Gå til innhold

Fly selv - Helikopter


Mark - Rune Bannister

Anbefalte innlegg

Har nettopp kommet hjem fra ferie, og tilbrakte da en uke på Hovden. Liker å gå litt i fjellet, i tillegg fikk jeg oppleve noe jeg ikke hadde drømt om(eller egentlig har drømt om lenge).

 

Det jeg ikke viste var at det var en flyskole på hovden, Fjellfly, og ved en tilfeldighet så jeg de reklamerte for sightseeing med helikopter.

Der, med liten skrift, var det sant? "Fly selv 1500,- kr." """" Kan det være mulig, dette må jeg sjekke. Kastet meg i bilen, ca 1 mil sør for Hovden fant jeg Fjellfly. En kjapp røyk for å dempe verste nervøsiteten, forsiktig inn døren, der satt Sjefen, "eehhh er det her vi kan fly selv?". Stod der litt flau, skjønte at han så det barnslige gliset mitt, og tenkte vel sitt. "Ja", svarte han, og målte meg opp og ned, hvor lenge får jeg fly da, og får jeg virkelig fly? Ca 15 min sa han med et smil, og ja du får fly sjøl. Pulsen steg til 180 og det var minst 500 sommerfugler i magen, når kan jeg fly da? spurte jeg. Nå hvis du vil, svarte han ("hvis jeg vil", dumt spurt, så han ikke det fårete gliset mitt, eller?) får jeg litt ekstra flytid for 2000? spurte jeg. Ja, klart det, vent litt så henter jeg instruktøren. Ut døren, frisk luft og en ny røyk,"ro deg ned" prøvde jeg å si til meg selv, hjalp litt det da, men ikke mye.

 

Instruktøren kom ut og presenterte seg som en eller annen, var alt for høyt oppe for å huske navnet, men han var utrolig hyggelig. " Du skal fly en Huges 269 (ser ut som en øyenstikker), og du skal få være med på alt". Ok svarte jeg, uten å helt vite hva han mente. Kan du noe om helikopter?, spurte han. Har flydd litt simulator, kan en del om instrumenter,og vet hva de forskjellige stikkene er til, svarte jeg. "Ok, da tar vi walk around og fueler litt først" sa han. Hmmm, prøvde å følge med på hva han sa men fikk ikke så mye med meg, men han sleit og vrikka på det meste. Jeg tenkt inni meg, dette helikopteret ser veldig spinkelt ut, men han vet vel hva han gjør. Det er et utrolig lite helikopter.

 

Etter fuel, trillet de helikopteret inn på H - merket og det var dags for å sette seg inn, meg på venstre side og han på høyre side (co-pilot, stilig bare det), gjennomgang av instrumenter, så pre check, og engine start up. Her fikk jeg gjøre alt. Det mest spesielle var å koble inn clutchen, av og på for å sette i gang rotoren, kun et "nikk" av gangen. Da var vi klar for "take off". "Ikke prøv å fly, bare tenk på hvor du vil, det er som oftest nok, sa han og ba meg holde på stikka, colectoren og pedalene, og følge bevegelsene hans.

 

Vi tar av, hovrer litt for å kjenne at alt er ok, senker nesen en tanke og akslererer sammtidig som vi stiger, 52 knop oppnås kjapt (fart for autorotasjon) og svinger fint til venstre. Wow what a feeling, dette er det tøffeste jeg noensinne har gjort. Ca 300 fot over bakken gir han meg pedalene, deretter stikka og til slutt colector. Og der uten at jeg tenkte på det, sier han "nå flyr du", jeg ser på ham, hva f***, han satt med beina på golvet og armene i kors og gliste.

Her fikk jeg leke meg litt, svinge, stige og synke i ca 5 min. (høres ikke så mye ut, men det virket lenge nok). Deretter tok han over, " vi lander her nede" sa han og pekte ned på det jeg trodde var et jorde, ok, tenkte jeg. Han tok en liten runde og stupte ned. "men hva i h******, hvor skal han?. Han landa på toppen av en demning som var ca 60 m høy på den ene siden og 30 på den andre. På toppen var det en 3 m bred vei, han landa på tvers av denne, det var sinnsykt tøft.

 

Tok kjapt av igjen (var glad for det, venta bare på at det skulle tippe over kanten), og fløy et lite stykke til Ørnefjell golfbane. Der satte han helikopteret ned til ca 2-3 meter over bakken og hovret. Så ga han meg pedalene, og her begynte det å bli vanskelig, men etter et par min hadde jeg litt "feeling med det, da fikk jeg stikka i tillegg, eehhh, to ting på en gang, nå var det virkelig vanskelig. Etter et par min fikk jeg colectoren og, uhh, tre ting på en gang, ekke mulig det. Dette var drit stilig, her hovret jeg, et par meter over bakken, og klarte å holde helikopteret noenlunde i ro, og han holdt f*** meg ikke i stikka en gang. Å holde helikopteret i ro i forhold til stikka og colectoren var ikke så vanskelig, men pedalene var veldig vanskelig. (har ikke pedaler til simmen). Så vi roterte rundt vår egen akse noen ganger, men det gjorde vel ikke noe, for dette var bare gøy. ""

 

Etter dette foretok han en Autorotasjon fra ca 400 fot, det var ganske likt en vanlig landing, bare litt mer brutalt.

 

Deretter fløy jeg opp i fjellet og litt rundt inn over viddene, før han foretok en landing i et elveleie. Så tok han av aggresivt, med lavftflyvning i ca 80 knop, deretter en kjapp oppstigning, med kommentaren "litt G-krefter må du få", en utrolig feeling.

 

Deretter fikk jeg overta, fløy forbi turterenget vi hadde gått i dagen før (Hjartevassnuten, for de som er kjent)ned til hytta, og et par runder rundt Hovden sentrum ( så min fru og våre venner fikk se meg, he-he). Deretter bar det tilbake til skolen. Her fikk jeg fly innflyvningen, etter hans innstrukser, helt til vi er ca 10 meter over bakken, da går det litt i surr for meg, og han overtar. Var egentlig overrasket over at han ikke overtok tidligere, tenkte inni meg "hjelp, hva F***, skal jeg lande".

 

Konklusjon:

Å fly helikopter fremover er lett.

 

MFS er ikke i nærheten av å gjengi virkeligheten når det gjelder helikopter.

 

Innkjøp av pedaler er neste innvestering på programmet.

 

2000 kr for 45 min flyvning var vel verdt pengene.(Hele seansen tok ca 1,5 timer) Jeg fikk mye for pengene, etter min mening.

 

 

Hvis noen av Dere skal forbi Hovden, er dette vel verdt å prøve, folka på Fjellfly var meget hyggelig, og har min varmeste annbefaling.

 

Link til Fjellfly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye artig lesning på morgenkvisten. Og det hørtes ut som du hadde en veldig artig helikopter tur. Det er ikke verst at man får fly selv.

 

Om du vil fly sjøfly selv, så tror jeg at du får lov til det med Fonnafly. Enten en en tur over byen, eller en tur til Rosendal. Vi i vår familie har snakket om det. Hehe *Håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...