Gå til innhold

To spørsmål


Sveinung Petterson

Anbefalte innlegg

1. Dette kommer an på en god del ting, bl.a. til hvilket bruk du fotograferer, og naturligvis hva du tar bilder av. Ringte selv og hørte med Tilsynet for noen måneder tilbake for å få oppklart litt, for det er riktig som du sier, at formelt så skal man ha tillatelse fra Forsvaret.

 

Men dette er ofte hvis bildene skal offentliggjøres, eller om man skal ta bilde av noe som åpenbart er tvilsomt lovlig. Jeg mener, om man stikker opp i en Skyhawk og tar bilde av hytta si, til privat bruk, tviler jeg på om noen tar deg for det. Flyr man på lønnede oppdrag (med CPL osv) så er reglene annerledes.

 

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eget og privatbruk er det lovlig å fotografere ifra småfly uten noen som helst tillatelse, men fortsatt gjelder regelen om at man ikke skal ta bilder av militære installasjoner.

 

Til komersiellt bruk skal fotografen har tillatelse ifra forsvarets overkommando (et papir som sier at man kan drive med flyfotografering), mens fartøysjefen skal ha endel ting iorden som jeg i farta ikke husker. Men jeg mener ihvertfall å huske at 500 timer er et av kravene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg ikke fatter er hvorfor man har denne regelen som sier at man ikke skal ta bilde av militære installasjoner. Er plagsomt at man da ikke kan ta noen bilder på enbo, selv om det er de sivile flyene man skal ta bilde av for eksempel. Har jo ikke i min hensikt å selge disse bildene til Taliban. Hvis man nå er en liten spion fra Taliban så tror jeg nok man hadde fått bedre bilder fra satelitt enn fra et lite fotografiapparat. Ikke at jeg på noen måte klager på forsvaret. Er bare det at det virker som om man fremdeles lever noen år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, her var det mye feil. Men også noe riktig.

 

Det er viktig å skille mellom luftfartstilsynets krav og forsvarets krav, når det gjelder fotografering fra luften.

 

ALL FLYFOTOGRAFERING SKAL KLARERES MED FO (også bildet av hytta di på fjellet). Det er ikke spesielt vansklig å innhente tillatelse. Bare ring fotoavdelingen i FO. Du blir sendt til en som heter Tveder eller en av assistentene hans. Fortell hva du ønsket å ta bilde av, og er det et området som er uinteresant for forsvaret, så gir de tillatelse øyeblikkelig muntlig eller skriftlig over fax.(Av naturlige årsaker, gir de ikke uten videre tillatelse til å fotografere Rygge, Kjeller OSV...) Husk at det er fotografen som skal ha tillatelsen, ikke flyver'n.

Les denne AIC'n fra 1990. Den ble egentlig fjernet i 2000, men innholdet er fremdeles aktuelt:

http://www.folloflyklubb.com/test/AIC-B-14-90.gif

 

Når det gjelder Luftfartstilsynet, står bestemmelsene klart og tydelig i BSL D 5-6. Jeg tror ikke den er inkludert i lovsammlingen som følger med brevkurset i PPL-teori, så du må sikkert sjekke en "ekte" BSD D.

 

Men BSL D 5-6 gjelder IKKE:

"...passasjerers fotografering eller filmopptak fra luftfartøy i regelbunden rute- og linjetaxitrafikk eller når passasjer i luftfartøy fotograferer eller filmer til rent privat formål og fotograferingen/filmingen ikke påvirker fartøysjefens flyging eller er en del av flygingens formål. ..."

 

Med andre ord; passasjeren kan ta bilder, men formålet med flyvingen må ikke være å ta bilder. Du kan gjerne ta en runde sightseeing, med en passasjer som tar noen bilder til privat formål. Men dette fritar IKKE kravet om godkjennelse fra FO.

 

For alle andre former for flyfotovirksomhet, også komersielt, gjelder BSL D 5-6. For dere som ikke har tillgang til BSL, står det bl.a:

 

- Du må minimum ha en SOP, godkjent av LT.

 

- For komersiel fotovirksomhet må du ha en Driftstillatelse. (Merk. "Komersiel fotoflyving" blir tolket som at et selskap leier ut fly med flyver, til fotoflyvings formål. Og ikke at bildene skal eventuelt skal selges. Med andre ord, skal du leie fly med flyver av f.eks KatoAir for å ta flyfoto, må KatoAir ha godkjenning for fotoflyving i Driftstillatelsen sin.)

 

- Fotografering/filming må ikke foretas av fartøysjefen, med mindre du har en fastmontert konstruksjon som kan betjenes fra førersetet, og er godkjent av LT. Ellers må du ha med fotograf.

 

- Det skal normal ikke være andre passasjerer ombord.

 

- Fartøysjefen skal være kjent med de grunnleggende elementer for fotografering eller filmopptak.

 

- Det skal være intercom i flyet.

 

- Fartøysjef skal ha CPL (!) og minimum 500timer total, 250timer PIC og 50timer på flytypen.

 

- Fartøysjefen skal ha gjennomgått opplæring i henhold til SOP/Driftstillatelsen, og dett skal føres inn i loggboka to flyveren.

 

I tillegg er det en del krav til flyet som skal brukes.

 

Håper dette klargjør ting og tang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: SAS eier Braathens.

 

Ja, det visste eg og, men korleis er dei styrt?

Fungerar dei som eitt flyselskap, eller er dei uavhengige av kvarandre?

 

SAS og BU er to uavhengige selskaper med i samme konsern, SAS Gruppen, som også eier SAS hotellene, og deler av widerøe +mer

 

se her for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...