Gå til innhold

ATC på Flesland søndag 11. januar


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Da skal SVA ut og fly igjen. Denne gangen fra ENBR - EHAM, søndag 11. jan kl. 1900UTC. Håper vi kan bemanne Bergen og Stavanger FIR like godt også denne gangen som sist. De som vil være ATC booker tid via vACCNorway Bookingen. ATC bør være oppkoblet og online senest 1830UTC, altså en halv time for antatt avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg gjerne som GND eller TWR, men litt uvist enda da jeg venter på nytt headsett(fått tilbake melding med låg lyd på reserve mikken min)

I tilleg så er det ikke noen sector fil for ENBR ground som passer til hverken standard fs9 eller NA2004 så det gjer jobben litt verre, TWR er ikke problem, men som GND er det litt kjekt med god sector fil ""

 

Jeg booker meg inn tidleg Søndags ettermidag om ingen av dei to er tatt... Ellers havner jeg kanskje på ENGM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Hans prøver å si er kanskje det at man som OBS ikke kan yte atc-service. Vil ikke tro den praktiske testen din går ut på at du skal gjøre det, siden du ikke har rating til å gjøre det ennå. Kun basic test på om du kan diverse vitale ting i radar-programmet. Er annerledes når man skal testes for videre oppgradering fra STU igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailen fra herr Kristiansen:

 

Hei Thomas

 

Da var det klart for din Student test Online...

 

Når du har tid gi meg et signal så skal vi få deg gjennom.

 

Vi gjør det på følgende måte :

 

Vi logger opp på ASRC / ProController

Setter opp en voice kanal

 

Som du vet har du ikke lov å logge opp som ATC sålenge du bare har en OBS rating, men om det er fly i området vi skal bruke som er ENZV, vil du få gi klareringer etc til de flyene.

 

Jeg kommer til å stille deg en del spørsmål også som du skal svare på . Spørsmålene kommer til å gå på

ATC relaterte ting - Kart - Prosedyrer - Fly - ASRC - Pro Controller etc.

 

I utgansgspunktet gjør vi dette på engelsk, (spørsmål og svar ) men det er lov å bruke norsk også, om det skulle være ønskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas, jeg vil unødig skuffe deg, og her står jeg også i fare for i å ta feil.

Men som det står i mailen, så har du ikke autoritet til å være flygeleder siden du ennå hun har OBS rating.

Det som vil foregå er at du logger på som OBS, og chatter/snakker privat med Einar hvor han spør om noen praktiske spørsmål ang. ATC programmet og dirigering av fly generellt.

Det er også tvilsomt at du får gi noen "fly" clearance, siden du er så uerfaren når det gjelder kontrollering av fly.

Hvis det er lite trafikk så er det jo selvfølgelig en mulighet, men om 5-15 piloter skal dra fra ENZV på en gang, skal jeg love deg at det kan bli hektisk noe som kan skape kaos og forvirring både hos piloter og ATC.

Men vi får se hva som skjer, vi får jo håpe at du får prøvd deg denne kvelden litt også! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter, la oss holde oss til det opprinnelige temaet i denne posten og det er behov for ATC på Flesland søndag 11. jan. fra kl. 2000 norsk tid, (1900 UTC). Om noen skal ha test på Sola og hvordan den skal gjennomføres er i denne sammenheng uinteresant. Tenker nok at Jan Kristiansen klarer å styre den testen på en helt utmerket måte.

 

Så derfor, de som kan sitte som ATC på Vestlandet, (Flesland) søndag kan logge seg på bookingen til vACCNorge. Om noen vil ta Sola er det bare flott selv om det er test der. Gjør ikke noe det. La oss få til et nytt lite miniflyin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas, jeg vil tru han mener at dere skal simulere at du gir clearance til flyene på en privat kanal, som flyene ikke hører på.

 

For å sitere unge Herr Nilsen: Den som lever får se!

 

 

Kjempemotto "" funker med alt ""

Har du prøvd med, "Hvordan er livet etter døden?" ""

 

Nei hehe, men vi skal alle den veien ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

 

Var nok en veldig vellyket kveld!

 

Dere er veldig flinke på ENBR! Tusen takk skal dere ha for ATC`en! I kveld fikk jeg jommen meg absolutt full pakke, gnd,twr,app,ctr i både Bergen og Amsterdam, pluss CTR over alle mine besøkende luftrom!

 

Neste Søndag besøker vi nok en gang Norge, og da blir det Bodø, så vi ser med stor iver og glede fram til neste Søndag, men først er det skole og vanlig arbeidsuke... ""

 

Med dette ønsker jeg alle god natt, og takk for en fin online kveld! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...