Ivar Skaugstad Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei folkens! Som dere sikkert har lagt merke til så har det eksplodert med ATC i Norge! Dette er veldig flott, og jeg synes vi/dere gjør en flott jobb med å holde Norge bemannet, men hva sier dere til at vi skal spre oss litt? I går var det helt sykt med ATC på Gardermoen, og det blir det vel i kveld også, helt sikkert i helgen også.. Men jeg synes det blir litt for mye på en plass, burde vi ikke heller fokusere på å spre trafikk og ATC? Vi burde heller sette ATC "etter behov", og når det er 3 fly inbound Gardermoen og 1 fly outbound ser jeg det ikke nødvendig med GND og TWR! Den som sitter i TWR klarer helt sikker den trafikken, så en burde kanskje sette seg som ATC en annen plass i landet istedet for å sitte som GND? F. eks som Sola Approach eller noe i den duren? Og skulle TWR føle at det blir litt stor belastning, så kan han da sende en beskjed til en av de andre ATC'ene rundt om i Norge som ikke har fullt så mye å gjøre? Jeg er helt sikker på at vi vil få mer domestic, og kanskje flere fly til og med om vi tilbyr ATC på flere flyplasser, istedet for ALL ATC på en flyplass! Jeg annbefaler at vi bemanner fra toppen og nedover (fra CTR) ut i fra nødvendigheten så får vi bedre dekkning! Meninger og synspunkter? Ha en flott ATC kveld! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Så fort jeg får ratingen i orden er jeg på plass på sola Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei, er ening, CTR-APP-TWR er greit å ha, er jo ikke sprengfult med fly i Norge heller da. Vi har jo Kjevik, Sola, Flesland, Værnes, Bodø, Alta, Tromsø. Det var noen flyplasser som jeg kom på å farta. Men jeg tror at folk ikke tør å sitte på andre plasser forde det de ikke er kjente med prosedyrene og at det ikke ligger nok oppdatert kart på internet. For min del som flyr en del VFR på VATSIM så hadde dette vært ypperlig, en deilig tur fra Sola til Flesland, hvem kan tenke seg noe bedre. Stå på folkens, det finnes jo også andre ting å gjøre en å sitte 5 ATC på en flyplasuten fly, fly selv og lag litt liv for ATC ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg er helt klart enig med deg der. Hehe, så det der i Går, var utrolig med ATC på ENGM da. Når jeg får den praktiske utsjekken min for senior student ratingen holder jeg nok Bodø Control åpen noen timer. Men, ja. De som kan sitte TWR, kan også sitte APP, så i stedet for "ørten" stykker på ENGM, bemann ENVA APP, ENCN APP, ENZV APP, da tror jeg også det blir mer fristende for flyene å fly innenfor Norge... Ikke bare inn fra utlandet til ENGM, og motsatt, men litt innenriks Uansett, så er det ikke tvil om at trafikken begynner komme seg igjen etter den labre perioden vi hadde! Det vi ser helt klart er jo at det kommer piloter når det er ATC, og sikkert omvendt... tror jeg Yepp. Fortsett med denne økningen og vi har nok de fleste store flyplassene bemannet snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 At det ikke er noen oppdaterte kart på internett er selvfølgelig et problem, og dette er helt klart et hinder for at noen skal kunne sitte ATC på en flyplass hvor de ikke er kjent med prossedyrene. Andre er kanskje litt skeptiske til å velge en flyplass de aldri har vært på, eller som ikke ligger i nærheten av der de bor, men dette byr bare på nye utfordringer, og det er ikke mange avgangene/annkomstene du skal ha, før alt sitter som spikret til hjernen! Jeg har iallefall mulighet til å sitte ATC på alle flyplassene i hele Norge, er godt utstyrt med kart, så jeg oppfordrer de med AIP eller noe lignende til å prøve nye flyplasser.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 God ettermiddag! Jeg skal begynne å sitte mer Tromsø Approach. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Og jeg veksler mellom ENBO og ENGM... kanskje prøve noe nytt jeg også da... ENVA, sånn midt mellom? Ellers har jeg også AIP for Norge. Må si den kommer godt med enten man skal fly eller sitte ATC, tror ikke jeg hadde tatt sjangsen på å sette med ved ENGM uten den altså, det hadde vært skummelt! Er det ikke noen muligheter for å få en litt oppdatert kart-database eller noe slikt opp på nettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 God ettermiddag! Jeg skal begynne å sitte mer Bodø Approach. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Sola Approach er nå online Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Hehe, dette hadde jeg ikke forventet! Torsdag i dag (Nordic Fly-In day) og trafikken er heller laber, mens den nesten tok helt overhånd i går. Men det er vel slik, trafikken går i bølgedaler, likså ATC. Det kommer nye sjangser til helgen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ivar, Hei flydde VFR i dag også med min lille godsak, både på Gardermoen og i Stavanger. Synes det var greit med trafikk men det tokk ikke helt av. LN-OMS gleder seg til søndag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Dette var kult da. Mindre kult at jeg fortsatt har problemer med SB! godt forslag det med spredning av ATC. tenkte litt på det jeg også da jeg så 3 folk som kontrollerte gardermoen, og de var de eneste ATC i norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.