Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var med F86K på Ørland for sammen med 338skv. og radaren på Gråkallen øve på avskjæringer(intercepts).Jeg hørte til 337skv. Gardermoen,men siden jeg for knapt et år siden tilhørte 338 fikk jobben og chansen til hilse på.

Jeg hadde vært der i 3 dager og kom etter oppdrag inn for normal landingsrunde.Med jagerfly foregikk runden ved at en startet fra et initialpunkt ca 3km ut fra forlengelsen av landingsbanen,speed 300kts. høyde 1500ft.Så fløy du rett frem till over baneenden,der startet du en krapp (3-4G) 180grader sving til venstre samtidig som throttle ble trukket tilbake til idle og speedbrakes satt ut. Kort down wind 1-2 sec, gear down venstre sving base\\final samtidig som flaps ble satt ut.

Så langt hadde allt gått normalt, da jeg med ett lå med mer enn 90grader krengning.Med fullt utslag på balanseror og noe rudder fikk jeg rettet opp, gitt full pwr.,retakted gear og flaps og skjente med rettsiden opp ut av runden.

Jeg så på bak kant av vingene at venstre flap var oppe mens den høyre(ute av syn) sansynligvis var fullt ute.Flaphåndtaket hadde ikke lenger noen virkning så jeg ba om en straight inn landing som virket sikrere enn å ta silkeveien.

Mens dette pågikk hadde jeg vært nede i 160kts. fart så jeg valgte å fly inn med 170kts for å være sikker på å unngå stall.Ingen på Ørland hadde noe kunnskap om F86K på dette tidspunkt så jeg var overlatt til meg selv og mine ca 10 min. fuel reserve.Landingen gikk greit og etter å ha fått speed under max. for dragchute og denne virket var det hele over.

Splitflaps kunne ikke skje på F86K , men ...

Flaps ble drevet av to hydrauliske skruer en for høyre og en for venstre flap.For å sikre at flaps gikk like fort var hydralmotorene forbundet med en buscable som også skulle sikre at begge flaps beveget seg om en motor skulle feile.

I dette tilfelle hadde den ene motoren feilet og buscable hadde røket.Stopp mekanismen for den motor\\skrue som virket hadde ikke virket,slik at den hydrauliske skruen hadde gått for langt og ut av "mutterhulet og stod mot flatt metal.

Jeg fikk dagen etter lov å fly den uten flaps tilbake til GM.

MVH John

Skrevet

Eg må berre takke og bukke djupt for fine historiar som dette her. Går ut frå at det er du som har opplevd dette? Var meget interesant lesning ""

Skrevet

Spennende...

 

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var oppvokst noen tiår tidligere, under de gode gamle jetjagernes tid, kald krig og NATO utbygging i Norge.

 

Tillater meg å legge ved et bilde fra Værnes i 1963 (årstall med et lite spørsmålstegn bak). Denne sommeren var det arbeider med rullebanen på Ørland, slik at skvadronen ble forlagt på Værnes en periode.

 

[image]http://trd.airpics.com/galleri/historie/f-86line.jpg[/image]

 

Skrevet

Heisann John. Sitter med morgenkaffen og ser solen komme opp i Houston. Det er alltid like interessant å høre på historiene fra den tiden... "" Far (Oddvard) har noen artige historier men mange av de samme kommer igjen "" ...den gangen han fikk motorkutt på F84 og "dead stikka" inn... men det er fortsatt like interessant å høre på. Det er kjempeflott at du tar deg tid til å legge inn historier og svar her John... Det er jo et hav av informasjon og erfaring du sitter inne med og det er fint at du vil dele dette med den "yngre" garden... "" Jeg prøver å delta der jeg kan innenfor mitt "lille" fagommeråde også... ""

 

Hei så lenge John og legg inn en "godbit" en gang i mellom... ""

 

Dag

Skrevet

Ja, dette er veldig interessant å lese om John! En over her nevnte bok: Hvis det blir for omfattende, så kunne du kanskje ha levert artikler til Flynytt? Dette er jo stoff som burde gå rett inn der. Stå på - ser fram til neste fortelling!

 

 

Skrevet

ahh, kanskje vi skal ta en trall som passer denne eraen? kom igjen folkens stem i:

 

Hap Arnold built a fighting team that sang a fighting song,

About the wild blue yonder and the days when men were strong,

But now we’re regulated ’cause we don’t know right from wrong,

The Force is shot to hell…

 

Glory flying regulations

Have them read at all the stations

Burn the ass of those that breaks them

The Force is shot to hell.

 

Once they flew B-26’s through a hell of flak,

And bloody dying pilots gave their lives to bring ’em back

Now they’re playing ping-pong in the operations shack,

The Force is shot to hell…

 

Glory flying regulations

Have them read at all the stations

Burn the ass of those that breaks them

The Force is shot to hell.

 

I’ve seen them in their T-Bolts when their eyes were dancing flame,

I’ve seen their screaming power dives that blasted Göring’s name,

But now they fly like sissies and they hang their heads in shame,

The Force is shot to hell…

 

Glory flying regulations

Have them read at all the stations

Burn the ass of those that breaks them

The Force is shot to hell.

 

Now, one day I buzzed an airfield with another happy chap,

We flew a hot formation with my wingtip on his lap,

So they passed a new directive and we’ll have no more of that,

The Force is shot to hell…

 

Glory flying regulations

Have them read at all the stations

Burn the ass of those that breaks them

The Force is shot to hell.

 

So now mine eyes are dim with tears for happy days of old,

We loved to take our chances for our hearts were young and bold,

From now on we have no choice but to live to be quite old,

The Force is shot to hell…

 

Glory flying regulations

Have them read at all the stations

Burn the ass of those that breaks them

The Force is shot to hell.

 

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...