Gå til innhold

Varför inte värmekablar i rwy ???


Andreas Eriksson

Anbefalte innlegg

Har under lång tid undrat varför man inte installerar värmekablar på taxi vägar och landningsbanan ?

Investeringen kommer givetviss att bli våldsam men hade det inte varit en ganska bra lösning både för

flygbolagen och flygplatsen att slippa sanda och röja för all snö ?

Någon som hört om någon diskution i samhället runt detta ?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært foreslått å varme opp rwy's med varmluft, noe som er gjort med suksess i utlandet på forskjellige typer anlegg. Dette er såvidt jeg husker foreslått av en norsk sivilingeniør med patent på ideen. Tror ikke OSL går god for det...

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bör nog ligga en fabrik intill som använder kylvatten för att leda bort värme i produktionen, om det ska löna sig. Exempel på detta finns här i Sverige, dock inte på flygplatser vad jag vet???

 

(Bygg ett kärnkraftverk på Gardemoen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] de släpper ut sitt kylvatten i havet annars till ingen nytta. Jo förresten, det blir stora och lustiga fiskar i närheten...)

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si hvis man ikke hadde trengt sope blåsemaskiner ca 3.000.000 pr stk (kan tenke meg Engm har 20 stk)

Aviform (deicingsmiddel for Rwy) ca 30.000 pr utlegg på Engm.

Strøsand ca 600kr pr cm2 (Spesialsand for Rwy)

Så kunne man kjøpt mye strøm til de varmekablene spør du meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

LN-JEK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sann,

Tviler på varmekabelideen er serlig egnet for norske budsjetter. Da hadde vel det vært ibruk allerede...

Ting som taler i mot:

*Strømpris (dyrt) Kanskje noen kan regne ut hva det koster pr år å holde 3000*50 m2 asfalt isfri

*Teknisk utfordring, løsninger må utredes (dyrt) og testes (dyrt) og godkjennes (tar tid)

*Vedlikehold og drift. Vedlikehold blir dyrt og irriterende dersom rwy må stenges hver gang en kabel må fixes

*glatte rullebaner er ikke et SÅ stort problem at investeringen vil lønne seg. Flyene går, været i Norge består

*Skal kablene stå på kontinuerlig (dyrt) eller bare når det kommer is/snø i ny og ne (det tar fryktelig lang tid å varme opp 3 km asfalt og i tillegg smelte snø og is, særlig når det er -10 kuldegrader ute. (Kablene må jo ligge relativt dypt nede i betongen/asfalten). Vanlige brøytebiler kan jo rykke ut på null komma niks, nesten som en brannbil!

Ting som taler for varmekabler:

*Slipper og måke snø på rwy

*slipper problemet med glatter rwy'er

-Endre (som ikke har varmekabler på badet. Ennå [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

[Edited by Endre Eriksen 05-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull støv har i senere tids forskning vist seg å være ekstremt effektivt som strømiddel. Det blåser ikke vekk så lett pga egenvekten. Bremseeffekten blir selvfølgelig radikalt forbedret.

Desverre er det dyrt å bruke dette på Norske flyplasser men hva gjør man ikke for flysikkerheten.

Superlim har også vært testet for å øke bremseffekt på glatte baner, men resultatene har ikke alltid vært like heldige..... flyene får rett og slett problemer med å forlate rullebanen etter landing.

Avganger blr også vanskeliggjort....

Det vurderes for tiden om man ikke rett og slett skal oppføre en 10m høy og 3m tykk armert betongvegg i enden av rullebanene. Man regner med at man vil kunne unngå avkjøringer på denne måten. Viser det seg å være vellykket kan dette prinsippet utvides til også å gjelde taksebanene og rullebane kantene.

 

-Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende idéer Torgeir [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men, kanskje det skulle være m2 som Håvard sier. Da blir det jo ikke så dyrt:

50m x 3000m x 600kr/m2 = 90.000.000kr!

Ikke rare beløpet det for å strø en hel rullebane [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Håvard Sande:

Det har vært foreslått å varme opp rwy's med varmluft, noe som er gjort med suksess i utlandet på forskjellige typer anlegg. Dette er såvidt jeg husker foreslått av en norsk sivilingeniør med patent på ideen. Tror ikke OSL går god for det...


Er det ikke dette som lager tett tåke da? Varm, fuktig luft som fryser til is?

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bent Marius Engseth:

Er det ikke dette som lager tett tåke da? Varm, fuktig luft som fryser til is?


Veeel, dette er ikke helt riktig, dess varmere luften er dess mere vanndamp kan den inneholde før det blir tåke. Men det er klart at om rwy varmes opp blir jo luften ovenfor tilført ganske mye vanndamp uten at temperaturen stiger særlig, ergo vil luften nå metningspunktet noe kjappere. Så det kan jo skje at det vil bli enda mere tåke på Gardermoen da, men ihvertfall ville ikke maskinen skli av banen så fort :-) (sas og premiair kunne stoppe og bruke kjetting :-D)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...