Gå til innhold

Autoland


Seb

Anbefalte innlegg

Kan noen lage en liste der det med enkle ord beskrives hva som skal trykkes på for å få flyet til å gå mot rullebanen (mener ikke at flyet skal lande selv, men bare at det er på rett kurs)?

Jeg leste en post tidligere, men der sporet de helt av, og det endte med en krangel om Sola har CAT II eller ikke. Det ønsker jeg ikke her.

Jeg bruker Flight Simulator 2002, og er ikke en veldig avansert flysimmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000ft agl, ils frekvens i nav1, course satt etter rullebaneretning ( f.eks 017 på engm 01R og L), kurs ca 30grader fra dette ( eks på engm 347 el 047 grader) slik at du skjærer forlengelsen av rullebanen ca i enden av det grønne feltet på GPS'n (husker ikke hvor langt dette er i hodet (10nm?) fly på heading hold, alt hold, og trykk på app-knappen på autopilot. en fart på 80-180kias avhengig av flytype ved outer marker og du kan bare lene deg tilbake og nyte turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye eller lite du vet. Men prøv dette

 

Legg inn NAV1 freq. (ILS for rwy du vil lande på)

Legg inn COURSE. (retning på rwy du vil lande på)

Fly på autopilot.

Når du nærmer deg den rwy du har valgt i FEKS 2300 fot's høyde (NB: dette varierer)La oss si di er 15 nm fra rwy.

Trykk på knappen APP (approach).

Da skal flyet holde rett kurs mot ønsket rwy.

 

Dette er ikke fasiten for landing, men et forslag som fungerer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye eller lite du vet. Men prøv dette

 

Legg inn NAV1 freq. (ILS for rwy du vil lande på)

Legg inn COURSE. (retning på rwy du vil lande på)

Fly på autopilot.

Når du nærmer deg den rwy du har valgt i FEKS 2300 fot's høyde (NB: dette varierer)La oss si di er 15 nm fra rwy.

Trykk på knappen APP (approach).

Da skal flyet holde rett kurs mot ønsket rwy.

 

Dette er ikke fasiten for landing, men et forslag som fungerer.

Lykke til.

Skal man ikke bruke NAV2 også under ILS? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye eller lite du vet. Men prøv dette

 

Legg inn NAV1 freq. (ILS for rwy du vil lande på)

Legg inn COURSE. (retning på rwy du vil lande på)

Fly på autopilot.

Når du nærmer deg den rwy du har valgt i FEKS 2300 fot's høyde (NB: dette varierer)La oss si di er 15 nm fra rwy.

Trykk på knappen APP (approach).

Da skal flyet holde rett kurs mot ønsket rwy.

 

Dette er ikke fasiten for landing, men et forslag som fungerer.

Lykke til.

Skal man ikke bruke NAV2 også under ILS? ""

Så vidt jeg har forstått, så skal man bruke NAV2 også, hvis man har flere autopiloter (som f.eks DreemFleet, og PIC har), men dette brukes hvis man skal foreta en mer fullstednig ILS approach/landing.

Håper dette stemmer, og evnt. hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye eller lite du vet. Men prøv dette

 

Legg inn NAV1 freq. (ILS for rwy du vil lande på)

Legg inn COURSE. (retning på rwy du vil lande på)

Fly på autopilot.

Når du nærmer deg den rwy du har valgt i FEKS 2300 fot's høyde (NB: dette varierer)La oss si di er 15 nm fra rwy.

Trykk på knappen APP (approach).

Da skal flyet holde rett kurs mot ønsket rwy.

 

Dette er ikke fasiten for landing, men et forslag som fungerer.

Lykke til.

Skal man ikke bruke NAV2 også under ILS? ""

Så vidt jeg har forstått, så skal man bruke NAV2 også, hvis man har flere autopiloter (som f.eks DreemFleet, og PIC har), men dette brukes hvis man skal foreta en mer fullstednig ILS approach/landing.

Håper dette stemmer, og evnt. hjalp!

 

Hva skjer når du legger inn ils frekvens i nav2 i f.eks baron 58 eller 421 golden eagle? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ved Autoland (CAT IIIc) er det riktig at ILS frekvens skal stilles inn på både NAV1 og NAV2. Men autoland IIIc er godt forklart tidligere og trenger ikke noe mer utdypelse her da det ikke har så stor relevans med hovedposten.

 

For å si det litt mer presist enn tidligere (en lett mix kanskje?) og samtidig på enkelt språk gjør du slik:

 


  • still inn frekvens og kurs for ILS på NAV1
     
  • Legg deg på en høyde 2-3000 AGL (Above Ground Level), merk at dette ikke alltid (sjeldent) er likt med høyden på altimeteret! Dette bør gjøres et stykke ut fra flyplassen (ca. 15NM)
     
  • Finn en passe intercept heading for ILS. Visst du kommer fra vest, og skal ned på 19R på ENGM kan du f.eks. ha en hdg på 165 grader, slik at du vil treffe ILSen omtrent på begynnelsen på den grønne pilen på GPS. (10-15NM ute).
     
  • Trykk inn knappen APP når som helst før du intercepter nå, og autopiloten vil selv beregne når den skal svinge mot rullebanen, og når den skal begynne å vende nesen nedover, og hvor mange grader.
     
  • Husk flaps, hjul og fart underveis.

 

Ha en fin landing. (Beklager visst noen av dere tidligere postere føler dere overtråkket, men denne listen min var mest men som et supplement til første delen av posten min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om 2000-3000ft AGL, så bruker jeg som oftest å legge meg på 2700ft på autopiloten med rett altimeter setting (trykk b på tastaturet så stiller den seg inn automatisk) I Norge bruker dette som oftest å være nok.. Og det gjelder egentlig alle flyplasser som ikke ligger oppe i ei fjellside eller lignende...

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først gjøre en autoland synes jeg man kan ta seg såpass tid at man flyr prosedyren sånn noenlunde riktig. Og det er ikke en generell regel som sier at 2700 fot er riktig der. Det varierer ifra sted til sted. Prøv f.eks. og legge deg på 2700 fot inn mot Sandane, tviler på at det går særlig bra. Beslutningshøyden er hele 3840 fot (!) for kateogori B. Det er forresten læreren vår (som også er skolesjef) som har laget denne prosedyren inn til Sandane så i en time her forleden diskuterte vi akuratt denne innflygingen og hvorfor den var laget slik.

 

Og Sandane er LANGT ifra den eneste flyplassen her i landet hvor 2700 er altfor lite. Stort sett er det vel faktisk for lavt siden landet stort sett er fjell og daler. Jeg kan vel i farta ikke komme på noen flyplass hvor 2700 er en trygg sektor høyde, ihvertfall er det ikke det i noen retning rundt Gardermoen eller Stavanger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og Sandane er LANGT ifra den eneste flyplassen her i landet hvor 2700 er altfor lite. Stort sett er det vel faktisk for lavt siden landet stort sett er fjell og daler. Jeg kan vel i farta ikke komme på noen flyplass hvor 2700 er en trygg sektor høyde, ihvertfall er det ikke det i noen retning rundt Gardermoen eller Stavanger.

 

 

Jeg er helt enig med deg der. Minimum altitude på innflyging til ILS rwy18 på ENZV er jo 2000 til interceptet, men for sektoren er det vel 3000 fot?

 

Og tar dere en titt på ENDU sin innflyging (i vertfall mot vest) så ser dere at der skal man ha ganske god høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, intercept høyde er en ting, men siden jeg ser folk sier at 2700 holder for de fleste steder her i landet så kan dem neppe ha studert kartet og vet hvor det er trygt å fly i 2000 fot så da er det sektorhøyde man må forholde seg til.

 

Og sector høyde vest av stavanger er, som du skriver, 3000 fot faktisk (og øst er det 4000 om jeg husker rett).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000ft agl, ils frekvens i nav1, course satt etter rullebaneretning ( f.eks 017 på engm 01R og L), kurs ca 30grader fra dette ( eks på engm 347 el 047 grader) slik at du skjærer forlengelsen av rullebanen ca i enden av det grønne feltet på GPS'n (husker ikke hvor langt dette er i hodet (10nm?) fly på heading hold, alt hold, og trykk på app-knappen på autopilot. en fart på 80-180kias avhengig av flytype ved outer marker og du kan bare lene deg tilbake og nyte turen.

 

Hva betyr egentlig alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg har ofte tatt innflygninger (uten å følge noen STAR da) der jeg begynner på 4300ft, og går ned til 2700ft før jeg intercepter ILS'n, og jeg har ikke kommet farlig nær bakken enda... Men jeg flyr som oftest store airliners og er sjeldent på småflyplasser... Oppholder meg på ENAL, ENVA, ENML, EMGN og EKCH for det meste når jeg flyr i Norden, og der går det fint med ei slik innflygning...

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...