Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 28. april 2023 i alle områder

  1. Har selv 2500 timer på turboprop (ikke ATR), og er enig i det som skrives. Likevel må det sies at jeg finner glede av å endelig ha et fly man kan benytte på kortbanenettet, med dertilhørende prosedyrer. Til nå har jeg ikke funnet noen gode alternativer til dette, og med prisen den ligger ute for synes jeg man får valuta for pengene. Da er det bare å vente til Majestic kommer med sin 100/200-serie en eller annen gang på 2040-tallet
    4 points
  2. Enig i at dette er et godt kjøp. Selv om det er en del bugs, virker det meste så bra at opplevelsen blir fin. At den ikke importerer simbrief flightplan eller flightplan fra world map bryr jeg meg ikke om. Er en av disse nerdene som koser meg med å programmere FMC uansett 🤓, selv på PMDG 737. Slet litt med å komme i gang med alle raritetene på dette flyet, men etter å ha sett en del videoer, så begynner det meste å sitte. Nå er utfordringen å programmere knapper og funksjoner til HC Alpha og Bravo throttles og til Streamdeck, men det kommer litt etter litt tenker jeg. Hadde vært moro om noen som kjenner flytypen IRL hadde gjort en vurdering av flightmodellen og systemsimuleringen på denne. Det sies jo at ATR guru Ragnar skal ha vært med under utviklingen......
    4 points
  3. Ikke super imponert etter å ha testet denne her. Den har samme problemer som alle andre turboprop maskiner i MSFS. Prop drag er totalt fraværende. Med gear down, full flaps og flight idle så slet jeg med å holde hastigheten under kontroll med 1000fpm descend. I det du går flight idle på en turboprop så er det nesten som du får to fallskjermer på hver side av flyet på grunn av propellene som går over i low pitch som skaper kraftig motstand. På ATRen er det som om det skulle vært jetmotorer. Umulig å få ned hastighet. På Q400 så flyr du med power helt til du lander. Å trekke av power over threshold som på jetfly er livsfarlig på en turboprop maskin. I virkeligheten så trenger du faktisk rundt 23% torque på begge motorene under nedstigning for landing med hjul og flap 35. For flaps 15 som er vanlig trenger du rundt 12% for en standard 3% glide. Under flare så trekker du av bare noen få % for flaps 15. For flaps 35 bare rundt 2%. Hvis ikke smeller du fort hardt i bakken. Ellers så får du en markant pitch up etter touchdown samt en hel rekke tull med motorer og propeller grunnet mangelfull og feil turboprop simulering i simulatoren som jeg vil tro er årsaken til mye av dette her. Dette burde vært fikset av Asobo før dem lanserte ATRen. Ellers så er jo postene som @joandreas linker til over her (ATR pilot) et godt innblikk i resten. Selvsagt kan alt dette her fikset, men jeg er litt skeptisk til HVA som blir fikset og NÅR da fly som kommer fra Microsoft/Asobo har en tendens til å bli oversett eller ikke fikset før neste sim update. Bakdelen med at Asobo/Microsoft skal drive å gi ut "expert level" fly som dette her er at 3. part utviklere trekker seg. Når dem da heller ikke klarer å levere så blir det ekstra ille siden 3. parts leverandører ikke tør å satse. Håper derfor dette blir siste passasjerfly i "expert level series" fra MS/Asobo med mindre dem kan levere noe som faktisk er "expert level".
    3 points
  4. Syntes denne er så bra at den trenger en egen tråd slik at vi finner igjen tips og løsninger. Enig i at dette er et godt kjøp. Selv om det er en del bugs, virker det meste så bra at opplevelsen blir fin. At den ikke importerer simbrief flightplan eller flightplan fra world map bryr jeg meg ikke om. Er en av disse nerdene som koser meg med å programmere FMC uansett 🤓, selv på PMDG 737. Slet litt med å komme i gang med alle raritetene på dette flyet, men etter å ha sett en del videoer, så begynner det meste å sitte. Nå er utfordringen å programmere knapper og funksjoner til HC Alpha og Bravo throttles og til Streamdeck, men det kommer litt etter litt tenker jeg. Hadde vært moro om noen som kjenner flytypen IRL hadde gjort en vurdering av flightmodellen og systemsimuleringen på denne. Det sies jo at ATR guru Ragnar skal ha vært med under utviklingen......
    1 point
  5. Hvis man er litt strukturert, så er det faktisk ikke så vanskelig å programmere denne. FMS1 - INIT - POS INIT - GPS Pos to INIT POS - Return WEIGHT - ZFW and FOB - Hold +3 seconds to fill - Return PERF INIT - Set cruise altitude - Set Alternate/Altitiude - Return MENU Button FMS1 - INIT - FPLN INIT - ROUTE Enter Dep/Dest - Fill into F/T EXEC Add route, departure proc and arrival proc EXEC Clear all discontinuity EXEC Done 🙂 Denne har i alle fall fungert for meg 🙂
    1 point
  6. Neida, Paula er et kvinnenavn, i motsetning til f.eks Maria, som også kan være et mannsnavn i spansk- og portugisisktalende land. Jeg mistenker også klipp og lim-feil. På slutten av setningen står det likevel "wish *her* buena suerte". Det skal nevnes at det ikke var noe bemannet tårn i den tiden der det skulle være eksamen, det var kun mannlig ATC både på approach og på center. Kanskje det ble utsatt. Helt enig!
    1 point
  7. Jeg må si jeg liker denne mer og mer. Akkurat passe utfordrende til at jeg vil fikle med den og lære mer, og stor nok til at jeg kan skryte på meg å ha lært (!?) meg et større fly. Har funnet en del gode tutorials på YouTube bl.a. denne offisielle som tar deg gjennom "the basics"... Har knotet ned en steg-for-steg sjekkliste, så jeg kommer meg både opp og ned med æren i behold 🙂
    1 point
  8. Denne er bare å skaffe seg!
    1 point
  9. Fløy den akkurat ENGM-ENVA. Oppfører seg pent, og er forholdsvis "lettflydd" 🙂 Er noe smårusk som ikke er helt som det skal, men ikke noe som ødelegger opplevelsen. Venter nå bare på et Loganair-livery til 42-600 (72-600 ligger allerede klar). Klarer imidlertid stadig å irritere meg over at importert flightplan fra Simbrief og lignende blir massakrert så fort den blir importert inn i simmen. Her er det nok greiest å legge inn ting manuelt.
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...