Gå til innhold

SQ 7500-7600


Jan Kristiansen

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor mange av Dere som har fått med Dere dette:

 

Å SQ 7500 "Hijacking" når du er online har ikke vært lov på Vatsim, det regner jeg med De fleste av Dere har fått med Dere.

 

Nå er også SQ 7600 Radiofailure "forbidden" på Vatsim.

 

Det nye nå er at du automatisk vil bli disconnected fra Vatsim om setter en av disse kodene. No warning upfront - Disconnect.

 

SQ 7700 EMR er fortsatt lov jmf. Code of Conduct §B8, såfremt ATC tillater det.

 

Dette til Deres informasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min personlige mening er at her har BoG ikke tenkt grundig nok gjennom dette. Dette er ikke bra for Vatsim slik jeg ser det.

7500 helt okay, men 7600 ikke bra det vil gjøre at realismen tar ett steg i feil rettning spør du meg, og det faktum at man nå blir automatisk disconnected fra serveren om man gjør det - gjør det hele helt tragisk. Kan hende jeg får på "pukkelen" nå, men det får så være, dette synes jeg ikke noe om, derfor måtte jeg bare åpne denne topic, og informere dere.

 

Diskusjonene er igang om dette på andre plasse, og tro meg dette er ikke blitt mottatt særlig godt rundt om, så siste ord er vel "kansje" ikke sagt, selv om dette er allerede bestemt og gjennomført av BoG, jmf allerede lagt inn i serverne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tillatt meg å legge inn info om dette også på SCA VACC forumet, og er ellers enig i det som er skrevet her. Vedtaket ble tatt av BoG allerede 22 nov ifjor, men ingen ser ut til å ha registrert dette, og evt fått det opp til diskusjon før det var for sent, dvs etter introduksjon på VATSIM-serverne.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt toskete ut. Det hender rett som det er at man har com. failure på VATSIM, og det er vel bare sundt at man da kan informere ATC med å squawke 7600. Jeg har selv vært ATC for fly med squawk 7600, en veldig artig opplevelse. Dessuten hender det i RL at man glemmer å sette squawk standby i flyet før man skifter swuaqk code, og blar forbi en emergency-kode som eks. 7500 eller 7600 og det blir full alarm hos ATC. Dette kan jo også skje på VATSIM, men da blir du altså disconnected! Et steg i feil retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere andre, geit at 7500 er forbudt. Men 7600 burde være lov! Har selv hatt com. failure mens jeg har flydd online. Og jeg disconecter ikke av den grunn, det er jo totalt urealistisk! Dette vil bare føre til at ATCene holder på å gå i veggene når pilotene ikke svarer. Hadde 7600 vært lov hadde atc med en gang forstått hva som er problemet, mye bedre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

 

Forstår frustrasjonen over å bli disconecta ved bruk av Sq 7600, men ser ikke helt problemet med at det ikke er lov.

 

I motsettning til virkeligheten, har vi ingen mulighet å simulere kommunikasjon ved "radiofailure". Så vidt jeg vet er det faste rutiner/prosedyrer når dette skjer i virkeligheten som innbefatter blant annet komunikasjon ved hjelp av lys-signaler mm.

 

Online er det ingen grunn til å være der, dersom man ikke klarer å kommunisere med ATC via tekst. Virker ikke den, da er det vel lite annet som virker, eller tar jeg feil her.

 

Bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

 

Forstår frustrasjonen over å bli disconecta ved bruk av Sq 7600, men ser ikke helt problemet med at det ikke er lov.

 

I motsettning til virkeligheten, har vi ingen mulighet å simulere kommunikasjon ved "radiofailure". Så vidt jeg vet er det faste rutiner/prosedyrer når dette skjer i virkeligheten som innbefatter blant annet komunikasjon ved hjelp av lys-signaler mm.

 

Online er det ingen grunn til å være der, dersom man ikke klarer å kommunisere med ATC via tekst. Virker ikke den, da er det vel lite annet som virker, eller tar jeg feil her.

 

Bare noen tanker.

 

Det er også spesielle mønstre du kan fly hvis du har com failure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også spesielle mønstre du kan fly hvis du har com failure...

 

I flg. AIP-norge ENR 1.15-2.2 "Svikt i radiosambandet" skal man flg. oppgitt FP-route til det Navigasjons hjelpemiddlet som er oppgitt for hver enkelt flyplass (f.eks.ENGM = BGU NBD). Men så forsetter det med flere regler for flygehøyder - om at hvis men.....

For at dette skal kunne fungere må alle kunne disse prosedyrene både ATC og piloter, ATC kan pålegges å kunne dette for sine flyplasser, siden de må gjennomgå en "eksamen" for å sitte som ATC. Pilotene derimot kan fly uten noen som helst peiling på å gjøre akkurat det de får beskjed om ( ikke alle som klarer det heller). Enden på den visen blir gjerne "jeg vil fly som jeg vil, aha SQ 7600 "", drit i ATC og land.

 

Tok alle denne hobbyen like grav-alvorlig, som en del her gjør (ikke noe galt i det ""), ville det ikke være et problem. Da ville alle som fløy lese prosedyrer opp og i mente før de fløy, gjøre det som blir forventet av dem og være profosjonelle. Slik er det heldigvis ikke, det er rom for alle, både de som ikke kan noe og de som kan alt, dette er jo tross alt en hobby, og noen vil være disponert for å lage "problemer", dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...