Gå til innhold

Stor dag,for 50 år siden


john lysebraate

Anbefalte innlegg

1.des.1953 fikk jeg mitt diplom fra USAF, air training command.

Be it known that Private John E. Lysebraate,11-45185 has

satisfactorily completed the prescribed courses of instruction of the Air Training Command specializing in FIGHTER PILOTAGE.

Mye har skjedd i de år som har gått.Dengang var LEC,nå ndb ved Sola, et consol beacon.Et beacon som sendte prikker og streker som informerte om hvilken "radial" du var på.Let down kunne foretas ved hjelp av QGH eller Radio Range, allt uten nåler eller annet som visuelt indikerte retning til stasjon.Det phonetiske alfabet begynte med ABEL,BAKER,Charlie,DOG og norske flyplasser begynte i ICAO systemet med LA,F.eks LAZV.LAGM osv.Mange , mange av de flyplasser vi har idag eksisterte ikke.

Jeg kom til Sola fra flyskolen og var med på dannelsen av 338skv. og fløy et av de 16 fly fra Sola til Ørland da skvadronen flyttet dit.Der var vi lovet at skvadronen bare skulle være i ett år!!!

Fikk jeg valget igjen ville jeg ha valgt samme yrke.Det har aldri vært kjedelig uansett hvilken flytype jeg har fløyet.

Jeg skulle gjerne vært i skoene til dem som begynner idag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John,

Jeg tror en stor forskjell fra de som tok utdannelsen for 50 aar siden, og de som gjoer det i dag, er at verdenssituasjonen er en helt annen. Det var sikkert stoerre sannsynlighet for at du maatte komme til aa fly i kamp, enn det er i dag. Jeg har ogsaa hoert at det var lettere aa fly foer. Dvs. at alt ikke var planlagt ned til minste detalj, og at man fikk fly mer og friere.... Men alt har sin sjarm.

 

Men, som alltid, morsomt aa lese din historier!!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Lettere før? Tja både og.Det var mer basic navigasjon uten mange av de hjelpemidler en har i dag og fly som var litt mindre pålitelige.MEN, luftrommet var stort sett vårt med svært lite annen trafikk og over 10.000 ft.var det bare militær virksomhet til Caravelle`n kom.Vi hadde nesten alltid radar kontakt og navigasjonshjelp derfra.

De beste dagene er kanskje over? men flyvning er flyvning og like tiltrekkende nå som før, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...