Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 30. mars 2023 i alle områder

  1. Stiene er bare "halen" til flyene i animasjonen, prosedyrene ser akkurat ut som i bildet over. Når som helst før eller på vifta vil ATC instruere "route direct GILVA" eller annet merge point på annen side/bane/flyplass, og så gi descend når det passer seg. ATC bryr seg ikke om punktene på vifta, annet enn om en direkteruting lenger inn på vifta kan løses en konflikt en annen plass (sjeldent på VATSIM, der er den enten et fix på centerline, merge point, eller et punkt før vifta som gis når det rutes direkte). ATC tenker så enkelt som at "nå passer denne instruksen bra, så nå instruerer jeg den" og svingpunktet blir deretter.
    3 points
  2. Ser ikke ut som siste versjon fikk med seg oppdateringene som Frank ønsket seg. Gjør et nytt forsøk i helga/påsken, antar jeg.
    3 points
  3. Bare Skibladner som mangler
    3 points
  4. Faktisk ikke dumt! 👍 Har ikke tenkt på det faktisk. Får opp kirkene, og Brænneriroa 😃 Statig ting man kan putte på ja.
    2 points
  5. BR627-restriksjonen er nok mest for å gi god klaring til SIDene som kommer susende over på vei østover. Å dukke ankomster under avganger er vanlig luftromsdesignfilosofi. (Om ATC gir direct så tar de høyde for denne trafikken og løser det på et eller annet vis). Selve vifta er designet for å være ekvidistant fra mergepoint (GILVA), slik at turn inbound og descend gjøres på nøyaktig samme måte fra hvilket som helst punkt på hele vifta. Samtlige punkt fra BR624 til og med BR620 er 10NM fra GILVA. Grunne til dette designet er for å forenkle sekvensering for ATC, og er et alternativ til den mer tradisjonelle metoden å rute fly downwind og/eller i hold og derfra bli vektorert hele veien. Bakdelen med holds er jo at i halve holden er flyet på vei vekk fra flyplassen, som gjør timing av inbound-turn for å fylle et hull i sekvensen mye mer vanskelig enn om alle flyene har flyplassen på sin høyre/venstre beam, noe point merge prøver å fikse. Med andre ord, om du er på vei inbound og du setter direct GILVA (Eller BABLU f.eks), så kan du ha i bakhodet at i dét du krysser eller flyr abeam vifta så er 6000-8000 en god ballpark å sikte på.
    2 points
  6. Ikke gi meg sånne ideer 🤔😅
    2 points
  7. Det finnes ingen fasit. I Norge vil du legge merke til at de fleste STARene har crossing-restriksjoner som gjør at så lenge du kommer inn fra noenlunde samme himmelretning som STARen går, vil du være noenlunde på profil selv om du går direkte lengre inn. Og så er det jo "bare" å bruke vettet når du sitter på cruise og planlegger ankomst Utover det så er tommelfingerregelen for nesten alle typer fixed wing at du trenger 3NM på å descende 1000ft (her gjelder det å huske lille gangetabellen!), noe som sånn ca tilsvarer en tre graders descendprofil. I større fly vil denne også funke fint med "LVL CHG", i små bizjets og turboprops kan dette bli for bratt på idle power, selvfølgelig finnes det en tommelfingerregel for dette også; Fly på vertical speed tilsvarende groundspeed x 5. F.eks, på rundt 300kt vil 1500fpm ned være en god ballpark. I ATC-land bruker vi forsåvidt også 3-regelen flittig, da den passer så og si alle. Med andre ord, i en CJ4 som cruiser på FL300 på ca 440kt GS, kan du beregne å starte descend 30 tusener av fot x 3 = 90NM ute langs ruta, og starte på ca 2300fpm (jeg vet at 4(00)x5 er 20(00) og 5(00)x5 er 25, så da ligger 4(40)kt midt i mellom en plass). Du må legge på mer distanse om du har en grei tailwind, og kan starte litt senere om du har en sterk motvind. Det er også lurt å gi seg selv litt ekstra margin når man gjør den slags hoderegning, for å være sikker. Bedre å descende litt sakte mot slutten eller ligge litt level, enn det er å komme in på final med 3000ft og 100kt for mye. Disse tommelfingerreglene er ikke en nøyaktig vitenskap, men gir som regel svært gode resultater om man bruker dem med omhu.
    2 points
  8. 1 point
  9. Må ærlig innrømme at jeg ikke er helt på toppen av kallenavnene på alle byggene, men stemmer at jeg har lagt til diverse bygg på nordsiden av flyplassen😆 Kult bilde forresten!
    1 point
  10. Ahh stemmer det. Er så lenge siden jeg har sittet med dette, så mye er glemt. Måtte ta meg en runde med YouTube for både sdk og blender da jeg startet opp igjen med dette for noen uker siden 😅 Pluss at noe var nytt også. Det modellib greiene ja, skal jeg se nærmere på. Mener å huske jeg brukte et program som fikset dette automatisk,, eller var det noe annet 😅 Bytte Thumbnail har jeg ikke testet ut før , må prøves 🙂
    1 point
  11. @Steffen Andre Hustveit Tips: https://forums.flightsimulator.com/t/scenery-creators-please-move-or-rename-your-modellib-bgl/307563/66 Legg gjerne også ut en bitteliten forsmak i Thumbnail.jpg. Den som følger med i pakka di er standard-fila som kan byttes ut. Hvis du legger inn f.eks. en liten screenshot med akkurat de samme dimensjonene så vil flyplassen vises på en mye bedre måte i f.eks. content-lista i simmen samt i verktøy som MSFS Addons Linker
    1 point
  12. Ellers er jo VFR-meldepunktene for ENHA veldig kjekke: Brumunddal bro Nes bro Stange Kirke Løten Kirke
    1 point
  13. Nydelig! Blir kult å teste Kjeller igjen 😀
    1 point
  14. Godt oppsummert! De gangene jeg har støtt på deg som ATC så har du alltid vært tålmodig, pragmatisk og ikke minst hyggelig. Det gjør VATSIM til et supert sted!
    1 point
  15. Blås, sånne folk kan man ikke la seg heftes av. Uten ATC er det ingen "runway in use" og ingen regler annet enn generelle luftfartsregler (vik fra høyre, landing prioritert over avgang, alle har delansvar i å unngå kræsj). Hvis det ikke skaper krøll for andre og det er en finværsdag pleier jeg som regel å fly visual rett på en 4-5nm finale med en gang jeg ser området. På avgang, uavhengig av vær, blir det direkteruting til første punkt langs ruta som gir minimalt med sikksakk med en gang jeg er clean, terrain safe, og autopiloten er på. SID og STAR er nesten alltid designet for å integrere større mengder trafikk inn og ut på en relativt smertefri måte, så om det er mye fly er det lurt å bruke hodet. Du er din egen herre, men ha kardemummeloven i bakhodet. Hvis ATC logger på er det så enkelt som at du sier "Hallo, jeg er her på denne høyden, og gjør dette". Hvis vedkommende da begynner å fable om hva som er og ikke er kotyme, er det bare å holde maska og sia "ja, roger" så går det over. De som kjefter på frekvensen er som regel de minst egnete til å gjøre jobben (det være seg pilot eller ATC) og burdes gis minst mulig oppmerksomhet.
    1 point
  16. Tok en rask tur. Husker ikke om klubbhuset og Busy Bee brakken var med før. Det er de nå. Og Air Express hangaren og NLA Hangaren, hvor begge har vært mine arbeidsplasser. Haydn til høyre og Oslo Flyklubb til venstre i den blå tyskerbrakka.. 🙂 Bildet er tatt av min bror før jeg tak han med på en tur i LN-NPT.
    1 point
  17. Takk! De P'ene som står foran hangarer må jeg flytte litt unna, ellers vil man oppleve å starte opp med "kamera" inni hangaren. Takk for gjennomgang, Frank!
    1 point
  18. Da ligger det ute oppdatert versjon som har fikset de to tingene fra forrige post.
    1 point
  19. Da er Kjeller tilgjengelig igjen så snart den er godkjent på https://flightsim.to/file/52018/enkj-kjeller-airport Nytt er: Taxiway-system som er koblet til parkeringer, runway etc. slik at man kan bruke guiding-systemet til og fra rwy Helipads, i form av GA stands som gjør at helikoptre starter "cold and dark". Velg parking nr. 51-54, evt. se kart for å velge startpunkt for den som er kjent på flyplassen Fjernet alt av airport services slik at man slipper både marshalls, fire trucks etc Fuel ramp som også er koblet til taxiway-systemet Oppfrisking av aprons, twy, bilveier, parkeringer slik at de ser litt mere slitt ut Masse skogshogst ved rwy 30 Fjernet fastmonterte fly, så nå kan alt av parkings og åpne hangarer brukes til flyparkering - og så slipper de å forvirre tredjepart programvare Tilpasset siste versjon SU11 Kjente problemer Helikopterstands nær HelikopterDrift er litt for tett på bygningen. Fikser senere Fuelpumpa står feil vei og sperrer for twy
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...