operasjon har på øynene.Jeg bruker selv briller når jeg flyr, og har gjort dette i ca.10år,men bruk av briller aksepteres selvsagt ikke ved opptak til Flyskolen på Værnes.For mitt vedkommende begynte jeg med briller 2 år etter Flyskolen.

Forøvrig fikk jeg heller ikke positivt svar fra Legenemda for flygere (som i praksis er det samme som FMI,som vi i Forsvaret bruker)på laseroperasjon,når det gjelder mine sivile sertifikat.

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Michelle Sandra Aitken:

Ser ut til at jeg må gå inn for laseroperasjon av øynene for å få fly...

Eller vente på nye typer fly som lar oss halv-blinde få være med på leken

Hvis "ønsket" ditt er å fly småfly med privatflygersertifikat så kan jeg trøste deg med at de lar halvblinde fly.

For trafikkflygere er kravene slik de er spesifisert i en tidligere post her på forumet, men husk at det også i regelverket ligger rom for dispensasjoner.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Mats Bristol:

Bre lurte på om det er mulig å bli flygeleder med - 5.0 og 5.75...eller eventuelt etter en laserop.???

 


Hei! Jeg trur ikke de er så strenge på det der egentlig. Men +/-5 er jo en del da. +/-3,75 er kravet. Men jeg trur laseroperasjon godkjennes, ring LVSS på Røyken, eller mail dem. Se http://www.luftfartsverket.no"'>http://www.luftfartsverket.no" TARGET=_blank>http://www.luftfartsverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...