Gå til innhold

SAS Commuter opererer med utslitte F50's


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Hva slags gamle vrak er det egentlig SAS bruker på vestlandsrutene, eller Vestlink? SAS har plassert sine fire-fem siste Fokker50 på disse rutene, men de bryter sammen til stadighet, så ille er det at rutene nesten aldri går som planlagt. Og disse gamle økene må vi vestlendinger ta til takke med...som teknikere jobber på spreng med for å holde i lufta.

 

På grunn av dette så har de omsider satt inn en Q400, får virkelig håpe at alle F50 blir fjernet snarest. SAS Commuter er operatør for Braathens på disse rutene, men Braathens er nå så lei av alle tekniske problemer hos SAS at de vurderer å finne en ny operatør.

 

Mer om saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at de nesten aldri går som planlagt er å ta litt i da, men det har vært noe rot til tider ja. Men hadde vært gøy med Q400 fast evt. en annen operatør også. Følgende to selskaper har jo vært på Kvernberget i sommer med fly av omtrent samme størrelse. De hadde kanskje vært noe ? ""

 

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=44535

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=44441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...selv en russisk operatør hadde vært mer stabil enn SAS Commuter ""

 

Men British Airways har jo snust på norsk innenriks. Braathens bør henvende seg der, så får vi raske og moderne CRJ's på disse rutene ""

 

Eller kanskje Norwegian rett og slett bør få dem tilbake, da gikk alt så meget bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men British Airways har jo snust på norsk innenriks. Braathens bør henvende seg der, så får vi raske og moderne CRJ's på disse rutene ""

CRJ blir det nok aldri hvis BA kommer, siden de ikke har CRJ, Maersk UK nå DUO Airways fløy i BA farger på blant annet sine CRJ’s siden de var med i BA sin franchise ordning. Noe de nå er på vei ut av etter de startet sitt nye konsept DUO Airways. Men uansett så tviler jeg på at British Airways kommer inn på Norsk innenriks, de har nok problemer ellers til å satse på et sånt kostbart prosjekt. Forresten hvis du ikke liker SAS sine Fokker 50 så kan du jo ta bussen, om du mener det er så mye tryggere. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem flyr på Oslo-Manchester da, BA flyr der med A320, 737 og ERJ 145.. CRJ er en helt annet flymodell..

 

Trodde de bare fløy der med Embraer 145 jeg. Og Airbus A320/319 og 737 flyr OSL-LHR. British Airways har nemlig ikke noen Embraer 145. Det er det British Regional Airlines (BRAL) som har. De flyr OSL-MAN for British Airways, (akkurat som Sun Air flyr til Danmark).

 

Bare for å pirke. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de bare fløy der med Embraer 145 jeg. Og Airbus A320/319 og 737 flyr OSL-LHR. British Airways har nemlig ikke noen Embraer 145. Det er det British Regional Airlines (BRAL) som har. De flyr OSL-MAN for British Airways, (akkurat som Sun Air flyr til Danmark).

 

Bare for å pirke. ""

 

jeje.. korrekt skal være at BA Citiexpress flyr Embraer RJ145EU/EP (derav ERJ145)og dette forkorter JP Airline Fleet til EMB-145EU/EP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canadair eller Embraer...de er ikke så ulike. Men jeg visste at det brukes en regional jet på den ruten, og det holder for meg.

 

Det jeg ikke visste var at et annet selskap flyr ruten for BA, men flyene har BA-farger?

 

Hva er den minste flytypen BA selv bruker da, A319?

 

Generelt så har jeg ikke så mye interesse av utenlandske flyselskaper, jeg er mest opptatt av SAS og andre norske... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du Hr.Hansen mener at Boeing er håndtverk og Airbus er plastikk da? Er m.a.o Airbus og Embraer noe billig skit? Vel, jeg skal ikke begi meg inn på denne diskusjonen...

 

Men nå må vi ikke spore av fullstendig her, så ille som det står til med SAS Commuter og deres F50-fly. Jeg håper at Jörgen Toll har noe interessant å bidra med i sakens anledning, han som er SAS-pilot på F50...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canadair eller Embraer...de er ikke så ulike. Men jeg visste at det brukes en regional jet på den ruten, og det holder for meg.

 

Du vil ikke satse på "opprykk" til en journaliststilling i VG da ? Med sånn holdning ville du passet utmerket til det.

 

Eller hva sier dere andre ? VG kalte bl.a Cornell for et treningsfly i Forsvaret.. 60 år +/- er jo ingenting.

Eller noen timer +/- på rekkevidde på fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og det evige VG-maset... ""

De har et par journalister med ansvar for luftfart som gjør en glimrende jobb ""

 

Men når det gjelder Vestlink-rutene så har Braathens begynt å sette inn egne fly nå, skal man fra Kristiansand til Stavanger eller Bergen så kan det bli en 737. Noen BU mellom SVG-BGO flyr via KRS, til irritasjon for de som får lenger reisetid. Utrolig at SAS ikke klarer å løse disse problemene selv...skift ut de trøtte F50-maskinene med Q400.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen BU mellom SVG-BGO flyr via KRS, til irritasjon for de som får lenger reisetid. Utrolig at SAS ikke klarer å løse disse problemene selv...

 

Nå er det vel 14 flighter (nonstop) pr. dag mellom Bergen og Stavanger, så vist du da presterer å få en routing via Kristiansand, så er det vell vedkomende som har bestilt reisen det bør reises kritik mot. ""

Det er ikke meg bekjent at det går EN flight fra SVG via KRS til BGO (vist det er det du mener). Isåfall må det være en del av den naturlige flyrotasjons planen, og flightene går da under forskjellige flightnummer.

 

skift ut de trøtte F50-maskinene med Q400.

Ja! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du skjønte hva jeg mente Sveinung. Dette var ekstrafly fra Braathens pga at SAS Commuter var lammet med sine tekniske problemer. Men søndag kveld ble en flight på BGO-SVG innstilt, og denne 737-maskinen fløy BGO-KRS-SVG med retur, og hadde firesifret flightnummer.

 

Spørsmålet er hvor lenge Braathens må hjelpe SAS i nød på Vestlink...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Helge, och er andra!

 

Jag är på ferie och har begränsad nät åtkomst, men ska försöka tillföra diskussionen något...

 

Det har varigt många avlysningar på vår vestlandsoperation i den senaste tiden. Det är helt sant! Men det har inte alltid varit så. BU sade sig vara riktigt imponerade över vår regularitet och evne till att lösa både små och stora problem.

Men så kommer ferie perioden, med allt för få anställda på jobb. Vi har otur med tekniken, och planläggningen av antalet kabin anställda. Många avlysningar och stor frustration!

 

Problemet är att vi inte har en Fokker i reserv. Vi har alla 5 i Produktion, och blir därför väldigt sårbara vid teknik problem.

 

Våra tekniker har imponerat stort på mig i alla fall, under sommaren. Var med om att vi bytte väderradaren under ett 20min stop på BGO, och var endast 4 min sen ut..! De har stått på tå när vi taxat in!

 

Men vi behöver en reserv! Det har vi fått i egenskap av en Q-400 som hjälpt till vid anledning.

 

Jag hoppas och tror att vår ledning ser allvarligt på detta och har en lösning i bak fickan nu när hösten kommer..!

 

Kan det verkligen löna sig att behålla 5 F50 istället för att satsa på enhetsflotta med bara Q400? Även om den är dyrare i drift? Det kostar ju att avlysa flygningar också...

 

Ska bli intressant att se!

 

Men Helge, bara en liten påpekan...

Vi avlyser flygningen istället för att flyga med flygmaskiner som inte är luftvärdiga! Så säkerheten är på topp, men har ett pris! Hoppas det priset inte blir för högt bara..!

 

Skicka mig gärna ett email på jorgen.toll@online.no, om ni tycker jag bör förklara mig. Jag kollar min mail oftare än jag är in här.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Roger! ""

 

Qua går väl bra nu efter vad jag förstår? Men så har vi ju de dära icing penalties med så rackarns hög terskel hastighet som kanske kan ställa till problem..?

 

Johnny, jag trivs i Fokkern, men gnäller väl inte över en Q400 rating... ""

 

Vi får se vad som sker. Det finns inget som tyder på att vi ska droppa Fokkern än... Vad jag vet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel og bra at sikkerheten ivaretas, men med så mye tekniske problemer på Fokkerne så kan man også tenke seg at det kan oppstå alvorlige feil i luften. Et eksempel er jo Fokkeren som fikk stans på en motor like etter avgang fra Molde nylig. Det hele er m.a.o ikke særlig tillitsvekkende...

 

En annen sak er at passasjerene stadig blir stående igjen her og der. Teknikere blir sendt fra Danmark for å holde Fokkerne i gang, kan det skyldes at alle norske er sagt opp kanskje? ""

 

Men det virker som at det er på tide å pensjonere Fokkerne, vi har også en tøff vinter foran oss. SAS-ledelsen må jo løse problemet før Braathens gir kontrakten tilbake til Norwegian, det har jo vært snakk om å bruke Q400 og redusere antall avganger noe pga bedre kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du Helge...

 

Ett motorbortfall är inte signifikativt nog för att man ska kunna säga att materielet är utslitet... Det har hänt sedan Fokker 50 var helt ny! Ett stort antal motor problem kan vara en indikator på detta, men att använda ett tillfälle som exempel är att gripa efter halmstrån.

 

I övrigt så har vi i Commuter en egen MEL (Minimum Equipment List) som på många punkter är strängare än "Master MEL" som Fokker satt som lägsta gräns för operation av en Fokker50. Om man då jämför med flugbolag som operar med Master MEL så innebär det att de kan flyga medan våra interna föreskrifter förbjuder oss att gå med samma fel... Det kan vara svårt att förstå, men det har med den säkerhetsnivå man valt att hålla.

 

Sedan så måste vi skilja på SAS Airline och SAS Commuter. Visst de är systerbolag, men har inte samma tekniska organisation.

 

Att Commuter inte hade reservflyg var BU ledelsen klar över när de valde Commuter som operatör på vestlandet. Men så har det yttrats önskemål hom mer säten på vissa destinationer, så vi kanske kommer att få se fler Q400 på Vestlandet så småningom? Och är det då någon idé att behålla Fokker flottan..? Ja, den som lever får se.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg være litt uenige med dere gutter. Det er greit, Fokker 50 har vært i Norge i tiår, og selv om det kommer en ny maskin som truer med å erstatte den, må man ikke bli helt blind med tanke på utsenende. Fokker 50 minner faktisk litt om ern klovn "" , med svær nese og rar oppbygging. Q400 derrimot ser mye mer moderne ut (noe som den også er), med elegant nese/hale og store motorer.

Har sittet som passasjer i begge og må si at Q400 har overtaket.

 

Se bare på dette BILDET

 

Sorry.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...