Gå til innhold

Utskiftning av motor?


Arvid Wold

Anbefalte innlegg

Når bytter man vanligvis motor (for eksempel på en Cessna 172)? Hvor mange timer bør en piston/stempel motor gå før den 1) får vedlikehold og 2) til slutt byttes ut?

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ønsker å simulere stabiliteten på en flymotor (i FS2004) utfra for gammel den er.

 

Jeg har uten hell prøvd å finne lenker til autentiske flymaskin håndbøker på nettet som beskriver vedlikehold, så hvis noen vet om noen nettsteder hadde det vært svært interessant!

 

-Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første vedlikehold skjer etter allerede 50 timer... da er det oljeskift og sikkert og filterskifte.

Så er det 100 timer, 200 timer, 500 timer, 1000 timer osv..

Disse sjekkene er variable i størrelsene. Jeg vet ikke helt hvor mange timer en stempelmotor går før den er due. Men kanskje 1000 timer før den må ha en overhaling. Det er forskjellig fra motortype til motortype, og bestemmes av hvor god driftssikkerhet den har.

En 737 motor kan stå på i opp til 20 000 cycles eller til EGT temperaturen blir for høy (men en 737 motor er jo en gassturbin...)

 

Er det noen som vet nøyaktig hvor lenge en stempelmotor står på før den er due?

 

 

- Pratt & Whitney, Dependable Engines-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Arvid... Marcus dekket de rutine vedlikeholdsintervalene men som regel har Textron Lycoming... Teledyne Continenal osv. en "recommended" TBO (Time Between Overhaul) på 2000 timer. Lycoming Noen ganger så faller kompresjonen på en av sylindrene under spesifikasjonen for motoren og da må som oftest sylindrene byttes ut før TBO.

 

Joda Marcus, CFM56 er fine motorer de men 20.000 cycles er litt vel mye... "" Jeg tror rekorden for en turbinmotor er rundt 40.000 timer / 11.000 cycles og holdes av en Rolls Royce RB211-535E4 hos Icland Air...? Vi får opp rund 20.000 timer på CFM56-3B2 på første "run"... og rundt 12-14.000 timer deretter. Vi har flere GE90-90B på over 20.000 timer / 2.500 cycles på B777 våres og de har fortsatt god EGT margin "" Ser noe slitasje i brennkammeret og på første steg høytrykksturbinbladet... Vi får se hvor lenge de kan gå...? Vi har en hel masse CFM56-7B24/B26 og de har ikke nådd overhalingstiden enda...? Håper dette hjelper noe eller la meg vite om det er noe spesiellt dere ser etter?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stikke innom engineer avdelingen vår for å høre om vi har hatt noen motorer som har stått on wing i mer enn 17 000 cycles, jeg tror Braathens har hatt en CFM56-3 motor som har gått mer enn 17000 cycles før den måtte inn på performance resturation og LLP skifte, men jeg er ikke helt 100% sikker på at jeg har rett. Skal si fra når jeg får svaret fra "høvdingene" i "akvariet"...

 

 

--Pratt & Whitney, Dependable Engines--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus... Jeg vet at at Aloha hadde noen CFM56-3 motorer som kom opp i 16.000 cycler men de hadde kun 8.000 timer "" Aloha hadde et veldig kort time/cycle forhold med sirka 0.5 timer per cycle. Jeg vet ikke hva Braathens har i snitt... men det må bli mer...? Vi har rundt 2.5 timer/cycle i snitt på B737 "Classic"... og 8.5 timer/cycle på B777... "" Er Graeme Crawford direktør på P&W motorverkstedet i Stavanger ennå? Da må du hilse han fra meg... hvis han husker meg? Graeme jobbet hos Caledonian tidligere hvor vi sender CF6 motorene.

 

Venter på svar fra

"høvdingene" i "akvariet"...
""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge ingeniøravdelingen på Pratt & Whitney Norway Engine Center, så hadde Braathen en motor med 19988 Cycles før den ble tatt av wing. Det skal være en motor som har gått for Germania og Hapaq Lyod som har hatt 19 999 Cycles.

Graeme er enda sjefen hos oss, og jeg tror han blir her i Norge en stund til. Skal hilse fra deg Dag når jeg treffer på han. Vi er forresten i en ekspansjonsfase nå, skal ha 10 nye mekanikere og endel ingeniører på CFM56-5B og CFM56-7B.

Blir nok å gjøre når vi nå får inn en ny motor hver fjerde dag.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.000 cycles er helt utrolig Marcus... "" De gamle CF6-50C2 motorene på A300'ene var EGT limited etter 2.000 cycles med et 2.5-1 time/cycle ratio "" Samme motoren på DC10-30 var EGT limited etter 2.000 - 2.200 cycles men med 6-1 time/cycle ratio ""

 

Aleksander... fra ATA/IATA World Airlines Technical Operations Glossary (WATOG):

Aircraft Operating Cycle: A completed take-off and landing sequece.

 

NOTE: Touch and go landings are counted as Aircraft Operating Cycles.

Engine Operating Cycle: A completed engine thermal cycle including the application of takeoff power.

 

Dag

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Tomas... det er riktig som du sier... og vi pleier som regel å starte motoren kun en gang per tur "" Jeg prøvde å svare så enkelt som mulig... "" De fleste flyselskapene bruker ACARS som sender tid og cycle... eller syklus..? (hva er en god Norsk oversettelse "") til et computer system som holder styr på dette... Nå kan du se at WATOG har med en "...application of takeoff power..." så en "idle check"... osv. teller ikke... eller om flyet sitter i en lang taxi kø og shutter ned motoren mens de venter på takeoff for å spare fuel... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...