Gå til innhold

På tide...


Jan Gulliksen

Anbefalte innlegg

å oppdatere seg på hva man har på panelet sitt, vil noen kanskje si!

Saken er at jeg er litt usikker på et par av instrumentene/funksjonene på panelet som bl.a. C182S har (default-fs02).

 

1. Hva slags temperatur er det CHT måler (ved siden av EGT som vel er exhaust gas temp)?

 

2. Er Man Press det samme som manifold press - og hvordan skal man i såfall tolke utslagene? Med andre ord - hva gir for høyt resp. for lavt manifoldtrykk og hva innebærer det for flygingen?

 

3. Og til sist: Hvorfor skal fuel pump stå på under TO og landing - er det for å sikre at motoren ikke stopper i slike kritiske øyeblikk?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å oppdatere seg på hva man har på panelet sitt, vil noen kanskje si!

Saken er at jeg er litt usikker på et par av instrumentene/funksjonene på panelet som bl.a. C182S har (default-fs02).

 

1. Hva slags temperatur er det CHT måler (ved siden av EGT som vel er exhaust gas temp)?

 

2. Er Man Press det samme som manifold press - og hvordan skal man i såfall tolke utslagene? Med andre ord - hva gir for høyt resp. for lavt manifoldtrykk og hva innebærer det for flygingen?

 

3. Og til sist: Hvorfor skal fuel pump stå på under TO og landing - er det for å sikre at motoren ikke stopper i slike kritiske øyeblikk?

 

 

1. Cylinder Head Temperatur, regner med du skjønner hva den er til når du fikk navnet ?

 

2. Man press er manifold trykk ja. Dette er trykket i innsugingsmanifolden. Dvs lufttrykk. Dess mere "gass" eller throttle, dess høyere manifold trykk. Siden lufttrykket avtar med høyden må man på fly uten turbo gi på mere throttle mens man stiger. En gammel (og, ifølge endel, tullete regel) er at man aldri skal ha høyere manifold trykk enn turtall. Dvs har du 2500 rpm skal du ikke ha mere enn 25 tommer manifold trykk, maks.

 

3. I tilfelle motorpumpen skulle ryke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel (og, ifølge endel, tullete regel) er at man aldri skal ha høyere manifold trykk enn turtall. Dvs har du 2500 rpm skal du ikke ha mere enn 25 tommer manifold trykk, maks.

Helt enig med Tarjei i alt han sier!

 

Jeg er forøvrig en av de som mener den er tullete "" Følger det som står i håndboken på flyet og det kan vel så gjerne være powersettings der som tilsier høyere MP enn RPM, altså over square operasjon.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

 

Tarjei skrev:

Man press er manifold trykk ja. Dette er trykket i innsugingsmanifolden. Dvs lufttrykk. Dess mere "gass" eller throttle, dess høyere manifold trykk.

 

Tar jeg helt feil nå, men er ikke MP undertrykket i innsugingsmanifolden?

 

Jeg har vært litt borti Amcar og der brukes MP til å måle hvor effektivt motoren suger luft o.l..

 

Altså at Manifold Pressure måler vacuum i et visst antall (Var det ikke Inches of Mercury før i tida?) ?

 

Med god morgen hilsen,

Thomas.

 

Edit: Redigerte vekk skirveleifer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev vel heller ikke noe sted at det var overtrykk ? ""

 

Man kunne sikkert skrevet noen sider om emnet, noe jeg har en tendens til å gjøre. Derfor bestemte jeg meg for at denne forklaringen skulle være enkel og lettfattelig.

 

En ting du kan legge merke til: når motoren ikke går så viser måleren lufttrykket utenfor flyet. Når den starter og går til tomgang synker trykket til 8-10 tommer. Og når du gir gass øker det gradvis til maks (avhengig av motortype, med / uten turbo osv).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fuelpump. I FS har også C172 elektrisk fuelpump. Den C172 jeg flyr har ikke dette. Er det Microsoft som er "på jordet", eller finnes det variasjoner mellom forskjellige typer C172?

 

Nyere C172 som har injeksjonsmotor har en elektrisk fuelpump som blant annet brukes til priming av motoren før start. Under flyging er denne av. Sjekk f.eks. sidene til www.smfk.no. Der finner du en PowerPoint presentasjon og sjekkliste for en slik Cessna.

 

Bilde av panelet ligger her http://www.smfk.no./panel.jpg og du kan tydelig se bryteren for fuel pumpa på samme sted som Microsoft har den i simmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Manifold pressure må gjerne være "numerisk" høyere enn RPM.Under TO vil en VC440 ha over 55 tommer i MAP og turtall på ca 2800.

Men for å spare rådelagre skal en unngå og trekke MAP i tommer lavere enn RPM delt på 100.Altså ikke trekke MAP lavere en 23 ved et RPM på 2300.Dette gjelder i alle fall stjernemotorer.

Den mekaniske fuelpumpen er alltid igang , den elektriske settes på som back up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...