Gå til innhold

Treningskvelden 8. mai


Jan Helge Rambjør

Anbefalte innlegg

I går gjennomførte jeg min andre treningskveld, og det meste fungerte bra. Takk til alle på ATC for en god jobb. Men, jeg har noen spørsmål:

1. Jeg sendte inn en Flightplan som innebar at jeg skulle fly VFR: ENGM->Mesnali (114.4)->TGA (117.4)-> ENVA.

Men jeg ble dirigert mye, mye lenger øst. Hva er grunnen til at man ikke følger den opprinnelige flightplanen slik jeg hadde skrevet den. Jeg fikk jo beskjed om å ta av fra rwy 19R og jeg skulle holde rwy heading. Men da jeg ble dirigert østover og så nordover, havnet jeg altså mye lenger øst enn hva min flightplan viste (nesten helt på svenskegrensa).

Er det en motsetning mellom det å "file" en flightplan og å fly VFR. Med andre ord, er det kun ved IFR at man bruker flightplanen ?

2. Burde man ikke ha en oppsummering på treningskveldene i dette forumet, slik at man kan få litt feedback på det man har gjort? Kommuniserte man riktig? Hva gjorde man feil?

Hmm, vel det er i alle fall et forslag....

Men takk, i alle fall, for en kjempeartig kveld !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg helt (mht. spørsmål 1) men hva om denne kontrolleren som dirigerte deg til svenskegrensa var HELT nybegynner og det var første gangen hans? Da er det sikkert ikke lett å holde kontrollen...det husker jeg fra min første treningskveld da jeg var Bodø tower [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå er det slik at ENGM har all arriving traffic nordfra via MES og da skal ikke denne brukes ved departure. Ruten mot nord fra 19 på ENGM går ikke så langt fra Svenskegrensa. Den ender opp ved TOMBO (TORGA for trafikk nord for Bodø).

Så det var muligens dette flygelederen gjorde.

Vet ikke helt hvorfor du fikk 19R som ikke brukes til dep. mot annet enn sørlandet (ENTO), Vestlandet (ENBR) og nord-vestlandet (ENAL).

Men men, han hadde vel sine grunner=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste kontrollerene (inkludert meg selv), er bortskjemte med å omtrent kun håndtere IFR trafikk til vanlig slik at vi glemmer oss ofte ut og kanskje ikke er like flinke til å håndtere VFR trafikk.

Jeg synes at det er bra om man filer en flightplan selv om man kun skal fly VFR.

Kanskje det hadde vært en ide å minne kontrollere på det ved å begynne rute beskrivelsen også med VFR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare kommentere litt generelt - treningskveldene er til for å trene, og gi piloter og atc som vil det en plass å prøve seg fram litt i trygge omgivelser.

Nivået blandt de som deltar varierer enormt! - og slik vil det være - en er der for å lære, og det som blir lært er som regel det som er mest basic først og fremst, og da må en av fortåelige grunner skjære litt ned på hva en skal kreve - en kan ikke bli verdensmester på en kveld.

VFR flyging, er et emne som er relativt "avansert" skal det utøves korrekt av både pilot og flygeleder. Den typiske feilen er overkontrollering fra atc sin side. Men vær også klar over at det å fly VFR ikke gir deg ubegrenset muligheter til å fly hvor du vil, med hva du vil (tenker ikke på deg spesielt JHR!). VFR er masse gøy om det er gjort på rette måten - men det er noe som er litt avansert, og som krever litt kunnskap fra ATC, og helst fra pilot og, skal det fungere bra.

Er du i kontrollert luftrom (noe jeg tror du var for størstedelen av flyturen din i går, da du fløy såpass høyt) så kan ATC "bestemme" over deg - det betyr ikke at de bør bestemme for å bestemme, men de har lov, om de vil [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

VFR flyginger kan foregå med eller uten filet flygeplan, og det er forsåvidt ingen motsetninger.

Trene på VFR flyginger på en mer organisert måte kunne kanskje vært et tips for et tema - det ble prøvd i fjor med manglende oppsluttning (av piloter!) - men er det nok interesse kan en se om en kan få til noe. VFR close til "as real as it gets" er en helt annen opplevelse på SB - om det spilles etter spillest spilleregler (som varierer masse fra rent IFR)

se ellers litt på dette jeg skrev for VACC No her for en stund tilbake:

http://home.online.no/~roa-sand/artcc/vfrplanes.html" TARGET=_blank>Kontrollere VFR FLY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Joda, som folk sier her så var jo dette VFR trafikk.

Da blir jo saken en HELT annen.

Beklager, jeg blingsa litt på IFR og VFR i farten, men ved VFR kan selvfølgelig fly gå MES og mest sannsynlig, hvis det er småfly, ta av fra 19R grunnet short taxiway.

Bare en liten komentar til Roar sitt innlegg:

VFR kan fly uten filet flygtplan utenom (vet ikke om det er for andre flyplasser) innenfor (er ikke helt sikker her) ENGM_TWR TMA. Det er vell mulig jeg er helt på jordet her, men forrige gang jeg var i tårnet var det en VFR'er [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] som ikke hadde fila flightplan og han fikk rimelig kjeft. Mulig det var for noe spesielt med VFR planen hans da.

Håper jeg er tilgitt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg prøvde meg som kontroller første gang i går (ENGM_V_APP)

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Det gikk litt stokk over stein [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] men opplevde det som erfaringsrikt,Speisielt dette med å ikke kunne bruke RW Voice ( ingen fly hadde det, etter det jeg så).Det er ikke like lett å si alt på tekst,klikke riktig fly,få de over på riktig frekvens osv. Mye min egen feil, men også andres "tabber" men det var vel derfor vi var her for å trene (bedre her enn online).

"Tabbe nr.1"

Valgte Rwy 29L for landing og Rwy 19R Departure mens ENGM_TWR_GND fikk beskjed om motsatt, som er det riktige. Her ble det mye bugs,og jeg ser i ettertid at vi ikke komuniserte godt nok. Jeg vet at det er TWR som eier rullebanene, men han logget seg på veldig sent, og jeg foretok et valg, men feilt valg.

Feil/problem nr.2

Opplevde nesten hver eneste gang at flyene som entret mitt luftrom ikke skiftet frekvens på COM. Dette førte til stor frustrasjon, og når de endelig skiftet, glemte jeg helt hva jeg skulle gjøre med dem [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Fikk senere vite av Roar Sandøy hva jeg burde gjøre for å få kontakt med dem. (vet dette til neste gang) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Feil/problem nr.3

Opplevde at OSL_CTR hadde tatt over et fly som var innenfor mitt område uten at jeg fikk beskjed om dette(LH_???)fløy VFR, kan hende at jeg ikke fikk med meg at han overtok flyet, men plutselig var han på en annen COM frekvens.(mer forvirret)

Dette er ikke ment som kritikk til noen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] men bare en orientring om hva jeg opplevde sjøl. Ser at det er meget viktig å trene litt før jeg går online [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] og har tenkt å gjøre dette flere ganger

Ellers oppfordrer jeg alle til å instalere Roger Wilco Voice, det er bare sååå mye enklere og kjappere å komunisere med voice. Sammen med SB v 2.2.3 Beta er dette supert for flygere [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Heisann!

Joda, som folk sier her så var jo dette VFR trafikk.

 

Bare en liten komentar til Roar sitt innlegg:

VFR kan fly uten filet flygtplan utenom (vet ikke om det er for andre flyplasser) innenfor (er ikke helt sikker her) ENGM_TWR TMA. Det er vell mulig jeg er helt på jordet her, men forrige gang jeg var i tårnet var det en VFR'er [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] som ikke hadde fila flightplan og han fikk rimelig kjeft. Mulig det var for noe spesielt med VFR planen hans da.

Håper jeg er tilgitt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg har aldri flydd i/rundt ENGM - så de eksplisitte prosedyrene der vet jeg ikke. Det er dessverre snart 3 år siden jeg luftet vingen sist [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image].

Det jeg kan foretelle er at jeg når jeg skolte rundt ENBR , som jo forsåvidt i norsk målestokk er for stor å regne [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image], både fløy inn/ut av kontrollsonen med og uten flygeplan.

Jeg måtte selvfølgelig i begge tilfellene ha de samme klareringene ! - men krav til flygeplan (hos atc, operativ er et krav for piloten ved lengre turer) - var det ikke når jeg fløy. Filer du ikke flygeplan har du heller ikke krav på Search and Rescue og andre slike kjekke ting da !!.

ENGM er kanskje litt spesielt, tror de operere med slot tider for VFR trafikk litt på samme måte som ENFB gjorde i sin tid, men det er i såfall spesielt for ENGM, og er ikke normen slik jeg kjenner det i resten av Norge.

Hvorvidt det er bra "airmanship" å ikke file flygeplan hos ATC er noe annet, men jeg valgte av og til - stort sett for lokale flyturer ikke lengre unna en ca 50-60 nm fra ENBR - å ikke file flygeplan med ATC. Oppga da som regel ifb med initelle oppkall bare en generell informasjon, eller til flesland radar underveis (local vfr hardangerfjord area feks)

Om det er noen her som kjenner ENGM bedre en jeg gjør må de gjerne korrigere meg for ENGM - for jeg kjenner ikke den flyplassen så bra for om de har spesielle rutiner for VFR fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gutter....,(store og små)

er det ikke sånn at når dere flyr på SATCO/SATNET så SKAL det fylles ut flygeplan?! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Arnt OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar....dette er lærerikt...

Jeg slengte meg (litt uanmeldt) med på treningskvelden i går, og var derfor litt uforberdt. Jeg hadde da sannsynligvis ikke fått med meg hvilken server vi brukte for Roger Wilco..men jeg fikk i allefall prøvd keyboardet.

Det var nok jeg (LN-JHR, eller Lima Hotel Romeo for short) som ble "handet" over til Oslo Ctr. Jeg vet ikke helt hva som skjedde...jeg tror jeg bare fulgte en beskjed om å switche til en nye frekvens...

Men, som noen nevnte tidligere, vi er DER for å lære...og feile...

Takk for god feedback...kanskje vi kan gjøre dette til en "tradisjon" etter treningskveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Mark-Rune's innlegg !!

Dette er vel det de fleste strever med, som nybegynner, at det er utrolig mye du må passe på. Ikke bare skal du kontrollere fly, men koordinering mellom de forskjellige ATCs er også utrolig viktig. Synes de erfaringer Mark-Rune her har gjort burde danne grunnlag for hva man bør fokusere på, ikke bare under treningskvelder, men også generelt.

Når det gjelder voice, så vil jeg bare minne om at TEKST fortsatt er PRIMÆR-mode på SATSERV/SATCO/SATNET (kjært barn har mange navn). Personlig vil jeg anbefale at den enkelte først bør beherske proper tekst-kommunikasjon FØR man starter på voice. Ja -, det er enklere og raskere, men mer utsatt for feilkilder (mikrofon, lydkort, osv) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Hans (som desverrre ikke har for mye tid til online-aktivitet for tiden [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] )

[ 10-05-2001: Endret av: Hans Utne ]

[ 10-05-2001: Endret av: Hans Utne ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...