Gå til innhold

Harrys Aviation videoer - skuffelse


Bernt Michael Johansen

Anbefalte innlegg

 

Undertegnede la turen innom NAK Shop i Oslo denne lørdagen. Der lot vi oss friste til å kjøpe 3 videoer fra firmaet "Harry's Aviation", produsenten heter "B.L&P".

Da vi begge er interessert i generell luftfart plukket vi ut følgende titler:

1; "Emergency Aircraft Accidents", nummer 2 "Airbus A340 - Quito - touchdown in 9000 feet" og sist "Flying along in the cockpit of a 767 to Thailand"

Her er inntrykket etter å ha sett dem:

Den første videoen skryter på coveret av å omfatte/dokumentere et knippe uhell som involverer bl.a. en B747, en DC8, en DC9, samt en rekonstruksjon av et krasj med en Airbus 320 på Frankfurt i 1995.

Innholdsmessig er materiale tynt, de fleste bildene er hentet fra nyhetskanaler og viser svært få detaljer. Største delen av videoen viser planleggingen av rekonstruksjonen på Frankfurt og er lite dramatisk bygd opp. Gjesp!

Vi slenger på neste video og legger den første skuffelsen bak oss. Men det blir ikke ikke noe bedre her. Her skal vi tilsynelatende få se crewet på en A340 gjennomføre approach til Quito Airport, Equador, en flyplass som i likhet med Hong Kongs Kai Tak krever spesielle forhåndsregler for å operere inn og ut fra. Med store barneøyne ventet vi å få se et hardt jobbende crew som gikk i gjennom hver eneste prosedyre i cockpiten på vei inn til denne spennende flyplassen som ligger i 9000 fots høyde. Men..nei denne videoen er mer opptatt av å fremheve Lufthansa, selskapets policier, komforten ombord i flyet og den fantastiske utsikten man har som - passasjer. For ikke å glemme generell turistreklame for Equador. Det begynte å lukte ren reklamefilm.

Og ganske riktig, den siste videoen bekreftet mistanken. Denne videoen som i tittelen gir oss intrykket av at vi skal få "sitte i cockpiten" på en tur fra Frankfurt til Phuket, Thailand i en B767 fra Condor - er lite mer enn reklame for Condor, for Phuket og Bangkok som turistdestinasjon. Videoen ser akkurat ut som filmene flyselskaper ofte viser på lengre flyturer: om sikkerhet og service ombord slik at passasjerene skal føle seg trygge, og at de har valgt det rette flyselskapet å bruke sparepengene sine på. Dette avsløres til fulle da kapteinen på slutten av videoen ser inn i kameraet og ønsker alle passasjerene en behagelig tur og velkommen igjen. I bunn og grunn var det lite faglig å hente, f.eks ikke en eneste komunikasjon mellom fly og andre instanser var dokumentert på tape.

De to sistnevnte er spekket med plagende voice-overs på engelsk da alt materialet i utgangspunktet er tysk, og etter vår mistanke oppkjøpt reklamefilm fra henholdsvis Lufthansa og Condor. Plagende er den av grunner som at kommentatorene høres ut som entusiastiske reiseledere på Mallorca og at det som sies er så generelt at t.o.m. bestemor kunne klart seg uten.

Vår mening er at disse videoene aldri skulle funnet veien til hyllene på NAK Shop, de 2 siste hører avgjort hjemme i hyllene på Star Tour eller Saga Solreiser.

Med andre ord: hold deg unna Harry's Aviation, navnet skulle forøvrig ha vært advarsel nok for oss.

med vennlig hilsen to skuffede børn, som er 800 kroner fattigere.

Bernt Johansen & Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, noen ganger er man heldig - og som i dette tilfellet VELDIG uheldig.

Jeg har selv sett noen reklamer for "Harry's Aviation"

i diverse engelske flyblader, snuste litt på videoene;

men.. først stusset jeg litt på det NOGET uproffe

navnet, deretter hvordan en del av video-coverne så ut.

Istedet har jeg holdt meg til "Just Planes" seriene,

og er veldig fornøyd med dem. Anbefales.

At Harry's Aviation var litt VEL Harry.. det, lå

muligens i navnet ja.. he he..

Bedre lykke neste gang, og når det gjelder de 800.-

spenna.. sååå, vel.. hadde vel vært verre med en

fartsbot eller no?

MVH:

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at jeg også kjøpte denne SVÆRT katastrofale filmen om 767 turen til Thailand. Det eneste ATC (filmen skal inneholde dette i følge -Harry-) som blir hørt er styrmannen som forsøker å kontakte Iransk ATC på HF. Han får ikke svar, men vår hyggelige kommentator forklarer at dette er pga natten som begynner... Svært skuffende film, og den totalt uinteresante info delen om den lille øya Phuket, er ikke akkurat hva jeg ønsker å se når jeg kjøper en Cockpit Flight til endel penger.

Hyggelig nok, ringte jeg NAK Shop, og de svarte at dersom jeg kom inn eller sendte filmen tilbake til dem, ville jeg få enten en ny film, eller en tilgodelapp.

Pustet lettet ut der, fordi denne filmen kommer jeg ikke til å se igjen før jeg skal på kurs mot flyskrekk!

Noen som har et tips om hva jeg bør bruke 280,- på i NAK Shop i Oslo?

Ha en god dag?

Eivind

[Edited by Eivind Tollerød Fosse 23-02-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for noen dager siden bestilt en Boeing 767 film fra Frankfurt til Phuket. Antar det er denne dere snakker om dessverre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Bør visst heller kjøpe fra NAK i Oslo.

Kan man bestille filmer fra NAK over tlf eller e-mail?

Noen filmer som annbefales?

------------------

christopher eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg...her er man blitt lurt for flere hundre kroner. Men det er jo ingen tvil om at dere kan kreve pengene tilbake iht angrefristloven.

Sendte en mail for en stund siden til Discovery om kjøp av Flightdeck-serien. Fikk svar to uker senere at den serien ikke kan kjøpes, men den kommer i reprise på Discovery til våren.

Så da er det bare å følge med og være klar med vcr'en.

Mvh

Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...