En veldig spennende guide, og veldig mye bra her. Noen små korreksjoner her i prosedyrene, bare for å gjøre det litt mer virkelighetsnært.
LNAV og VNAV settes etter å ha gått gjennom performance, altså ikke ved take-off.
Transponder går fra STBY til ALT ON ved "cleared line up".
Viktigste knappen: "warn cabin" med 2 chimes på seat-belt sign.
After Take Off prosedyre gjøres etter man har satt STD, og blir som regel trigget av "flaps up"
Landing lights går av egentlig rett etter take-off, samme gjelder logo. Eneste som skrus av ved 10.000' er seat-belt sign off og runway turn off lights.
* Transition Altitude varierer med MSA i landet. I Nord vil den væreover 7000, f.eks Alta og Tromsø - mens nedover i Europa, er denne så lavt som 3000.
Ved landing så bør det alltid være satt samme frekvens på begge sider i NAV-panelet, uavhengig av type approach. Derimot er det som står i standby ikke så relevant om det er en VOR eller motsatt ILS. Det som briefes før hver approach er: inbound course, frequency og minima + en TEM brief først.
Det brukes svært sjeldent flaps 10. Kanskje i en low-drag approach, men som regel er det: gear down, flaps 15, warn cabin (1 fast chime) ved ca 6NM out eller 2500' RA - og når man har fått flaps full er det: flaps 30/40 avhengig av hva du har planlagt å lande med - landing checklist. Ikke noe senere enn 1000' RA, for da skal man i prinsippet være riktig konfigurert og oppfylle stabilized konsepet.