Gå til innhold

Gardermoen take-off


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Hallo i luken.

 

Var en tur i Trondheim for noen uker siden, og dro selvfølgelig med alles favoritt-selskap; Norwegian Air Shuttle. Satt og ventet på boarding ved gate 11, da jeg så litt på de avreisende flya (rw 01L i bruk for take-off). Jeg la merke til at samtlige fly ikke "gadd" å kjøre ned hele taxiway November, men tok av rett i ut fra A4(altså nesten midt på banen). Det samme gjorde min Norshuttle.

 

Er dette normal prosedyre, eller gjør man dette bare for å spare tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Widerøe bruker gjerne både A4 og A5 om nødvendig. Stort sett er det waste of time å taxe oppover hele, og når jeg satt på jumpseat med Braathens til Molde tidligere i år brukte vi A3 (737-500).

 

Heavyene (MYT A330 som er fullastet til b.la Lanzarote og Phuket, samt Pakistan 742) taxer helt opp og tar av, da disse trenger mer rullebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vert slik i fs også, det er totalt unødvendig og taxe i flere minutter ekstra med f.eks en cessna som klarer seg godt med 1/3 av banen.

Vet du hva? Det er bare å takse til holding point på A3 eller A4, spørs hva du skal bruke, så kommer det opp, hvis du har skifta over til TWR-frekvens, at du kan spørre om take-off clearance, og som oftest får du klarering, så fremt det ikke er et annet fly på rullebanen som skal ta av, da får du hold short, taxi to holding point på rullebanen og så klarering til take-off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vert slik i fs også, det er totalt unødvendig og taxe i flere minutter ekstra med f.eks en cessna som klarer seg godt med 1/3 av banen.

Vet du hva? Det er bare å takse til holding point på A3 eller A4, spørs hva du skal bruke, så kommer det opp, hvis du har skifta over til TWR-frekvens, at du kan spørre om take-off clearance, og som oftest får du klarering, så fremt det ikke er et annet fly på rullebanen som skal ta av, da får du hold short, taxi to holding point på rullebanen og så klarering til take-off.

 

Det er det jeg pleier å gjøre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vert slik i fs også, det er totalt unødvendig og taxe i flere minutter ekstra med f.eks en cessna som klarer seg godt med 1/3 av banen.

Vet du hva? Det er bare å takse til holding point på A3 eller A4, spørs hva du skal bruke, så kommer det opp, hvis du har skifta over til TWR-frekvens, at du kan spørre om take-off clearance, og som oftest får du klarering, så fremt det ikke er et annet fly på rullebanen som skal ta av, da får du hold short, taxi to holding point på rullebanen og så klarering til take-off.

 

Det vet jeg, men det hadde blitt litt mer riktig om ATC hadde gitt beskjed om hvilken holding point man skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og at AI flyene hadde gjort det. Har slettet all GA- trafikk i fustrasjon over hvor lang tid det tar for dem å taxe og hvor unødvendig det er ""

 

Tilbake til topic:

Dette skjer forresten ikke bare på Gardermoen, men på alle flyplasser (utenom kortbanene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om hvordan banelenge velges. Selvfølgelig "" med utgangspunkt i 737 - både de gamle (-400 og -500) og NG (-600 til -900).

 

I -400 / -500 har pilotene noe som kalles en On-board performance computer. Det er en bærbar PC som har alle data for aktuell flyplass, og oppdateres når det er nødvendig. Ved å legge inn vekt, vind og runway-status (vår/tørr), får de opp den mulige entries (innkjøringer/posisjoner) som de kan bruke. I Bodø brukes av og til Echo for avgang mot vest. På Gardermoen er det flere alternativer, f.eks B7 og A8.

 

I NG er det en mer avansert løsning - bruk av FMC og UPLINK/DOWNLINK. På TAKEOFF REF-side 1 finnes funksjonene REQUEST og INTERSECT. I side 2 av TAKEOFF REF er banestatus satt - DRY/WET/SK-R. Standard er DRY. På denne siden kan også RW WIND (heading og retning) legges inn.

 

Når REQUEST velges, kan FMC motta data fra en bakkebasert sender, som gir data for avgangsbane®, inntil 6 runways. Valg av INTERSECT(ion) vil nye verdier i TAKE OFF-siden beregnes. Pilotene kan vurdere de nye kalkulasjonene - enten kan de akspetere (ACCEPT), eller overse (REJECT), og gå tilbake til opprinnelig T/0-kalkulasjon.

 

En lite forsøk på sammendrag - avgangsposisjon velges av flyselskapets "kontorrotter" - dispatch. Vekt, banelengde og banestatus basert på best økonomisk takeoff.

 

Tror jeg...

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...