Gå til innhold

Nektet takeoff av ATC


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer bare på, kan en ATC nekte deg takeoff hvis han ikke er enig i den FP du har filet i SB?

Slik som jeg ser ting har ikke en ATC noe mere og si enn du som pilot da dette bare er en simulator og man gjør dette bare for gøy, mulig jeg tråkker noen på tærne nu men det får så være!!!!!

Kan en ATC nekte deg takeoff og omså, hva skjer om du ignorerer denne og tar av alikavell og følger den FP som er satt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vet ikke helt om du snakker om onlineflyging eller ikke, men er det slik så kan han jo gjøre det. Selvfølgelig, han kan ikke stoppe deg fysisk, men hvis du ikke får clearence er det meget (!) dårlig gjort å bare ta av.

Vet ikke hva som gjorde at ATC kan ha satt seg imot FP din, men husk at dette skal være med;

1) Flytype og callsign

2) Høyde du ønsker å fly i. (online gjøres dette ved å skrive FL310 f.eks.)

3) Ruten du skal fly. Du skal file en rute. ENGM-ENBR GPS_DCT er ikke en rute. En rute er f.eks.

SOK-EKDAL-SOPAR. Man kan file direct routing mellom waypoints, altså utenom airways, men ikke bare ENGM-ENBR dct.

4) Man skal også føye til remarks som f.eks. Voice, all maps, RVSM approved, osv.

Så har du ikke file noe av dette er nok det grunnen. Men dårlig gjort er det av ATC å ikke si hva det er som gjorde at du ikke fikk clearence.

Håper du fikk noe ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ta av fra en Norsk flyplass og skulle til en Norsk flyplass, men hadde lagt FP over Svensk område.

Alle opplysninger om turen var oppført etter boka, kan han da nekte clr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan jo svare på denne i og med at jeg på en måte var involvert i saken. Jeg satt som ENBO_APP den kvelden og ble forespurt av gjeldende ENBD_CTR om saken.

Stig hadde sendt en FP fra ENEN - ENGM med en millitær jet i oppdrag for VNoAF og med millitært callsign. Altså et rent millitært oppdrag. I følge gjeldende regler, så langt jeg kjenner det, så skal millitære fly holde seg i norsk luftrom på flygninger innenlands. På forespørsel fra CTR sa jeg nei til en slik flygning over svensk luftrom. (grunnen til at ble spurt er at jeg er stasjonssjef for denne piloten i VNoAF). Etter noe frem og tilbake fikk piloten gjennomføre flygningen som planlagt men med et sivilt callsign. Saken kort oppsumert, så for andre vurdere hva som er rett og galt, men slik vil jeg praktisere dette som stasjonssjef for Andøya Flystasjon.

Det er forøvrig lagt ut info på VNoAF's sider om at millitære flygninger innelands skal skje i norsk luftrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC kan nekte deg å få clearence ja.Men som du selv sier er dette bare en simulator og hvis jeg var ATC ville jeg forklart til flygeren hva som ikke er bra. Jeg vet jo at du ikke er mest erfaren med fs, og sikkert ikke har flydd alt for mye online. Derfor kan man godt skrive inn i flyplanen at man ikke er erfaren.Da bør atc ta hensyn til det, men du bør få beskjed om hva som er galt slik at du ikke gjør samme feilen flere ganger. Jeg skrev inn under merknader i SB flyplanen at jeg var fersk.Da fikk jeg bedre tid, og atc hjalp meg litt på vei.

Hvis du ignorer en som sitter som kontroller, kan du risikere at du mister tillatelsen til å være online via SB.Det har skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den typen online flyging vi snakker om her er flyging med Squawbox. Den kan du laste ned her Vatsim

Du må også registrere deg på den siden for å få brukernavn og passord. Det som er litt problematisk er at man bør kunne endel før man starter på med SB. Derfor er det veldig bra å joine på treningskvelder først.Der lærer du fraser og terminologien i flyverdenen.Jeg vet ikke om det er noen treningskvelder som er planlagt,men vi får håpe det.

Du kan selvfølgelig fly med multiplayer også.Da kopler du deg opp mot en annen pc og flyr direkte via IP.

Vi får håpe at det blir treningskvelder snart.Jeg brukte å joine de tidligere,slik at de som er helt ferske får høre hvordan det skal gjøres av en som har vært med litt(høres ut som jeg expert [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gå inn på VACCNorway sine sider under training der er all den infoen du trenger om både hva du trenger av programvare, hva du skal si, etc. På ATSIM kan du registrere deg og få tilsendt pilotID og passord som du trenger for å logge deg på online. Meld deg også på treningskveldene her får du opplæring, Neste treningskveld er den 12. nov tror jeg.

Følg denne linken: VACCNorway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av stig johnsen:

Frank Olav Pettersen

tror eg har vel så mange timer online som du har [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Da forstår jeg sannelig ikke hvorfor du spør her om dette?

Jeg har ikke oversikt over hvor mange timer jeg selv har, men jeg har vært registrert i noen år nå, og fløyet online endel.Men det var vel ikke det som var ditt spørsmål/problemstilling?

Ta heller imot råd uten å sammenligne hvor lenge du/jeg har fløyet. Det tjener du mye mere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja du la opp til det selv, man skal eller bør ikke skrive om hvor mye erfaring andre har, heller passe på egen erfaring.

Men eg regner denne diskusjonen for over.

Hvis noen føler seg støtt var dette ikke min mening i det hele tatt. Og til Alle Aktive ATC`er stå på dere gjør en utmerket jobb og gjør dette endel morroere og drive på med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Heisann!

3) Ruten du skal fly. Du
skal
file en rute. ENGM-ENBR GPS_DCT er
ikke
en rute. En rute er f.eks.

SOK-EKDAL-SOPAR. Man kan file direct routing
mellom
waypoints, altså utenom airways, men ikke bare ENGM-ENBR dct.


I virkeligheten har jeg flere ganger fillet DCT uten noe mere (har selvfølgelig avgangplass og destinasjon i sine felter på flightplan'en, men KUN DCT i rutefeltet). ATC har aldri klagd på det, faktisk var det tårnet på geiteryggen som sa at jeg gjerne kunne fille dette dersom jeg skulle fly helt direkte med GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

I virkeligheten har jeg flere ganger fillet DCT uten noe mere (har selvfølgelig avgangplass og destinasjon i sine felter på flightplan'en, men KUN DCT i rutefeltet). ATC har aldri klagd på det, faktisk var det tårnet på geiteryggen som sa at jeg gjerne kunne fille dette dersom jeg skulle fly helt direkte med GPS.

Heisann.

Har selv hørt på et scanner opptak om et fly som skulle fra Kristiansand til Bergen, som fikk noe sånt noe som "Cleared to Bergen, direct" Så det er fullt mulig at det skjer ja.

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange innlegg på ett enkelt spørsmål. Hvorfor ikke svare at når en lager en Flight Plan for ett millitært fly skal ikke den gå over utenlandsk luftrom såfremst både avg. og ank. er i Norge.

Velger og bruke opp min smiley kvote også selv om jeg er godt voksen. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Heisann.

Har selv hørt på et scanner opptak om et fly som skulle fra Kristiansand til Bergen, som fikk noe sånt noe som "Cleared to Bergen, direct" Så det er fullt mulig at det skjer ja.

Dette trenger ikke ha noe med flightplan å gjøre.

"Cleared dct 7 miles final". Flyet har nok ikke filet 7nm final i flightplanen.

Er vel heller skjeldent at en airliner fyller en flightplan med Dct over en rute som går så langt som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Dette trenger ikke ha noe med flightplan å gjøre.

"Cleared dct 7 miles final". Flyet har nok ikke filet 7nm final i flightplanen.

Er vel heller skjeldent at en airliner fyller en flightplan med Dct over en rute som går så langt som beskrevet over.

Hei igjen.

Dette flyet fikk klarering, og i den var sånn: "BRA4355, cleared to Flesland, dct, FL180, sq 6411."

Ifølge det jeg kan, ser det ut som BRA4355 flyr direkte til Flesland.

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tarjei

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

I virkeligheten har jeg flere ganger fillet DCT uten noe mere (har selvfølgelig avgangplass og destinasjon i sine felter på flightplan'en, men KUN DCT i rutefeltet). ATC har aldri klagd på det, faktisk var det tårnet på geiteryggen som sa at jeg gjerne kunne fille dette dersom jeg skulle fly helt direkte med GPS.

Slik jeg ser det så er det "forskjell" på å file DCT i en VFR-plan og DCT i en IFR-plan. For å passe inn i trafikkmønster skal vel IFR-trafikk file i henhold til ATS-ruter eller via navaids. Men man får ofte DCT ruting hvis trafikken etterhvert tillater det.

Når det gjelder VFR så kan ikke de pålegges å følge verken en helt eksakt rute eller høyde. Dette er fordi de flyr i henhold til de visuelle flygereglene (VFR) og må holde seg klar av skyer osv. Så DCT i VFR-sammenheng betyr ikke at du for enhver pris må/skal holde deg på en helt rett linje mellom avgangs- og landingsplass. For ATC kan det ofte være enklere å forholde seg til DCT enn en sinnsykt detaljert ruteføring med x antall mindre og ukjente stedsnavn.

 

Hei Helge

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Are u sure?

Hører på Sola, på shuttlebussene svg-bgo. De får ofte "clrd dct flesland", men denne ruta er jo noe kortere da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hvor hører du dette? Fly fra Sola til Flesland får vanligvis følgende klarering fra tårn/ground: "Cleared to Flesland via flightplan route, Lucky 3A departure (...for RWY 18, eller "Oklan 4A departure" for RWY 36), squawk xxxx." Avhengig av bane i bruk på Flesland får de DCT Lucky (RWY 17) eller Oklan (RWY 35) av Sola Approach etter at de er airborne. DCT Flesland derimot har jeg aldri hørt at er blitt gitt fra Sola.

Fra Kjevik derimot så hender det nok at "DCT Flesland" brukes. Men da menes nok ikke DCT ENBR, men DCT FLS (Flesland VOR).

Anders

[ 02-11-2001: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...