Gå til innhold

SAS Commuter opererer med utslitte F50's


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Der må jeg være litt uenige med dere gutter. Det er greit, Fokker 50 har vært i Norge i tiår, og selv om det kommer en ny maskin som truer med å erstatte den, må man ikke bli helt blind med tanke på utsenende. Fokker 50 minner faktisk litt om ern klovn "" , med svær nese og rar oppbygging. Q400 derrimot ser mye mer moderne ut (noe som den også er), med elegant nese/hale og store motorer.

Har sittet som passasjer i begge og må si at Q400 har overtaket.

 

Sorry.......

 

Støtter denne meningen 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jörgen...

 

Jeg hadde satt pris på om du kunne gitt meg et svar på følgende spørsmål:

 

-Hva er forklaringen på alle disse tekniske problemene da, og er det ikke slik at Fokkeren sliter med endel feil som oppstår om vinteren også?

 

-Hvorfor må SAS Commuter sende flyteknikere hit fra Danmark, betyr det at det ikke er faste teknikere på Fokkerne her i Norge?

 

-Hvordan går det nå om dagen da? Er du på jobb eller har du fri...jeg lurer m.a.o på om alt går som normalt igjen, eller om problemene fortsetter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på om du kunne gitt meg et svar på følgende spørsmål:

 

Ja, jag kan göra ett ärligt försök... ""

 

-Hva er forklaringen på alle disse tekniske problemene da, og er det ikke slik at Fokkeren sliter med endel feil som oppstår om vinteren også?

 

Är inte så säker på att vi har speciellt fler tekniska problem idag än vi hade i Tromsö...

Vi har ingen reserv maskin att sätta in, så de tekniska problemen syns tydligare i och med att avgångar måste ställas in. Men avsaknaden av reserv kommer att bli än mer påtaglig när vintern kommer...

 

-Hvorfor må SAS Commuter sende flyteknikere hit fra Danmark, betyr det at det ikke er faste teknikere på Fokkerne her i Norge?

 

Problemet här verkar vara att vi har bytt teknisk bas från Vaernes till Flesland. Tyvärr så nattparkerar maskinerna allt för sällan på Flesland så teknikerna måste åka ut och jobba natten lång på utebas. Dessutom så förlorade vi visst en del tekniker som inte ville följa med till Flesland utan valde att stanna på Vaernes.

Men det är inte enkelt att förstå varför vi inte kan hyra in STS tekniker på Sola, som har Fokker50 papper. Det ska visst vara 7st på Sola, men de får inte röra våra maskiner pga Commuter har egen "billigare" teknisk avdelning. Hur billig den är i längden i nuvarande funktion när man skickar tekniker över från Kastrup, det återstår att se...

 

-Hvordan går det nå om dagen da? Er du på jobb eller har du fri...jeg lurer m.a.o på om alt går som normalt igjen, eller om problemene fortsetter.

 

Nej, börjar igen på Söndag, så jag är lite ute ur loopen.

Men jag hoppas vi får bukt med problemen, om de är tekniska eller planeringsmässiga...

 

Till er andra:

Fokkern ruler! ""

Men det är något visst med att klättra ikapp med MD-80 i en Q400 har jag hört! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes nå at Fokker-50 begynner å bli gammel og avlegs, designet er jo fra krigsårene omtrent... ""

 

Om det råder liten eller ingen tvivel! ""

Lite kul att tänka på att Fokker konstruerade 27 modellen i 1955 för att ta marknad från DC-3... Och Fokker 50 är ju egentligen en Fokker 27 Mk.50. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes nå at Fokker-50 begynner å bli gammel og avlegs, designet er jo fra krigsårene omtrent... ""

 

Om det råder liten eller ingen tvivel! ""

Lite kul att tänka på att Fokker konstruerade 27 modellen i 1955 för att ta marknad från DC-3... Och Fokker 50 är ju egentligen en Fokker 27 Mk.50. ""

 

 

Men Fokker 50 er allikevel mer moderne enn sin russiske kopi, bare se her: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=44439 og her: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=44535 Alle bildene fra Kristiansund Kvernberget ENKB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Men Fokker 50 er allikevel mer moderne enn sin russiske kopi, bare se her: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=44439

 

""

Jag var in i den An-26:an sista dagen de var där!

Hade en par timmars stop på KB och frågade Kaptenen om jag fick titta in en tur. Det var de bara glada för!

Den hade en hel del underliga antenner på kroppen och en extra fuel tank i kabinen..! De bedrev visst fiskeri forskning och letade fisk. Jag frågade vilken endurance de fick med extratanken och han svarade att de var gärna ute i 8 timmar..!! Så klappade han på tanken och sa med ryssk accent:"More hours, more pay!" och så skrattade han! ""

Det stank JetA1 i hela flyget. Cockpit var speciell! Väldigt rymlig, och bara analoga instrument, bortsett från en TCAS som såg helt malplacerad ut i den miljön! Men analoga instrument var att föredra framför glass cockpit, sa han. CRT och LCD displayer ödelägger nattsynet, och där har han ju ett poäng... Men jag vet inte om jag vill byta av den orsaken! ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...