Gå til innhold

Avinor vil sparke flygeledere


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Synes det er merkelig at denne store saken innen luftfart som gikk ut i media for et par dager siden ikke blir diskutert her overhodet. Dette kan jo få betydning for dere som ønsker en flygeleder-utdannelse, i tillegg står en rekke mindre flyplasser i fare for å bli lagt ned.

 

Men Avinor må spare nesten en halv milliard kroner, og mener bl.a at hver fjerde flygeleder her i landet er overflødig...selv om det fortsatt brukes endel overtid. Likevel garanterer Avinor at en eventuell nedbemanning ikke skal gå på bekostning av sikkerheten.

 

Men det er det jo nødt til å gjøre etter min mening, det ville vært en bedre løsning om flydelederne finner seg i å gå ned i lønn...de koster Avinor og skattebetalerne fryktelig mye med sin skyhøye lønn og en haug med fridager. Så det er bedre å stramme inn på alle disse godene deres enn å sparke dem, for det siste Avinor må finne på er å sende ut signaler om at penger er viktigere enn flypassasjerenes sikkerhet.

 

Ellers er det synd at det varsles nedleggelser av små flyplasser. I Nord-Norge blir vel bare Tromsø og Bodø igjen...

 

Uansett må vi vente til desember før Avinor tar en beslutning om hvordan spareplanen skal gjennomføres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv har jeg lenge nå "sett frem" til en flygelederkarriere, så dette er utolig trise nyheter for meg "". Jeg visste faktisk ikke at de kunne sparke flygelederene sånn helt uten videre. Det blir nok mye vanskeligere å komme inn på flygelederskolen nå, men har du først komt inn er du vel garantert jobb etter det. De utdanner jo ikke folk de ikke trenger. Og de trenger hele tiden noen forfriskninger i rekkene.

 

Men flymarkedet svinger hele tiden, jeg trodde det var på vei opp igjen. Jeg kommer i vertfall ikke til å søke på flygelederskolen før om 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her viftes det med et rødt flagg fra flere kanter her.

 

Det er jo klart at noe ikke stemmer helt når det de siste tiår har pågått intense rekruteringskampanjer til flygelederyrket på grunn av underbemanning. Når en god stamme av nyutdannede nå er på vei til å bygges opp er dette visstnok overflødig. Flytrafikken øker igjen, etter 9.11, SARS og Iraq-krigen har kuttet dypt i reiseaktiviteten. Mangel på flygeledere gjenspeiler seg over hele europa, og vil fortsatt eksistere. Til og med når prosjektet SingleSky settes i kraft.

 

Flygeledere har krav på 5 ferieuker. Vet ikke hva du sikter til av en haug med fridager. Jobb annenhver helg, formiddag som ettermiddag som natt. Ta med juleaften, nyttårsaften, og hele påsken. Si sommerferie i september og pluss på all den ukurante overtiden. Så har du kanskje litt av grunnen til at lønnen ligger i overkant av 9-4 stillinger. Resten sier seg selv.

 

Foreløpig ser det mørkt ut for de som står på trappene til flygelederutdanningen eller ønsker å slutte seg til selskapet i en eller annen stilling. Blir spennende å se hva som kokes sammen av effektiviserings-beslutninger i desember ja, men en ting er sikkert. Norsk Flygelederforening er en markert arbeidstakerorganisajon som i sitt 30-jubileumsår står godt rustet til å møte krevende utfordringer.

 

/Gert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gert, du skriver som om flygelederne har tenkt å gå til kamp mot Avinor. Men er det ikke bedre å samarbeide da? Dere forstår jo at Avinor nærmest har fått halvert inntektene siden 2001, og da må jo noe gjøres. Reduserte lønnsutgifter ved å fjerne enkelte goder og noe mindre lønn til alle virker på meg som en bedre mulighet enn at mange flygeledere blir sagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg overhodet har noe særlig peil så tenker de kanskje på å innskrenke ved å omstrukturere litt på flygelederens arbeidsområder.

Ta f.eks en plass som Alta, der jeg har vært på besøk flere ganger i tårnet.

 

En slektning av meg som jobber der opp fortalte at strengt tatt så kunne gutta i Bodø tatt seg av alle klareringene så lenge de på plassen sørget for at banen var clear og den lokale bakketrafikkaviklingen ble tatt hånd om. Mao. hadde det greid seg med en AFIS der. Nå er vel Alta en av de minst trafikerte stamflyplassene i Norge, men omstrukturering på flyplasser med middels mye trafikk (Evenes, Bardufoss, Tromsø, Ålesund osv.) er vel å f.eks la app/dep-posisjonene utgå oftere..

 

Men uansett, så må jo "center" bemannes med tilsvarende flere folk - så da går man jo opp i opp.

 

Nei jeg vet ikke jeg "" Høres som nevnt vansklig ut siden de aller fleste flygeledere i dag jobber mye overtid.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og i utgangspunktet er det jo mer økonomisk å ha fast ansatte på overtid, enn å ansette flere.

 

Rent trafikkmessig ligger vi godt an, og det er der pengene tjenes. Etter ca. 3 år med nedgang har det vært vekst igjen i år.

 

I "Rapport 1.tertial 2003", datert 18. juni 2003, sier styret i Avinor dette:

Krig og epidemier som har påvirket luftfarten internasjonalt negativt, har foreløpig ikke hatt vesentlig innvirkning på omfanget av luftfarten i Norge. Inntektene i form av luftfartsinntekter og andre flyplassrelaterte inntekter i 1. tertial er hittil som forventet. Konsernets finansielle situasjon må derfor ansees som god.

 

I luftfartsbransjen har det vært, og er stor fokus på effektiv ressursutnyttelse og rasjonalisering. Lavprisselskapene presser de tradisjonelle aktørene på markedet. Avinor må ta følgene av dette, og det var også en del av bakgrunnen for effektivitetsanalysen take-off-05

 

Men dersom forutsetningen er at alle Avinor sine 45 flyplasser skal opprettholdes og organisasjonen samtidig skal være ledende innen sikkerhet (bagasje og sikkerhetskontroll på flyplasser..?) og punktlighet i europeisk luftfart, i tillegg til at effektiviseringsarbeidet ikke skal redusere sikkerheten eller ramme kundene (ingen prisøkning), så er det fort gjort å trekke den konklusjonen at de rundt 500 flygelederne av vel 2400 ansatte i Avinor må bære en del av byrden med innsparingstiltakene.

 

Selv tror jeg det er tvilsomt at Avinor vil sitte seg i samme klemmen gamle Luftfartsverket var i for noen år siden med akutt flygeledermangel. Noe førtidspensjonering og utdanningsstopp vil det nok bli, lønnskutt er heller tvilsomt.

 

/Gert

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men staten hadde sagt at Flyplassene var "fredet", så noen nedleggelse blir det vel ikke på en stund.

 

Nåja, statens ord er like mye verdt som sokkene mine! Sett Hagen "bak rattet" - skal bare ett valg eller to til, så er vel både Avinor og Finnmark ikke en del av norge lengre, sammen med masse "nye" norske statsborgere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gert, du skriver som om flygelederne har tenkt å gå til kamp mot Avinor. Men er det ikke bedre å samarbeide da? Dere forstår jo at Avinor nærmest har fått halvert inntektene siden 2001, og da må jo noe gjøres. Reduserte lønnsutgifter ved å fjerne enkelte goder og noe mindre lønn til alle virker på meg som en bedre mulighet enn at mange flygeledere blir sagt opp.

 

Så hvis VG skulle finne på å redusere (fjerne/kvitte seg med) aviskjører i Stavanger så ville du ha samarbeidet med dem om å finne en løsning og ikke gått i mot dem (ved å streike o.l)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg litt info fra en politelig kilde angående dette temaet ""

 

Det er visstnok de fire kontrollsentralene Avinor vil gjøre noe med. Teknologien er kommet så langt at det ikke er behov for mer enn en eller to av dem. Mest utsatt for nedleggelse er trolig Sola og Værnes, som blir overtatt av Røyken og Bodø. I tillegg planlegges effektivisering i admin og på flyplassene, dvs at også lufthavnsbetjenter kan bli sagt opp.

 

Men da blir det jo endel overflødige flygeledere ja, uten at det truer sikkerheten. Og faren er vel kanskje over for de lokale flygelederne, APP, TWR osv?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenstår å se om du og din kilde får rett i det.

 

Flytting av kontrollsentraler vil til en viss grad redusere personellbehovet ja, men siden prosjektet er i en analysefase frem til november er det vel ingen som kan si noe som helst. Rykter og spekulasjoner gror godt i en slanketid som dette.

 

..som f.eks at den amerikanske ambassaden skal flytte inn i det atomsikre anlegget på Røyken ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du si.. og du er ikke første som fremmer spørsmålstegnet ved nødvendigheten av dette, når et stort effektiviserings-prosjekt settes i gang like etter. Husker ikke hvor mange millioner det ble sagt som gikk med i relanseringen av bedriften i fjor, som trendy og selvstendig aksjeselskap, men mye var det.

 

Når det gjelder NatCon (Norwegian Air Traffic Control System) så omfatter dette prosjektet en utskifting og oppgradering av flykontrollsystemene ved alle Luftfartsverkets kontrollsentraler og innflygingskontroller, samt ved en rekke kontrolltårn. Planen er at enhetene i Stavanger FIR er operative i juni 2003 (er ikke helt sikker på fremdriften der..), Trondheim FIR - mai 2004, Oslo FIR 2004/2005, og Bodø 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...