Gå til innhold

14 JAS fly til Tjeckien


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Verkligen goda nyheter...

 

Syd Afrika... Sa de inte ja och drog sig sedan ur affären för något år sedan? Tänker de göra samma sak denna gång..?

 

Verkligen bra för SAAB om de får externa kunder!

Bra för oss flygsimmare också! Nu kanske vi kan få se en realistisk flygbar Gripen i en flygsim snart! ""

 

 

Edit: KGS, vad är det som gör det otroligt att någon köper Gripen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syd Afrika... Sa de inte ja och drog sig sedan ur affären för något år sedan? Tänker de göra samma sak denna gång..?

 

Jo det stämmer, men nu är pappret undersskrivet så, det blir väl en V2 ? "" (point of no return)

 

Gripen gir kallenavnet "Myggjager" et ansikt...

 

Jeg visste ikke at Norge laget bedre jagerfly enn Gripen!

 

Tack för det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: KGS, vad är det som gör det otroligt att någon köper Gripen?

 

Vel.. De landene jeg har hørt om, som har vurdert Gripen, kom frem til at flyet har for liten rekkevidde og tar for lite nyttelast, og har derfor funnet andre alternativer som er bedre på de punktene.

 

En liten lommejager for å passe på nabolaget, kan man jo si.. ""

 

Jeg visste ikke at Norge laget bedre jagerfly enn Gripen!

 

Nei du sier noe..

Har ikke hørt noe om at Norge lager jagerfly i det hele tatt faktisk... ...men det gjør ikke innlegget ditt mindre barnslig..

Faktisk så er du helt nede på "pappa'n min er sterkere enn din-nivå"..

 

Hvorvidt Norge produserer jagerfly eller ei er jo fullstendig uvesentlig i denne diskusjonen...

 

 

 

....men det betyr ikke at det ikke finnes jagerfly i samme klasse som har mye bedre spesifikasjoner enn Gripen, og som også visstnok er en av grunnene til at salget ikke har tatt av.... ""

 

Hvis det er noen trøst, så sliter Rafale med det samme... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripen er en flott jager etter de svenske behovene, og det er vel derfor de utvikler dem også. Viggen for eksempel falt fort ut i fra kampen om kontrakten her hjemme når vi skulle velge nye jagere (det som endte med F-16) fordi den hadde en range som var beregnet for å kjempe "bortover" og ikke "nedover" som vi her trenger. "" (blant annet, det var vel noe annet "små rusk" i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripen er en flott jager etter de svenske behovene, og det er vel derfor de utvikler dem også. Viggen for eksempel falt fort ut i fra kampen om kontrakten her hjemme når vi skulle velge nye jagere (det som endte med F-16) fordi den hadde en range som var beregnet for å kjempe "bortover" og ikke "nedover" som vi her trenger. "" (blant annet, det var vel noe annet "små rusk" i tillegg)

 

Når man skulle bestemme seg for ett nytt jagerfly på slutten av -70 tallet så man på hva andre NATO land kjøpte/brukte samt hvilket behov man hadde i Norge den gangen. Blandt annet fløy man ikke CAS, det hadde vi andre NATO land som tok seg av. Den politiske geografien var jo helt annerledes på den tiden, og garantier for leveranser i krise/krig betydde mye for et lite land som Norge. Og så skal man ikke glemme at Uncle Sam sansynligvis trakk i noen politiske tråder.. ""

Nå flyr ikke jeg jagerfly så jeg er forsiktig med å uttale meg, men ut fra det jeg er blitt fortalt er Gripen er slett ikke noe dårlig fly, heller ikke Viggen for den saks skyld. Vårt broderfolk har produsert fly siden lenge før krigen. Problemet ligger nok ikke i kvalitet, snarere på et politisk/økonomisk/gjennkjøps nivå. I alle store militære innkjøps-dealer ligger mye av prestisjen i gjennkjøpsavtaler nasjonene imellom og da kommer man gjerne til enighet med de nasjoner som står en politisk og militært nærmest. Som foreksempel når F-16 ble anskaffet og nå for våre kommende NH-90 som tilfaller gromskvadronen 337 "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syd Afrika... Sa de inte ja och drog sig sedan ur affären för något år sedan? Tänker de göra samma sak denna gång..?

 

Etter det jeg kjenner til har da Sør Afrika og SAAF holdt fast ved avtalen om å kjøpe Gripen hele tiden. Det som har blitt dikutert er vel ordre nr 2 som inneholder 19 JAS-39C. Første avtalen omhandlet bare 8 JAS-39D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stämmer, men nu är pappret undersskrivet så, det blir väl en V2 ? "" (point of no return)

 

De skrev ju in en klausul i kontraktet att de kan dra sig ur inom viss tid...

 

Och V2 är Take off safety speed, 1,3xVs.

Tänker du på V1? Take off decision speed... ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. De landene jeg har hørt om, som har vurdert Gripen, kom frem til at flyet har for liten rekkevidde og tar for lite nyttelast, og har derfor funnet andre alternativer som er bedre på de punktene.

 

Eller så har de fått höra detsamma som Finland...

Att de inte skulle få köpa AMRAAMs av USA om de valde JAS-39 framför F/A-18C..!

 

Det du talar om som begränsningar kan vara andras fördelar.

Försök landa en F-16 på vägbas, t.ex.

 

JAS-39 är billig i drift...

 

Men visst, en F-15E är den ju inte... Men man kan också vända på det och säga att en F-15E är ju inte en JAS-39. ""

 

Kommer an på vad man vill ha.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vid såna här affärer handlar det inte enbart om bästa produkt utan också om motprestation.

 

Jo, det är riktigt! Men motköp är inget nytt i denna affär. Det är heller inte unikt för Sverige och SAAB.

Förekommer hela tiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lite opplyste svar her ja......

 

Försök landa en F-16 på vägbas, t.ex.

 

Man har tidligere operert norske F-16 på regionale flyplasser med rullebaner som har samme dimmensjoner som de svenske "vägbasene". Når det er sagt, så har man ikke trent på de korte banene i sverige de siste årene heller. Det er ikke relevant i dagens sikkehetspolititske klima. Man har benyttet "krigsbasene", men kun hovedbanen. (Den som er 2000x45 meter)

 

Ellers er jo Gripen ett meget kapabelt fly, hemmet av sin størrelse som KGS så elegant har påpekt.

En annen ting er at man først nå i høst har produsert en utgave som er NATO kompatibel på de mest grunnleggende tingene.

Gripen har bl.a annet ett datalink system som er MYE mer avansert enn Link 16/JTIDS. Måten Jager/GCI er intergrert på er imponerende.....problemet er at det er ikke kompatibelt med NATO systemer...

 

For "fattige" land som Tjekkia, er Gripen sikkert mitt i blinken, da man får mye fly for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok då...

 

JAS-39 har kortare landningssträcka än en F-16 och är bättre ägnad till operation på Svenska vägbaser. Ok? Bra nu? Duger det för dig Anders? ""

 

Visst, man kan landa en C-130 på vägbas. Det var så vi transporterades ut oss på övningarna. Men när man går på kortbanorna (som visst andvänds idag) och det börjar bli lite halt och man vill ha nyttolast... Så kan det visa sig att JAS-39 är ett mycket användbart plan.

 

Man får heller inte glömma att JAS-39 konstruerats efter Svenska förhållanden. Man försökte aldrig bygga "världens bästa fighter" alla kategorier. Man satsade på att få mest för en stram budget och få det att passa bra i Sverige.

Det lyckades man mycket bra med.

Och kanske kan det passa även för andra länder? Kanske bättre än F-16/18/etc.

 

Så jag frågar igen... Varför är det så otroligt att SAAB får export kunder? Varför är det så otroligt att det finns länder som väljer JAS-39 framför NATO maskiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har försökt tänka på ett vis man skulle säga det här snällt men jag kom inte på något, så här kommer det.

 

Norrmännen är bara avundsjuka !!

Industri Norge är ett skämt om man jämför med bil/buss/militärfordon/trafikflyg/militärflyg/lastbilar/båtmotorer/vapen m.m Sverige.

 

Ok ni kan åka skidor och skjuta pickadollas på "langrenn" men vad hjälper det världen ? ""

 

EN sak är bra, tack för oljan så vi kan köra alla våra fantastiska färdmedel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...