Gå til innhold

Nei, Nei og atter nei SAS


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Nå er det på tide at vi reisende her i norge sier stopp til SAS sitt prosjekt Raser Norge!

 

det er jo galskap å legge ned så godt som alle linjestasjonene SAS har her i Norge. Resultattet vil bli langt flere forsinkelser, og sansynnlig vis flere kanseleringer av flighter.

 

Det er et normalt syn i forrettningslivet at maskiner og utstyr som står på grunn av feil er en extra kostnad for bedriften iform av redusrt produktivitet.

 

La oss si at en B737-600 ifra SAS som skal gå ifra Bodø til Gardermeon får en feil ,slik at de ikke kan forlate Bodø.

I bodø er det ingen som kan repparere feilen. Hva skjer? Flyet blir stående, SAS må sende manskap ifra Bergen eller Gardermoen for å fixe feilen. Reisetid ca 90 min ifra Gardermoen. Når går neste fly ifra Gardermoen til Bodø, jo om to timer. Da er det alt godt 3,5 timer uten at noe har skjedd med flyet som fortsatt står i Bodø. På den tiden kunne det samme flyet ha flyøet Bodø Gardermoen. Gardermoen Værnes.

 

For mege er det totalt uforståelig at slik kan gi bedre bedriftsøkonomi. Riktignok sparer de lønnskostnadene på noen teknikkere. Men hvor mye tapp for selskapet av at et fly stor på bekken langt i nord, framfør å ha vert i drift etter kansje 15 min forsinkelse?

 

Det at ikke SAS ikke sjønt det er egentlig rart. Vist man ikke tenker motsatt i luftfarten en man gjør i andre næringer da. Som for et eksempel i Anleggsnæringen. der unøvendig ståtid er det verste man veit.

 

Måten SAS tenker på vil det bli unøvndig lang ståtid, da de må frakte teknikkere ifra

a til B før de kan repparere feilen.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ar jo fosåvidt et poeng i det du sier Øyvind. en hva om det ar vert en tekniker blant de som handterer flyet på bekken. Uansett så kommer ikke sas utenom å må ha folk til å handtere bagasje å slikt. Riktig nok er det et underselskap av SAS som gjør den jobben. Men det er ingen regel som si at det ikke kan vær en eller to teknikkere blant disse. På den måten gjør de en jobb som krever folk heletiden, sammtidg som man har kompetanse til å kunne ta reprasjoner ved behov. Dette er jeg rimlig sikker på ville bli en bedre løsning totalt sett.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist målestninga til SAS er å tereke seg helt ut av det Norske markede så kan æ på en måte forstå personalpolitiken de fører idag.

 

Vist så er tilfelle at SAS har bestemt seg for å trekke seg ut av det norske markede, så håper jeg virkelig at vi får Braathens tilbake i norsk eie, og ut av saskonsernet.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig! Men så vidt jeg vet, så er SAS hovedaksjonær.

 

For å si det sånn, Braathens har i mine yøner vert det selskapet som gir best service av de to selskapene. Og bedre benplass. Har selv ikke Brukt SAS siden i 98. Bruker konsekvent Braathens på Stamrutenettet i norge. Har flyd en gang med Norwegian, og det blir flere turer med dem. Likte konseptet deres godt ""

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og SAS er igjen 1/3 del eid av den Norske stat..

 

Faktiskt inte...

Svensk, Norsk och Dansk stat äger bara 50% av SAS.

Så är fördelningen Svensk:3/7, Norsk:2/7 och Dansk: 2/7.

 

Så norska staten äger 1/7, eller 14,3% av SAS.

 

Bara till Info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig! Men så vidt jeg vet, så er SAS hovedaksjonær.

 

For å si det sånn, Braathens har i mine yøner vert det selskapet som gir best service av de to selskapene. Og bedre benplass. Har selv ikke Brukt SAS siden i 98. Bruker konsekvent Braathens på Stamrutenettet i norge. Har flyd en gang med Norwegian, og det blir flere turer med dem. Likte konseptet deres godt ""

 

Steinar Grindstein ""

 

Mener å huske at Braathens har 134 seter i sine 737-700, og SAS har 131. Og siden du ikke bruker SAS i hele tatt, er det hyggelig at du bryr seg om SAS sine passasjerer da.

 

OG siden du ikke har flydd SAS siden -98, vet du svært lite om benplasen i både -700 og -800, siden den første -700'en ble levert 1999, og -800 først i 2000...

 

Og tror du Norwegian har teknikere i Tromsø, Bodø, Harstad/Narvik, Alta, Molde, Ålesund og i Trondheim? Hvorfor bryr du deg ikke om det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Norwegian har linjestasjoner rundt om kring i norge veit æ ikke.

 

Når det gjelder benplass så er den komentaren basert på de opplevelser jag har hadt når jeg reiset med SAS! Jeg har ikke sagt noe om hvilken flytype jeg tenker på nå jeg sa det med benplassen. For ordens skyld var det basert på samenligning av MD-80 serien til SAS og Boeing 737-400 og 500 serien. Så vidt jeg husker hadde i allefal MD 80 serien til SAS 156 setter i innenlands konfigurasjon. Md 82 og Boeing 737-400 er sertifisert for samme antal passasjerer stor det i Worlds Aircraft boken ifra Janes for 92/93 som jeg har.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du sist fløy med SAS i 98, regner jeg med at det var med en MD eller DC-9, som faktisk har hele 32" seat pitch på økonomiklasse...noe som er meget mer en NAS og BU på deres 737èr...

Så du vet vist ikke helt hva du snakker om når det gjelder benplass """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Norwegian har linjestasjoner rundt om kring i norge veit æ ikke

 

De har i Stavanger og Oslo, vist ikke jeg tar helt feil...

Så nå synes jeg du skal lage en ny topic der du bekriver den uholdbare situasjonen på resten av rutenettet deres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...