Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En sjekkaptein er en kaptein som i tillegg til og være vanlig kaptein sjekker ut andre flygere i selskapet f.eks. i simulator, ha følger også med i cockpit av og til og ser hvordan mannskapet jobber. Det er han som avgjør om flygerene skal få lov til og fly eller ikke (stryker dem på hans tester blir dem på bakken inntil dem har bestått).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, sjekkaptein VCA

Skrevet

Hei Thomas!

Ser at du har fått bra respons på dine spørsmål. Tillater meg allikevel å prøve å besvare dine spørsmål ut fra mine kunnskaper som flytekniker i SAS.

For mange er det en stor drøm å få sitte i cockpit sammen med pilotene (spesielt hvis en er flyinteressert) og ikke minst u/pushback, oppstart, taxing, lineup, takeoff og landing.

Hvordan stiller selskapene seg til å sitte i cockpit?

Pilotene har regler for dette og det er kapteinen som har det avgjørende ordet. "Policy´n" kan variere fra selskap til selskap, men generelt så er det hensynet til sikkerheten som er det avgjørende. I noen tilfeller er det kun flygende og teknisk personell som får sitte der. eller at en er ansatt i selskapet etc.

Ingen forstyrrelser av pilotene er selvfølgelig et ufravikelig krav uansett hvem som sitter der.

Et klappsete i cockpit kan være relativt vanskelig å operere hvis en ikke er trenet, - selv etter en kort briefing kan en lett tenke seg hvordan det kan bli i en panikkartet nødsituasjon.

Klappsetet(cockpit) i DC-9, MD-80, MD-90 er relativt enkle å betjene, - også for en utrenet person. Ryggen på setet legges ned og holdes nede ved hjelp av en strap med trykk-knapp, der etter tar en tak i to hendler på venstre side,- klemmer disse sammen samtidig som en hjelper setet å "slide" opp langs venstre vegg, slipper hendlene,- som er fjærbelastet og setet er låst og sikret i oppreist stilling.

Vedr.klappsete i Boeing 737 så er min personlige erfaring at dette krever litt mer trening, - enkelt dette også, men flere håndgrep (en høy og lav rygg som skal legges ned) i tillegg til at setet skal festes inn i veggen på høyre side.

Vedrørende "klappsete" på B767, B747 etc. så har disse vanligvis riktige seter som kan slides og låses på skinner i dørken og opereres enkelt med håndtak (handles)på siden av setet.

Er det en fordel å kjenne noen i selskapet?

Selvfølgelig, - det er alltid nyttig, -også vedr. klappsete.

Hvordan gå frem?

Ring trafikk-kontoret eller snakk med gate personellet i god tid eventuelt ta direkte kontakt med piloten hvis det er mulig.

Håper disse svarene var utfyllende?

MVH

Fred Vonstett

Skrevet

man må ikke være ansatt i flyselskap, men ansatt på lufthavn, med godkjent rød/rød id kort hjelper(sikkerhetsklarert).

Jeg har vært med flere ganger, mest braathens, ettersom jeg kjenner noen ansatte.

Hvis du spør i gaten, og sier du er fly entustiast eller flightsim freak, så er det ikke sikkert du får lov, for at det kan true sikkerheten ved å ha en som tror han veit noe(ifølge bekjente). Spør om lov, for det kunne vært morro å sett hvordan dem har det og hvordan ting fungerer er bedre. Og spør kapteinen, ikke load controllern i gaten. Dem har det med å ødelegge alt.

Og, vedrørende luftfartsverkets lov. Ingen har lov til å være der uten sikkerhets klarering. Og den andre loven, på grunn av sikkerhet. Det er derfor kapteinen eller styrmannen skal gi briefing om flyturen og hvor og hvordan nødutgangene er i cokpit. Hvordan klappsete fungerer, hvor oksygen/redningsvest finnes.

Hvis slikt blir forklart, gjelder ikke loven om passasjer på klappsete.

Men, det er alltid glupt å spørre....det værste som kan skje er at man får nei.

 

------------------

Mvh

Rune

Skrevet

Dimmimg av banelys.

Dimming av banelys på AFIS-betjente flyplasser utenfor normal åpningstid foregår som følger.

Man tuner tårnfrekvensen og nøkler en gang. Lysene slår seg da på (hi-intensity). Får å få intensiteten ned nøkler man bare flere ganger.

mvh

gtg

Skrevet

Teoretisk plass til 2, men i praksis bare 1.

Etter hva jeg har sett er det bare klappsetet som har skikkelig sikkerhetsseler, så om man kan sitte på den lille "benken" bak kapteinen under take-off og landing tror jeg ikke. Noen som vet?

Christian

Skrevet

Sorry, birk men jeg satt på den lille benken under landing. Det er de samme sikkerhetsselene som er på klappsetet ( og kapteinen og styrmannen bruker. Det var ikke så trangt men det kan være fodi jeg ikke var så gammel da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Skrevet

Det kapteinen som bestemmer om hvem som skal sitte på klaff i cockpit. Noen få har det det som prinsipp å si nei til alle. Det må vi respektere. Andre sier ja til de enkelte. Klaffsete sperrer for nødutgang, så derfor er som regel bare operativt/teknisk personell som for bruke dette da disse kan stue sete vekk i en fart.- Men noen pilots er vel så greie at de tar seg tid til å instruere en flyinteressert "ungdom". - Men gamlemor på 90 tror ikke har stor sjans på å sitte i cockpit.

F-50 setet er noe vanskelig å stue så jeg tror nok noen pilots vil være restriktive med å la noen utenforstående bruke dette.

Sete bak pilot blir sjeldent brukt. Sitter vondt og pilot vil helst ikke ha noen der da det er vanskelig for han å skyve setet bakover.

Eneste observer seat som var brukbart var stresslessen bak pilot i Braathens 767 - Herlig!

Foretrekker å sitte bak med vindusplass og en øl..

  • Premium Medlem
Skrevet

quote:

Originally posted by Geir Tore Gravdal:

Her kan dere se et bilde fra en av mine beste "klappseteturer".

"'>http://home.sol.no/~gary/gtbs1.jpg" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~gary/gtbs1.jpg

mvh gtg

Men det er ikke et klappsete............før det treffer bakken [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

 

Skrevet

Jeg var utplassert på Widerøe i Mo i Rana.Snakket lit med stasjonsjefen om å få sitte i klappsetet i cokpit og det var greit hvis kapteinen sa det var greit.men jeg fikk ikke lov til å si noe hvis ikke pilotene spurte meg om noe!

De sa da også at sikten var dårlig så jeg fikk jo ikke sett noe særlig ut vinduene,men det var jo ikke pointet!

OleMartin

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å sitte i copit, men har verget meg litt for å spørre.

faktisk først og fremst fordi jeg trodde det kun var småunger osv. som maste om å kunne få se copit.

 

Takker for tipsene jeg har lest og kommer ut av skapet og så får jeg manne meg opp til å spørre, neste gang.

Jeg flyr ikke rutefly så ofte (ca. 6-8 ganger pr. år)men den som intet væger intet vinner

------------------

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...