Gå til innhold

Approach spørsmål


JM

Anbefalte innlegg

En VOR/NDB approach foregår vel ved at piloten navigerer seg inn til en appriach via et navigasjonstårn.

Jeg har fløyet en del slike på flightsimulator, da er det som regel at jeg kommer inn over navigasjonstårnet, da ofte en VOR, og navigerer meg ut i fra det tårnet via DME fra det tårnet (distansen).

Dette vil da foregå ved at piloten stiller inn frekvensen på den VOR stasjonen på sitt navigasjonpanel, og får kontakt med VOR stasjonen.

Ofte er det slik at man "exiter" VOR stasjonen på en spesiell heading, og på f.eks 14DME fra den VOR stasjonen skal man svinge en annen heading for å komme inn på rett kurs.

Det hender også at man skal komme inn og holde en bestemt DME fra naviasjonsfyret til man er est. final (Alicante er et eksempel).

 

Om det er noen som føler trang for å rette meg opp, så go ahead.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme litt off topic, så ser jeg at det er flere og flere som har SAS i sin avtar, det er da vell og bra!

Jo flere jo bedre! Jeg har hatt min SAS-logo siden september 02'.Det henger vel litt sammen med at jeg har SAS som arb.giver... ""

 

Det er bare vanskkelig å se forskjell på hvem som skriver innleggene ""

Hehe, det er jeg enig i!

Når jeg skal lete etter mitt innlegg ser jeg etter SAS logoen, men nå er det i totalt 5 som jeg vet om som bruker den i avtaren sin.

Flott at andre også liker SAS, dere må jo innrømme at denne SAS logoen gjør seg godt som avtar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg bare lurer på hvordan man foretar en NDB/DME approach jeg. Hvilke frkvenser skal man bruke, hvor skal man sette inn disse, osv osv??

På forhånd takk!

Bill. mr. "Takknemlig for svar"

 

Mvh Joachim Myklebust

 

Hei kpt. Oldervoll. Du har jo god greie på disse navigasjons-funksjonene..! """"""

Jeg har lagt merke til at det er flere slike som dukker opp når en klikker på FS-kartene i flightplanner. Men, jeg vet heller ikke hva en skal bruke de forskjellige frekvensene til. Har stort sett benyttet ILS-frekvensen til banen jeg skal lande på og VOR, men forstått at de andre frekvensene, der det er slike, også skal benyttes... ""

Kanskje du kunne gi oss noen noenlunde lettforståelige ord om hvordan dette virker i praksis..?

Og, er det samme radiobruk i små fly, som i større fly?

Er veldig takknemlig for svar..!

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan jo alltids gjøre et forsøk, selv om jeg ikke er så god å forklare. Hadde også vært bedre med noen illustrasjoner, kan se om jeg finner en side på nettet som forklarer bedre etterpå.

 

En ADF (Auto Direct Finder) eller NDB (Non Directioanl Beacon) som det også kalles er det vanligste navigasjonsinstrumentet. Det kan sammenlignes med en nordpol, bare det at den ikke er plassert på nordpolen, men hvor som helst ellers. Flyet er utstyrt med "kompasset" som finner kursen direkte mot denne nordpolen, som altså da er en sendestasjon som sender ut strålinger på en bestemt frekvens. Man velger NDB ved å stille inn riktig frekvens for denne på "kompasset".

 

Deretter kommer VOR (VHF Omnidirectional Range navigation system) som er litt mer avansert enn en ADF, og dermed mer kostbar i drift og derfor i gjenn mer uvanlig enn ADFen. Den sender ut stråler i 360 retninger, og visst man stiller instrumentet i flyet inn på en av disse gradene kan man se om man flyr til eller fra stasjonen og/eller ligger til høyre eller venstre for denne strålen.

 

DME (Digital Measure Equipment) blir brukt for å finne avstanden, om man har en DME mottaker i flyet kan man finne avstanden stasjonen. Ofte er VOR kolokalisert med VOR stasjoner. Ved bruk av VOR og DME, krysspeiling mellom to VOR stasjoner eller mellom VOR og ADF kan man finne den nøyaktige posisjonen på flyet.

 

ILS (Instrument Landing System) fungerer som en VOR bare det at i tillegg er den vanligvis utstyrt med GS (Glide Slope) som forteller piloten nøyaktig hvor han er i forhold til rullebanen, om han holder riktig glidevinkel inn til rullebanen, om han ligger for høyt eller lavt for innflygingen, og når han skal begynne innflygingen. Om man stiller inn autopiloten til å følge ILSen kan man om utstyret på flyplassen og i flyet er nøyaktig nok lande flyet med 0 meter sikt og helt automatisk.

 

Jeg kan forsøke å forklare hvordan disse fungerer i bruk ved en senere anledning, har det litt travelt nå.

 

Det var en som spurte om det er det samme i store fly som små, og svaret er at det er det. Om en pilot har tatt IR-utvidelsen på sertifikatet kan han fly ved kun bruk av instrumenter, uansett flytypen.

 

Jeg kommer tilbake til VOR og NDB approcher senere i kveld om ikke noen svarer før meg, nå må jeg gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forholdvis enkelt (når man først forstår det) tracke en "radial" inn eller ut ifra en NDB stasjon også, selv om det krever litt kjapp hoderegning (om man ikke har RMI). En approach er jo laget slik at du skal fly et bestemt track inn til eller ut ifra en eller flere NDB (som er stasjonen på bakken), dette tracket må du holde innenfor +/- 5° ellers er du utenfor og må gå missed.

 

Det er, slik jeg ser det, komplett umulig, å forklare metoden for NDB approach over nettet, uten illustrasjoner.

 

Jeg hadde heller påtatt meg å holde et slikt foredrag på flyplassen, eller i flyet. Så om noen tar turen til Notodden og vil lære litt om NDB approach så bare si ifra så skal jeg stille opp, kanskje til og med en liten flytur for å teste saken i praksis på slutten ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Tarjei. Det var godt forklart uannsett hvor mye mer man kanskje burde høre om det. Det er jo ikke meningen at du skal påta deg ansvaret for flyutdannelsen til oss virtuelle piloter da. Men det er alltid's interessant å høre hva disse funksjonene er til.

""""""

Tusen takk igjen.

Kanskje jeg skulle besøkt deg på Notodden en dag og ta noen bilder av deg i ditt rette element..?

Er jo fotograf av yrke... ""

Her er en link til noen av bildene jeg har lagt ut på FOTOdotNO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så pirkete vi skulle være """".

 

For å gjøre meg ferdig med approchen. Som Tarjej sier så kan man komme inn på en track på NDB også, altså flyet skal holde en bestemt kurs mens det samtidig flyr mot stasjonen. Når det er approch må du inn på denne tracken. På innflygingskartet er det oversikt over hvor langt ute fra stasjonen du skal begynne siste nedstigningen til flyplassene, hvor høy descent rate du skal ha og det er også oppgitt en rekke kontrollpunkter så du kan kontrollere at du har rett høyde.

 

På samme måte fungerer det med VOR/DME eller LOC/DME.

 

Dette er de mest grunnleggende approchene, i tillegg er det en del litt mer avanserte manøvre for å komme inn på disse som ARC DME approch, tear drop (er det det det heter?) og lignende.

 

Jeg er sikker på at Tarjej kan fortelle mer utfyllende om dette, men jeg legger i vertfall ut noen gode lenker for videre "studie".

 

En svært detaljert side om navigering

 

Tror du du kan det nå? Prøv denne simulatoren. Trykk H på tastaturet og deretter N og se om du kan finne ut hvor du er. Meget god trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADF står for noe slikt som Automatic Direction Finder ja, og DME for Distance Measuring Equipment.

 

Bent: gjør gjerne det, jeg forklarer villig om instrumentflyging. Nå har ikke jeg så altfor store efaringen med den type flyging, men jeg har da ihvertfall flydd snart 50 timer instrument, logget tid, i virkeligheten, og skal vel etterhvert kunne det man trenger å vite for å fly instrument. Flyr vel også forhåpentlig opp til bla IR i september.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...