Gå til innhold

Turboprop


Sveinung Petterson

Anbefalte innlegg

Skal gi mitt lille bidrag til et forsøk på en forklaring:

Feathering av propellerne betyr å endre vinkelen på propellerbladene. Autofeather (som vel bare brukes under take off) tror jeg betyr at propellerne automatisk blir kantstilt dersom motoren stanser (for å redusere luftmotstanden mest mulig). Når man reverserer turboprop-motorer, tror jeg propellerbladene vris slik at de gir full luftmotstand (men jeg er ikke sikker på om det er det som kalles unfeather eller full feather).

Propeller synchrophaser (dette har Karl R.P. forklart i en annen tråd for litt siden!) er en fasejustering av propellerne. Det går på at propellerbladene justeres slik at de ikke passerer foran vingekanten på nøyaktig samme tid. Det vil nemlig skape vibrasjoner. På et firemotors turboprop-fly tar man utgangspunkt i en av propellerne (f.eks. nr. 1). Så blir de tre andre justert slik at de passerer vingekanten enten litt foran(lead) eller litt bak (lag) nr. 1.

Dette ble kanskje litt omstendelig, men det var i alle fall et forsøk!

(jeg tror forøvrig at det finnes en form for synkronisering av hastigheten også i dette systemet)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå for mye inn på det tekniske...

 

1. Kva er autofeather?

Et system som automatisk kantstiller propellbladene ved motorbortfall.

 

2. Kva er propeller syncrophaser?

Et system som automatisk justerer bladvinkelen på flermotors (hovedsakelig turboprop) fly for å få dem til å rotere like fort.

 

Enklere kan man ikke forklare det. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Autofeather er et system som kantstiller propellbladene .Det brukes under avgang slik at en får kantstilt bladene med en gang slik at en ikke får så mye motstand ved motor stopp på en motor.

Et fly flyr veldig dårlig med en motor stoppet og propeller som ikke er feathered.

 

Med hilsen

 

Knut Sverre Syvertsen

 

http://home.online.no/~knutss/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å kanstille propell på en motor som har stoppet, er at den ellers vil rotere pga skyvekravten til vinden. Dette skaper utrolig mye motstand, og kan gjøre fortsatt flyging med rotarende propell mildt sagt spennende ""

 

Denne ekstra motstanden som oppstår, er så vidt jeg forstår rimelig dårlig simulert i Fs2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantstilling (Feathering) betyr at bladene stilles med forkanten i fartsretningen. Der er en funksjon som brukes på de fleste moderne turbopropmotorer og fly med flere stempelmotorer.

 

Ved et motorkutt begynner en propell som er drevet av en gassturbinmotor, å rotere av fartsvinden. Denne rotasjonen skaper stor motstand og reduserer dermed flyets hastighet og manøvrerbarhet. Kantstilling forhindrer også at propellen roterer ukontrollert og eventuelt gjør skade på motoren og tilhørende systemer. Det må ses på som en svært viktig sikkerhetsanordning.

 

Propellens bladvinkel ved kantstilling (feathering) er ca 85-90 Grader.

 

Ved normal flyging når propellen er i constant speed, befinner bladvinkelen seg normalt mellom 10 og 55 grader. Dette område kalles ofte alfa området. Reversområde eller bakkeoperasjonsnivået som ofte blir betegnet som betaområdet er fra ca 10 grader til -15 grader bladvinkel.

 

Man kan redusere støy og vibrasjoner fra propellene ved å la de gå synkronisert. Det vil si at de bare går med likt turtall.(synkronisering)

 

Det har vist seg at vi kan redusere vibrasjoner og støy ytterligere ved å la propellene gå i et bestemt forhold til hverandre. Det kan være ved at propellbladene skal rotere likt eller litt forskjøvet til hverandre. Det kalles synkrofasing.

 

Kilde: En bok for VK2 Flytekniske fag som heter "Propeller" og den er skrevet av Jan Aksel Svendsen (Lærer ved flylinja ved Asphaugen Videregående skole i Bodø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...