Gå til innhold

ATC er helt koko!!!


Anbefalte innlegg

Har 4 flights på rad nå der jeg er i approach i 10000 fots høyde og ATC ber meg om å gå ned ETTER at jeg har passert flyplassen og må ta en go around. Syns dette er veldig dårlig. Dette skjedde aldri i FSX.  Er det noe jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev eddie6413:

Har 4 flights på rad nå der jeg er i approach i 10000 fots høyde og ATC ber meg om å gå ned ETTER at jeg har passert flyplassen og må ta en go around. Syns dette er veldig dårlig. Dette skjedde aldri i FSX.  Er det noe jeg gjør galt?

Har du lagt inn approach i flightplan? Hvis ikke så er det mest sannsynlig årsaken til at du ikke får beskjed om å redusere høyde. Dette finner du enklest ut av hvis du lager en flightplan med korrekt ILS. Da får du korrekt reduksjon av høyde fra ATC helt til du treffer ILS/GS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg når approach og menyen kommer der jeg kan endre approach, og når jeg velger samme ILS som jeg har i flight planen , da får jeg beskjed og å gå ned i høyde.... Får som regel beskjed om å circle airport først, men ingen endringer å se i G1000 eller i vfr map...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden skrev eddie6413:

Ja har lagt approach. Men når jeg ser over i den menyen du kan se og velge cruise altitude så ser jeg at det står 10.000 ft helt til siste waypoint...ikke noe descent å se der selv om streken går nedover...

Descent fra ATC vil du normalt få innenfor "rimelig" avstand hvis du har lagt inn en riktig ILS-approach. TOD vil normalt sett være godt innenfor en 3% descent. Cruise altitude i FP vil normalt stå til 10000ft hele veien (med unntak av for større fly der dette kanskje kan legges inn manuelt slik at autopilot kan ta seg av det - flyr ikke disse store, så det vet jeg faktisk ikke).

Er vel også riktig at du skal ha samme høyde inntil ATC gir deg beskjed. Du kan ikke velge selv at du vil ha f.eks. 10000-8000-6500-3000 inn til ILS/GS. Dette bestemmer ATC ut fra hvor de kan plassere deg 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC holdt på å kjøre meg i en fjellvegg 2 ganger nå i samme flight som varte i over 2 timer.  Og den tok meg i feil høyde så jeg ikke klarte å fange ILS glideslope.  Dette må jo være bugs? Jeg gjør alt korrekt i GS1000.  Noen ganger forandrer den seg fra GPS til LOC også i GS1000 sånn at jeg må forandre den tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve den senere.  Men er det noe jeg gjør feil da? Jeg lager flight i MSFS flight planneren..( fordi jeg må bli bedre kjent med littlenavmap først). Lager low airways med approach.  Setter på GPS I G1000. Kommer så til approach og når flyet er linet opp med runway så slår jeg over til VOR1 i CDI og velger APPR.  Er det noe mer jeg må gjøre? Leste noe om at man må føre inn ILS i NAV1? Kommer det ikke automatisk der? Ikke finner jeg noe ILS freq i MSFS heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden skrev eddie6413:

Skal prøve den senere.  Men er det noe jeg gjør feil da? Jeg lager flight i MSFS flight planneren..( fordi jeg må bli bedre kjent med littlenavmap først). Lager low airways med approach.  Setter på GPS I G1000. Kommer så til approach og når flyet er linet opp med runway så slår jeg over til VOR1 i CDI og velger APPR.  Er det noe mer jeg må gjøre? Leste noe om at man må føre inn ILS i NAV1? Kommer det ikke automatisk der? Ikke finner jeg noe ILS freq i MSFS heller....

Har faktisk aldri laget en flightplan inne i simulatoren annet enn for VFR direkte mellom to flyplasser... 🙂 Finnes (heldigvis) bedre verktøy til dette. Anbefaler deg virkelig å sette av en times tid til å lære deg det grunnleggende i LNM - det er verdt det...

Du får ingen nytte av APPR hvis du ikke har plassert deg innenfor rekkevidde av LOC. Om du benytter NAV1 eller NAV2 spiller ingen rolle så lenge du har lagt inn riktig frekvens og valgt riktig "kilde" i CDI (den grønne brutte pilen). Normalt legger man seg på en kurs ca. 45 grader inn på LOC, og trykker APPR når du ser den midterste delen av den grønne pilen begynner å bevege seg mot midten. Da skal flyet posisjonere seg riktig i forhold til innflygingen. 

Hvis du ser på bildet over så er det planlagt en kurs på 152 grader inn mot LOC (172 grader hvis du flyr litt på frihånd). Det sorte korset viser hvor du normalt vil treffe GS og flyet under APPR vil begynne å peke nesa nedover.

Mange bra videoer og tutorials på YouTube om akkurat dette.

MEN... Ta en titt på Little Navmap - du vil ikke angre 🙂 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg til en perfekt ILS landing pga din informasjon og charts. Før måtte jeg avbryte IFR og lande selv, men nå funket det 🙂  Men jeg har et spørsmål til..(sikkert av mange).  Hvordan finner jeg ut hvilken parking jeg er på når jeg velger den selv feks pga at ATC eller flyplassen jeg har lastet ned ikke geleider meg...så jeg bare velger en GA plass... Men når jeg laster opp flight nester gang vil jeg gjerne starte så nærme som mulig. Til nå bruker jeg en CAM som slewer meg til der jeg var når jeg starter opp flight. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser vel også parkering i kartet inne i simulatoren, men nok en gang så er det klønete i forhold til Little Navmap. LNM spør deg også (stort sett) om du vil starte på en parkering i det du lagrer og eksporterer flightplan. Viktig å legge inn hvis du ikke vil bli plassert direkte på rullebanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden skrev Frank Kristiansen:

Du ser vel også parkering i kartet inne i simulatoren, men nok en gang så er det klønete i forhold til Little Navmap. LNM spør deg også (stort sett) om du vil starte på en parkering i det du lagrer og eksporterer flightplan. Viktig å legge inn hvis du ikke vil bli plassert direkte på rullebanen. 

Ja en kan se parking inne i simulatoren, men det står ikke hvilken.  Forresten så fikk jeg til 2 gode ILS approach i går , men på den siste så ble det crash to desktop når jeg var på vei til parking. Har prøvd omtrent alt av fix som er å finne på youtube for å unngå det.  Til og med oppdatert BIOS.  Har du noen tips? og er dette vanlig? For det ser jo ikke ut som om oppdateringer fikser dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden skrev eddie6413:

Ja en kan se parking inne i simulatoren, men det står ikke hvilken.  Forresten så fikk jeg til 2 gode ILS approach i går , men på den siste så ble det crash to desktop når jeg var på vei til parking. Har prøvd omtrent alt av fix som er å finne på youtube for å unngå det.  Til og med oppdatert BIOS.  Har du noen tips? og er dette vanlig? For det ser jo ikke ut som om oppdateringer fikser dette...

CTD skyldes ofte feil på scenery i Community-mappa - kan egentlig komme av hva som helst. Hadde noe lignende en stund der jeg ikke kunne starte fra en spesifikk parkering på en flyplass, da gikk det galt. Flyttet startposisjon, og ting fungerte - også ved start fra runway.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har CTD uten addon også.  Men det er som regel hvis jeg skal loade en ny flight etter å ha flydd feks i 2 -3 timer. Så hvis jeg da skal ha en ny flight så må jeg restarte PC'en. Hvis jeg ikke restarter så vil jeg enten få CTD etter å ha trykt FLY rett før sceneryet kommer eller litt uti flighten. Er dette vanlig? Og en annen ting. Får til å lage flightplan sånn noen lunde i Littlenavmap....men hvordan legger jeg inn approach etter at flightplan er generert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CTD: Jeg opplever også dette på et par utvalgte flyplasser - selv med tom Community-mappe. Holder meg unna disse flyplassene... 🙂

Holder vel å starte om simulatoren for å tømme minnet - hvis ikke så ta en titt i Oppgavebehandling og se om noe bruker mye minne eller prosessor der.

 

Flightplan i LNM velger du først Departure (helst med en gyldig Parking), deretter Destination og hvilken høyde du har planlagt å ligge i (og selvfølgelig om du ønsker VFR eller IFR).

Deretter trykker du på "tryllestaven" og velger Adjust (vil justere høyden ut fra om turen går øst- eller vestover). Deretter justerer du slideren for Victor airways til det som passer deg (større fly -> lenger mot venstre) og trykker Calculate.

Da har LNM generert en Flightplan til deg UTEN Departure eller Arrival prosedyrer.

Disse legger du inn nå ved å høyreklikke på Departure/Destination flyplass i listen til venstre og velge "Show Departure/Arrival Procedures". Da dukker det opp en liste til høyre du kan klikke deg gjennom og velge fra. Disse prosedyrene vises i kartet, slik at du finner en som passer med din flight. Høyreklikk og Insert legger den inn i aktiv flightplan. Dette må gjøres for begge flyplassene dersom du ønsker å ha det inn.

Når du er fornøyd eksporterer du via Fil - Export 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Frank Kristiansen:

Zoom deg inn på flyplassen og høyreklikk på plassen du vil starte fra. "Set xx at Airport xx as Departure".

Jeg ser ikke noen oppmerket parkering når jeg zoomer inn. Bare gråe felt og bygninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden skrev eddie6413:

Jeg ser ikke noen oppmerket parkering når jeg zoomer inn. Bare gråe felt og bygninger....

Har du generert filene til LNM fra MSFS?

Scenery Library - Load Scenery Library - Load (etter å ha sjekket at path viser til der du har Community og Official mappene).

Det denne rutinen gjør er å lese gjennom alt du har av scenery i MSFS og vise dette i LNM.

Hos meg kommer alle parkeringer opp som grønne og blå sirkler inne på flyplassen.

image.png.893bcd43498c53a26a9abe81ec1245c7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det har nok ikke gjort. Kun lagt inn det fra de 3 disk knappen som legger inn alt av vor og slikt. Skal prøve å legge inn fra scenery etter min flight på 2 t og 30 min. Har kommet meg til Alaska nå  ( CZMT ) fra ENML I Bonanza G36. Morro dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden skrev eddie6413:

Ok, det har nok ikke gjort. Kun lagt inn det fra de 3 disk knappen som legger inn alt av vor og slikt. Skal prøve å legge inn fra scenery etter min flight på 2 t og 30 min. Har kommet meg til Alaska nå  ( CZMT ) fra ENML I Bonanza G36. Morro dette 🙂

Hvis du ikke finner parkering så kan dette være årsaken - eller også at du flyr fra en flyplass der dette ikke er lagt inn - men det er sjelden 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.5.2022 klokken 20.10 skrev Frank Kristiansen:

Har du generert filene til LNM fra MSFS?

Scenery Library - Load Scenery Library - Load (etter å ha sjekket at path viser til der du har Community og Official mappene).

Det denne rutinen gjør er å lese gjennom alt du har av scenery i MSFS og vise dette i LNM.

Hos meg kommer alle parkeringer opp som grønne og blå sirkler inne på flyplassen.

image.png.893bcd43498c53a26a9abe81ec1245c7.png

Fant ut at jeg har generert scenery. Men det vises ikke hos meg. Har ENML pyaware scenere og der vises ingenting slikt. Ikke engang taxiways.  Sjekket også default ENGM og det vises ikke der heller.  Er det noe jeg må klikke på da for at det skal vises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Ole-Chr Larsen:

Sjekk under Scenery Library -> Navigraph AIRAC ..........-> sett denne til "Use Navigraph for Navaids and Procedures" 

Sjekk at Airspace Libraries er krysset av både på Simulator og Navigraph.

Det gjorde susen 🙂 Tusen takk skal du ha 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.5.2022 klokken 14.04 skrev Frank Kristiansen:

CTD: Jeg opplever også dette på et par utvalgte flyplasser - selv med tom Community-mappe. Holder meg unna disse flyplassene... 🙂

Jeg får ikke CTD ved flyplasser. Men når det nærmer seg ca 2 timer i lufta så kommer CTD.  Litt irriterende når jeg feks har en 3 timer flight. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...