Gå til innhold

Bruk av ATC Booking


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

Dette er i utgangspunktet et bra system - meget bra.

Jeg forstår at folk ikke vil "binde seg" 3-4 dgr. fram i tid, ved å bruke systemet.. Men kanskje går det an å bestemme seg en dag at i kveld skal jeg sitte på xxx i 3 timer, skriv da dette på bookingen.

Og da bør jo dette overholdes (!!)

Vi ser det stadig vekk at piloter/kontrollere er innom og sjekker, finner ingen online og logger av umiddelbart. Dersom en kontroller logger på og bestemmer seg for å sitte/vente en stund, vil det komme piloter etterhvert. Hadde han da booket, ville pilotene vært der straks...

Dersom uvissheten rår, (hverken pilot eller kontroller) vet om der vil komme noen online, ikke vet de hvor og når... ja da blir det sånn på i rykk og napp.

Folkens, PRØV etter beste evne å bruke dette systemet... Med dette kan pilotene også se når xxx stenger, og vi unngår at mange tenker: Nei...det er sikkert for sent, jeg rekker ikke fram til dest. før han skal stenge... Ta en titt på søta bror, der er det mye mer "konstant" trafikk. Nettopp fordi de bruker bookingen.

Ikke ta ned dette systemet enda...jeg tror det vil komme seg etterhvert - helt sikkert...

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

[Edited by Åge Olsen 15-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg stiller meg noe undrende til å skape et behov som vi så langt ikke har bruk for...

Vi er ikke så mange kontrollere at det oppleves som strevsom å få seg en slott, heller ikke så mange aktive piloter at det er vanskelig å finne en bergknabb å kontrollere.

Med bookingen mener jeg at vi setter barriærene høyere for nye kontrollere og at vi fratar oss selv mulighetene for spontanitet.

Argumenetene fra enkelte om at "vi vet jo ikke når de stenger" kjøper jeg ikke (-når jeg kontrollerer vet jeg jo heller ikke om det kommer noen for å fly).

Det er, om jeg ikke husker feil, en slags målsetning i SATCO om at "ATC never close". Og det er vel kansje der problemet ligger. -Enkelte syntes bare å forsvinne sånn uten videre, og det kan jeg forstå er irriterende når man er underveis til et mål.

Skal vi ha et bookingsystem må det være obligatorisk å bruke det og ikke slik det er i dag hvor det er fritt frem.

Gjem systemet på et lurt sted og bruk det heller ved fly-inn (der det burde være mere rift om plassene, og det må forplikte den enkelte noe mere).

 

Cleared to land

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VACC Norway har nå i noen uker hatt systemet for ATC Booking online. Fakta er at dette har vært minimalt benyttet. Spørsmålet er da om dette er "liv laga"?

For at dette skal fungere sånn noen lunde, er det avgjørende at det blir brukt. Ellers vil det ikke være noe poeng for piloter å sjekke denne og da har også kontrollere enda mindre grunn til å bruke det.

Mange benytter ikke systemet fordi de ikke kan planlegge dette på forhånd, men kommer online på ad-hoc basis. Dette er selvfølgelig helt naturlig, men kunne man da ikke samtidig booke seg inn i det man har bestemt seg for å site online en stund? Selvfølgelig kan man argumentere med at man ikke vet hvor lenge man blir sittende, men da kan man vel heller oppdatere bookingen en gang i blant?

Hva er deres syn på dette? Hvis vi skal videreføre booking-systemet, må vi begynne å ta det i bruk. Hvis ikke kan vi like gjerne ta det av luften. Håper noen har noen gode idéer om hva vi skal gjøre.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ATC booking ikke er det rette ordet da, slik jeg ser det så er det en grei måte å reklamere in advance om at en kommer til å sitte der og da, så får eventuelle piloter komme. Personlig så tror jeg at jeg har tiltrukket 1-2 piloter på den måten, og desto flere jeg kan få og kontrollere desto bedre.

Spontaniteten skal en ikke frarøves, jeg kommer selv personling til å henge som observer på PC fra tid til annen, også når jeg ikke har booket, og får jeg lyst å kontrollere litt så gjør jeg selvfølgelig det.

Slik jeg ser det så er det en grei måte å reklamere sin online atc tilstedeværelse på, men er det ikke noen interesse for det så er det veldig enkelt å fjerne det. Svenskene har ganske bra oppsluttning på sitt bookingsystem, iallefall for de dagene de har events (torsdag+søndag om jeg ikke tar helt feil), og om det kunne brukes til noe slikt i norge og så hadde det da vært kjekt, men det er dere som må bruke det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo der...

Er det noen på systemet som kunne maile meg en orientering om dette med ATC booking, hva det er for noe, og hvordan dere benytter det? Det ser veldig interessant ut, og jeg kunne selv tenke meg å prøve det. Er det kanskje kun for innvidde, eller ønsker dere at flere skal være med? Jeg har jo drevet litt med flightsimulatorer siden subLogic sine dager, og DET er lenge siden, det! Men det som omtales her på tråden, har jeg aldri vært med på.

Mvh

KjellM

[Edited by Kjell Martinsen 18-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ATC Booking systemet (eller hva man nå enn måtte kalle det) har et veldig stort potensiale. Resultatet av et slikt system er imidlertid proporsjonalt med hvor mange som bruker det. I Sverige virker dette fint, og da bør vi her i Norge også kunne få det til!!

Jeg vil nå begynne å bruke dette mer aktivt i forbindelse med flyin (og ellers), og håper at dere alle støtter opp om systemet!

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at dette bør beholdes. Det ble introdusert som en prøveordning, men jeg mener det så absolutt har livets rett.

Når jeg logger inn, som nybegynner eller som "erfaren", gir dette meg en rask oversikt hva angår aktivitet, evt hvem jeg kan forvente å finne på de respektive steder. Dette kan gjøres når som helst på døgnet, og du kan se når vedkommende sted er forventet bemannet. Som nybegynner, eller for en som kanskje ikke føler seg helt trygg i prosedyrer, etc, og har behov for assistanse, så kan du lett se hvor og når du bør connecte for å sitte som Observer, rett og slett for læringen sin del. Joda, har selv gjort det, og det fungerer!

Har full forståelse for at mange ikke kan planlegge på forhånd når de kan være aktiv. Men, for de som kan, så er dette et utmerket system.

Booking-systemet, for de som ikke har fått det med seg, er rett og slett en måte å fortelle andre Flightsimmere og Controllere når du har tenkt å være online og bemanne en Controller-post, med angivelse av dato/tid/hvor/hvem/rating/merknader.

Selvom bruken idag er liten, til tider minimal, så har systemet livets rett. La det bestå!

Mvh

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...