Kenneth Warren Berg Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Hallo! Så en svær maskin komme inn for landing på Flesland igår, torsdag kl 17. Noen som vet hva dette var? Så ut som en Airbus, evt. 777. Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Tror nok det var en Awacs 707....har ikke fått noen rapporter om at airbus eller 777 (!) har besøkt flesland. Men awacs'en lager litt bråk også.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Sømme Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Godt mulig at det var AWACS ja.. Har vært mye AWACS på Sola den siste uka. Hørte at de drev med touch & go's på Sola både på tirsdag og i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Det kunne ha vært en uidentifisert farkost Ta å ring meg, så spotter jeg den på flekken Mvh Jan H. Brende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Gjæringen Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Kan det være noe slik som denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Det var en NATO AWACS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Erik Henriksen Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Når man først snakker om Nato E3 og Sola, så kan jeg si at jeg talte 8 ganger touch & go på tirsdag. Jobber for tiden rett under innflygningen på Madla. Det er en nydelig maskin, en noe bråkete, men nydelig. mvh. Bjørn Erik Henriksen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Takker for svar! Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden. Kanskje det var en charter flight? Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Ja, stemmer! Dette flyet kjørte over Larvik Det så jeg tydelig og klart. Det kom enten fra Torp eller Rygge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Man kjører fremdeles ikke fly! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Westad Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 ...men kverulerer gjør vi fremdeles.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg så en AWACS over Tertnes/Bergen Forrige Onsdag, tror det var på innflyvning til Flesland.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddgeir Refvik Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Takker for svar! Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden.? Kenneth Altså, det "synlige" eller tallerken som noen kaller den, på oversiden er IKKJE en radar! Det er antenne® Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Er ikke det en radar nei.. Skal vi se: fra denne siden(www.boeing.com/defense) "The E-3 offers superior surveillance capabilities. Equipped with a "look-down" radar , the AWACS can separate airborne targets from the ground and sea clutter returns that confuse other present-day radars. Its radar "eye" has a 360-degree view of the horizon, and at operating altitudes can "see" more than 320 kilometers (200 miles). It also can detect and track both air and sea targets simultaneously." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon-Inge Paulsen Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg så en AWACS over Tertnes/Bergen Forrige Onsdag, tror det var på innflyvning til Flesland.. Kan bekrefte det... husker ikke nøyaktig tidspunktet, men jeg husker godt flyet. Det fløy over Knarvik/Salhus/Tertnes, og fulgte omtrent den samme innflygningsruta som ruteflyene. La godt merke til det, fordi lyden var helt annerledes enn 737/MD80 som pleier å fly over her, og når jeg da kikka etter var det ikke vesentlig grad av tvil om hva jeg så... den radarkuppelen er relativt enkel å gjenkjenne!! Blue skies! JI Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olsen Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Takker for svar! Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden. Kanskje det var en charter flight? Kenneth Så selv at på torsdag kom der ett SVÆRT tomotors fly til BGO. Så det da det svingte inn på final. Bråkte endel, var IKKE awacs (etter det JEG kunne se, men, har jo rykte om å være blind av-og-til )og lagde nokken SVARTE striper bak motorene som eg aldri har sett makan til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Thore Solem Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Se bilder tatt på Sola , onsdag 6. august 2003! (Klikk på de små bildene for å se større bilder (med kommentarer!) JT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 9. august 2003 Forfatter Del Skrevet 9. august 2003 Er 100% sikker på at maskinen jeg så kun hadde to motorer. Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olsen Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Se bilder tatt på Sola , onsdag 6. august 2003! (Klikk på de små bildene for å se større bilder (med kommentarer!) JT Ja, ONSDAG var det awacs på BGO, men, er det ikke TORSDAG det er snakk om her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Ånstad Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Det var en AWACS. Jeg bor i Olsvik (i Bergen-Vest) som ligger rett i innflygningsonen til Flesland, når de lander fra nord. Var akkurat ute på verandaen da den kom. Jeg sa til min kone: Der kommer en AWACS som skal lande på Flesland. De hadde hjulene ute da de passerte huset vårt. Har også to naboer som er flygeledere på Flesland. Da de begge kjenner til min fly-entusiasme, pleier de å gi meg opplysninger om forskjellig som skjer der oppe. De har begge bekreftet at det var en AWACS!! Hilsen Frank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 9. august 2003 Forfatter Del Skrevet 9. august 2003 Men de har jo fire motorer. Uansett, vi sier det slik. Det var en AWACS. Takk for mange svar! Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddgeir Refvik Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Er ikke det en radar nei.. Skal vi se: fra denne siden(www.boeing.com/defense) "The E-3 offers superior surveillance capabilities. Equipped with a "look-down" radar , the AWACS can separate airborne targets from the ground and sea clutter returns that confuse other present-day radars. Its radar "eye" has a 360-degree view of the horizon, and at operating altitudes can "see" more than 320 kilometers (200 miles). It also can detect and track both air and sea targets simultaneously." Eg har ikkje sagt at AWACS ikkje har radar, eg sa at tallerken på toppen er antenne®. Denne radaren du refererer til sitter på et anna sted på flykroppen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Kan jo også nevne at NATO har 2 (eller var det 3?) 707 som brukes som AWACS trainere, de er altså uten radaren på taket. Så det kan vel ha vært en sånn en du så? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Oddgeir: radarden det refereres til i teksten jeg kopierte, er den som sitter på ryggen! Det er en radar! Slutt nå å spre feilaktig informasjon! Dessuten: hvor har du det fra, at det ikke er en radar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Det er en Westinghouse APY1 radar, den kraftigeste radaren noensinne montert på et vestlig fly! Alle signalene går igjennom denne "antennen" på toppen.Antennen er 7.32 meter i diameter. Denne antennen er veskekjølt. (informasjonen som jeg her har satt opp,gjelder AWACS'ene som er i NATO's eie) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Quote fra FAS.org The E-3 Sentry is a modified Boeing 707/320 commercial airframe with a rotating radar dome. The dome is 30 feet (9.1 meters) in diameter, six feet (1.8 meters) thick, and is held 11 feet (3.3 meters) above the fuselage by two struts. It contains a radar subsystem that permits surveillance from the Earth's surface up into the stratosphere, over land or water. The radar has a range of more than 200 miles (320 kilometers) for low-flying targets and farther for aerospace vehicles flying at medium to high altitudes. The radar combined with an identification friend or foe subsystem can look down to detect, identify and track enemy and friendly low-flying aircraft by eliminating ground clutter returns that confuse other radar systems. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Innlegg slettet av Dag Johansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joacim P. Arnestad Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Innlegg slettet av Dag Johansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Ånstad Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Flyet som jeg så hadde 4 motorer, "tallerken" oppå flykroppen og det var en B-707 (det heter vel ikke B-707 i USAF???) og hadde det karateristiske spydet på toppen av haleroret. Det var iallefall det så i kikkerten. Hvis det er noen som påstår noe annet, vel, da er det ikke det samme flyet/dagen/tidspunktet vi snakker om. Hilsen Frank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Flyet som jeg så hadde 4 motorer, "tallerken" oppå flykroppen og det var en B-707 (det heter vel ikke B-707 i USAF???) E-3 heter den.. og det var nok større sjangs for at det var NATO enn at det var USAF sin E-3 du så.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.