Gå til innhold

Braathens fjerner Back


Helge Bø

Anbefalte innlegg

HÆæææ Hvorfor i alle dager skal de det da ?!?!

Det ekke mulig det. For da blir det jo så dyrt å reise. hmm jeg tror jeg kommer til å droppe braathens arg.

Lurer å hvor mange kunder de får da. Håper at SAS beholder Back plassen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathens Back var veldig fint med NAS' F50 mellom vestlandet og Trondheim (kjent som Melkeruta). Jeg har flydd en del på Back, men i Fokkeren er det ingen gardin (sikkert kun en modell, som dermed er noe bredere enn flykroppen) og følgelig kan jeg sette meg hvor jeg vil, og i tillegg få no å bite i hvis jeg sitter i det bakerste setet. Eller er det bagasjerommet som regnes som Back hos Norwegian Air Shittle (det ligger jo bak skilleveggen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men Braatens back var jo litt fin når en skulle ha seg en hopp på tur eller en impuls tur. For til bergen så koster det ikke mer en 200 kr med back seter. Og de gardinene er jo ikke noe å bry seg om. For de er bare der de.

Ok jeg har fløye Braatens Best har det og det er jo mer komfortabelt der. Men vil en betale mye for å sitte godt så må jo folk få lov til det. Men er det noen som har lite penger og betaler bare for å komme seg i fra A til B så er jo Back meget bra.

Synd at de fjerner den. Men har SAS noen slike løsninger?

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som setter pris på at Back forsvinner; konsekvensen er jo at billettprisen går opp og det er vel ikke i noen av forbrukerenes interesse. Av og til har jeg problemer med å skjønne tankegangen her. Ingen vil kutte på ekstraservice for å få lavere pris på flybilletter men ingen ønsker å betale full pris for å flytte seg fra A til B heller. Hvor er logikken?

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det egentlig vært noen forskjell mellom Back systemet slik det har fungert, og slik det fungerte før det ble innført? Jeg tenker da på prisen, for jeg har i hvert fall ikke merket noen forskjell.

Før Back/Best ble introdusert, betalte jeg kr. 890,- t/r Molde. Dette var selvsagt lavpris. Når Best/Back ble introdusert betalte jeg kr. 890,- t/r Molde, men denne gangen fikk jeg ikke kaffe og noe fæl mat å bite i. (prisene kan være litt gamle).

Mitt synspunkt er at de som alltid har flydd på lavpris/Back ikke vil tape noe på at de nå fjerner systemet, eller tar jeg helt feil? Tror ikke det :-)

Keep on flying until you crash! :-)

Christian

------------------

I don`t need a signature.

http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

La meg først si at jeg faktisk liker Braathens, men synes de har gjort enkelte disposisjoner som kanskje ikke har vært nok gjennomtenkt.

Braathens Back hadde vært et helt flott tiltak i en litt annen situasjon, siden de differensierte markedet slik at de som ville ha service måtte betale for det, og de som bare ville ha billigst mulig billett, fikk det. Dette er teoretisk sett en meget god ide.

Det som undergraver hele greia (og som får meg til å tro at noen i Braathens ikke har analysert situasjonen godt nok da de innførte det), er at SAS, som allerede HAR et klassesystem på utenriksruter, har funnet ut at dette ikke er fordelaktig på innenriksruter. Det vil alltid være økte kostnader forbundet med et differensiert pris- og servicesystem, forruten passasjerreaksjoner m.m.

Med andre ord vil Back konkurrere med SAS redusert pris-billett, (på de fleste ruter som flys av både SAS og Braathens er det ubetydelige prisforskjeller), og passasjerene vil ha valget mellom å få lik service som fullprispassasjerer hos SAS (+ frihet til å sette seg hvor de vil) og å bli behandlet som "B-mennesker" hos Braathens. Jeg vet i hvert fall hva jeg hadde valgt.

Dette har (selvfølgelig) ført til at Braathens har tapt penger, og de har også måttet føre en aktiv prispolitikk på Back, siden de har gått ut i reklamekampanjer og sagt at dette skal være det rimeligste tilbudet i Norge m.m.

Nå når Braathens skal reversere prosessen: Bort med Back og på med flagget, har de i tillegg signalisert at prisene vil gå opp og mengden lavprisbilletter vil minke. Her står Braathens overfor (minst) to meget store utfordringer:

1) Dersom prisene vil gå opp hos Braathens, vil mange av de som kan reise med SAS, gjøre det.

2) Braathens har alltid hatt et problem med å fylle opp sine fullpris/Best-plasser. Dette fordi SAS er etablert som "The Businessman's Airline", og de som reiser mye, velger ofte SAS pga. utenrikstilbudet. Dette har selvsagt Braathens prøvd å gjøre noe med iht. alliansen med bl.a. KLM, men SAS står likevel sterkere iht. Star Alliance og ikke minst Eurobonus, som visstnok er kåret til verdens beste "frequent flyer"-program.

Med andre ord står Brathens ovenfor store utfordringer i tiden fremover. Dersom de velger å gå videre med planene de nå har annonsert i sin nåværende form, er det en signifikant mulighet for at SAS vil utkonkurrere Braathens på mange av rutene der begge flyr. Dette er ofte de rutene det er best inntjening på (f.eks. Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, m.m.), og dette vil kunne svi skikkelig økonomisk. Braathens vil oppnå den ønskede effekt (større priser og flere fullprisbilletter=høyere inntjening) kun på de rutene der de har monopol, f.eks. Bergen-Ålesund-Trondheim m.m.).

Dersom dette blir utviklingen, risikerer vi at Braathens om ikke alt for lang tid er tilbake i rollen som et slags utvidet commuterselskap som bare driver mindre ruter som ikke SAS bryr seg med. Dette er selvsagt et skrekkscenario, men er en høyst reell mulighet.

Jeg tror at fjerningen at Best/Back er et steg i riktig retning (flagget på halen tror jeg er økonomisk irrelevant - selv liker jeg faktisk den stiliserte vingen :-), men tror nok at Braathens må gå varsomt frem med prisendringer for å ikke tape store markedsandeler til SAS. Flypassasjerer har liten lojalitet til flyselskap, og veldig mange har nok både Braathens Wings og Eurobonus.

Jeg håper inderlig at Braathens kommer seg styrket gjennom denne omstillingsprosessen, slik at vi fremdeles kan ha tre større flyselskap her i Norge.

 

-Frode

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i avisa Nordlys at "Back" passasjerer fikk ikke mat på den laaange turen fra Tromsø til Longyearbyen og gikk nesten berserk fordi de så at de på best fikk mat og tok tak i flyvertinna som igjen ropte på kollegaen om å stoppe kjeften med ei brødblings på disse hysteriske turistene.

Best og Back passer ikke etter norske forhold.

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest Frode hadde et godt resonement på pris-situasjonen i Norge. Blemmen til Braathens når de innført Back var at de ikke senket prisene! Alle som har flydd en gang eller to på lavpris så at prisene ble de samme mens servicen forsvant. Når de så holdt samme prisnivå som før Backordningen kunne lavprispassasjerer fort se at på de rutene hvor SAS konkurerte var SAS-lavpris samme som Braaten-lavpris men med bedre service og i tillegg bonus poeng i et bonus-system som i minst to år har fått en pristisjetung tittel som verdens beste.

For å ta et enkelt eksempel; jeg står på Flesland og skal til Oslo samme dag. Er under 25 så jeg få ungdomsbillett. Hos Braathen koster denne 400,- for en plass på Back. Flyet går om 40 minutter. I SAS luken får jeg samme pris, et fly som går 10 minutter senere men får bonuspoeng, mat, avis, sete ved inngangen (for rask "utsjekking) og god benplass. Det var ikke tvil om hvilket selskap jeg valgte.

Når det gjelder fremtidig prispolitikk må man huske at SAS også er presset på innenriksrutene, dog ikke i samme grad som Braathens. Jeg tror likevel at når Braathens etterhvert øker sine lavpris billettene vil SAS ikke være langt etter med å gjøre det samme.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:

Back-plassene eller lavprisplassene er småpenger for flyselskapene. Det eneste de er gode for er for å fylle opp ledige seter og for å gi tilleggsinntekter. Sånn sett var nok tanken til Braathens at de skulle øke andelen fullprisbetalende ved å differensiere disse; gi dem et bedre tilbud. Forøvrig må Color Air ha feilregnet noe helt grovt når de trodde at de ville tjene penger med pax som betalte fra 300 til 600 kroner for et sete. Med de norske lufthavnavgiftene er dette umulig, noe Ryan Air fant ut da de vurderte å gå inn på det norske markedet og gjorde en markedsundersøkelse.

Prisene på norske innenlandsreiser har vært helt ute å kjøre siden deregulariseringen. Både Braathens og SAS har tapt penger bigtime. Men SAS sine resultat over Norge er svært uklare, da SAS kun offentliggjør Skandinavia-regnskap. Tipper SAS pr rute nok har tapt like mye som Braathens. Jeg er veldig enig med Tore når han sier at SAS vil heve prisene om Braathens gjør det. Sosialøkonomi tilsier at vi snart vil få en normalisering av situasjonen, der hvor begge selskaper tjener litt penger men ikke veldig mye. Skulle situasjonen på sikt bli slik at det begynner å bli mye penger i bransjen igjen, vil vi nok se nye aktører på arenaen. Dessuten tror jeg at vi fortsatt vil få kjøpt sjansebilletter til 400 kroner stykket. Dog vil nok kampanjeprisene øke.

Kan også nevne at Braathens Wings program er blitt kåret til et mye bedre bonusprogam en Eurobonus, og at Amsterdam som hub er iferd med å overgå København på reisende fra Norge på ruter ut fra Europa.

DANIEL A. SKJELDAM

kanskje snart siviløkonom (om noen år da iallefall)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hyggelig å se at det finnes andre flightsimmere på NHH, Daniel! Vi er faktisk i samme kull også....(s961328). Kan ikke huske å ha truffet deg, men dersom du noengang har vært innom Escape (Brukerstøtten for studenter), er det en stor mulighet....:-) Kanskje vi skulle prøve å starte en egen flightsim-avd av NHHS...

Forøvrig er det selvfølgelig mye sant i det du sier om prissettingen, siden man her har med noe i nærheten av en oligopolsituasjon å gjøre. Et annet moment som peker i den retning er at Norge er et noe spesielt marked, og at etableringskostnadene for nye selskap vil være betydelig (som bl.a. Color Air merket).

Imidlertid er det også generell spillteori involvert her. Braathens kan ikke være HELT sikre på at SAS vil følge etter og heve prisene. SAS, som pga. sitt mye større marked kan operere med mye mindre marginer, kan benytte sjansen til å ta markedsandeler fra Braathens. Det er alment kjent at Braathens har tapt omtrent så mye som de kan tape, mens SAS tjener relativt godt med penger på de fleste områder (unntatt Norge). Etter den relativt knallharde konkurransen som oppstod etter åpningen av Gardermoen (der Braathens var de som utvidet mest), kan det tenkes at SAS benytter sjansen til å redusere Braathens andel av det norske innenriksmarkedet....

En annen mulighet er selvfølgelig at SAS og Braathens tar opp det meget uformelle "prissamarbeidet" som fungerte i de gode gamle Fornebu-dagene...

Om SAS velger å senke prisene eller ikke er på denne måten svært avgjørende for Braathens. Dersom jeg selv hadde sittet i SAS sine styrende organer, ville jeg vurdert sterkt å prøve å utkonkurrere Braathens (som har vært en kostbar konkurrent lenge..) Dette baseres selvfølgelig bare på de opplysningene jeg som en del av allmenheten besitter; det er godt mulig at SAS sitter på avgjørende opplysninger i den sammenheng.

Angående Braathens Wings er dette vel og bra, men taper likevel i forhold til Eurobonus pga. tilgjengelighet (hele Star Alliance) + at flere vet om det. Imidlertid er det vel ikke dette som vil ha den mest avgjørende effekten: De fleste (meg inkludert) har vel begge typer kort og velger til enhver tid det selskapet som er best på pris i relasjon til det totale produktet man får. For min del har en slik vurdering gitt seg utslag i fire (4) Braathens-flyginger og rundt 20 med SAS det siste året...

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...