Gå til innhold

Flygeleder oppgaver i Norge


petter kindt

Anbefalte innlegg

Kan noen prøve og forklare for meg hvordan de Norske flygeleder posisjonene er organisert. Jeg kan litt. Det finnes jo de som sitter i tårnet og de som sitter på kontoll-sentralene.

 

Men har alle flyplassene egene innflygnings og utflygnings kontroller. Og hvor sitter de. På flyplassen , eller ved nærmeste kontroll sentral?

 

Det varierer vell litt , men hvor sitter de f.eks på Gardermoen. Og en litt mindre flyplass , f.eks Kvernberget?

 

Håper noen kan forklare litt, kanskje noen av dere som jobber med dette.

 

Tusen Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kort fortalt for flyplassen jeg kjenner mest til:

 

På Trondheim/Værnes er det felles flygeledere for tårn og approach/departure. Disse bytter på å sitte på radar (app/dep) og i tårnet, slik som jeg har forstått det.

 

I tillegg finner man Trondheim ATCC på Værnes, det er de som har ansvaret for luftrommet over midt-norge, og er delt opp i to sektorer, nord og sør.

 

Rent fysisk er det slik at Trondheim ATCC og Værnes approach/dep. deler rom i bygningen under kontrolltårnet på Værnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tromsø har vi både TWR og APP posisjon... Og App sitter i tårnkabinen sammen med TWR-flygeleder, men med egen posisjon... Tror Tromsø er eneste plassen i Norge der dette gjøres.. Og da tenker jeg ikke på de mindre enhetene som kjører TWR/APP samlet..

 

Bardufoss har vel også muligheten til å gjøre dette, men tror de for det meste bruker et eget IFR-rom i kjelleren i tårnet.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Anders Presterud kan utdype?

Ikke mye å utdype, unge herr Bersås er en klok mann som har fått med seg ting, på samme måte som flyelev Solem. ""

 

Sola tårn/innflygingskontroll (TWR/APP) er bemannet H24. Tårnet (118.350) er åpent alle dager og heeele tida. På hverdager mellom kl 0800 og 1700 er i tillegg Ground (121.750) åpen.

 

Åpningstidene til Approach/Radar (119.600) er 0630-2330. Utenom helgen, mellom 0700 og ca 1900 er også Arrival (119.400) bemannet. Utenom åpningstidene til Approach/Radar ytes radartjeneste fra tårnet, som da fungerer som en kombinert tårn og approach. Ellers er Approach/Radar i samme rom som Stavanger kontrollsentral.

 

Stavanger kontrollsentral (ATCC) også åpent H24. På dagtid kjører de med tre sektorer, Nord, Sør og Offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...