Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem
Skrevet

Da var den i hangaren :) .  Måtte vente til i dag,  så jeg var sikker på at dette ikke var en aprilspøk.....  Fantastisk modell,  selv om heller ikke Milviz har klart å unngå svakhetene i MSFS underliggende FM.  Men etter litt trimming og under "normal" flight,  flyr Corsair`n veldig troverdig.  En håndfull å holde orden på,  men fylt til randen med gåsehudeffekter og en himmelsk lydkvalitet.  Ganske grei å lande,  men man bør være forsiktig med nedbremsingen,  da den svære propellen lett kan slå nedi.  Overkommelig pris  og et absolutt MÅ HA fly .  God Påske :) 

c1.jpg

c2.jpg

c3.jpg

c4.jpg

c5.jpg

c6.jpg

c7.jpg

c8.jpg

c9.jpg

c10.jpg

  • Like 10
Skrevet

Rakk en liten test i natt, bare fra Torp til Rygge, men mektig maskin! Hadde låst halehjulet ved landinga, så fikk litt problem med å holde meg på asfalten. Litt nervøs i lufta på trimminga ja, som Spitfire før oppdateringen?

  • Like 1
Skrevet
1 time siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Flotte bilder! :) Hvordan er takeoff og taksing i denne her? Taildraggere simuleres jo helt ræva default. 

Virker veldig troverdig på meg, men er ikke ekspert på hvordan den skal være, kanskje Ernst kan svare.

Kanskje litt enklere å lande og ta av med enn Spitfiren.

Skjermbilde121.jpg

  • Like 2
  • Premium Medlem
Skrevet

Den takser helt greit og med fantastisk grom lyd ☺️. Take off er omtrent som med Spit’n, smånervøs og følsom til farta tar tak i sideroret. Landingen krever årvåkenhet mot riktig hastighet, for her kan det fort bli veldig ubehagelig «jukking» nært stall-grensen 😳. Synes faktisk Spit’n er lettere å ratte i cruise-hastighet, men Corsair’en går stødig som et lokomotiv, når den er riktig trimmet. Synes også Corsair’en har bedre dybde i systemsimulering, og en lydkvalitet som får fram gåsehud på en stakkar 😁

  • Like 3
Skrevet

Jeg tenker i hovedsak litt mer på dette med halehjulsproblematikk på taildraggere. Og problemstilling med ground loop etc. Mulighet for å låse halehjul under avgang for å forhindre ground loop. Dette er meget bra simulert både i XP og DCS, men i FS2020 er det helt ræva. Samme i P3D med mindre du bruker A2A sine fly. Problemstillingen har vært diskutert en del på forumet til FS2020. Så spørsmålet er om Milviz har funnet en måte å forbedre dette her på?

Kanskje noen her inne som har flydd halehjul kan svare? :) 

Skrevet

Testet den nye fuglen rundt et snødekt ENTC med speilblank rullebane, overskya og en del vind. Ikke rør bremsa på denne (!!) 😛 Jeg hadde for så vidt hørt på en omtale av flyet på YouTube at her må man bare la det trille til det stopper, men skulle prøve å komme meg av på neste exit. Bremsa først litt og gikk opp på forhjula, så forsøkte jeg å svinge og slo nedi med vingen. Bremsa litt til og gikk rett i bakken med propellen. MilWiz var så forberedt på at dette kom til å hende at de hadde klar lyden av metall som skraper langs asfalten når vingen slo nedi og lyd av propell i bakken 😛.20210402120441_1.jpg.76c7b7f3811816113a9d80ec41a02cba.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
  • Premium Medlem
Skrevet
Sitat

Jeg tenker i hovedsak litt mer på dette med halehjulsproblematikk på taildraggere. Og problemstilling med ground loop etc. Mulighet for å låse halehjul under avgang for å forhindre ground loop. Dette er meget bra simulert både i XP og DCS, men i FS2020 er det helt ræva. Samme i P3D med mindre du bruker A2A sine fly. Problemstillingen har vært diskutert en del på forumet til FS2020. Så spørsmålet er om Milviz har funnet en måte å forbedre dette her på?

Jeg har heller ikke erfaring med halehjul IRL  ( bortsett fra seilfly :D ).   Synes MILVIZ har truffet bra med sin Corsair,  man kan takse med ulåst bakhjul og låse bakhjulet for take off.  Den holder kursen under take off veldig bra,  til sideroret får tak,  og kan styre veldig presist under vanlig taksing.  Har enda til gode å groundloope under landing,  men har holdt meg til lange rullebaner,  og latt utysket rulle fra seg et godt stykke før forsiktig nedbremsing.  Ikke noe flymodell for "snarveier",  her må man følge boka,  og raske løsninger blir hardt straffet :D 

 

  • Like 1
  • Premium Medlem
Skrevet

Min erfaring fra mange år med halehjulsflyging er alltid å ha stikka i magen ved bakkeoperasjoner, run-up, slow speed taxing, oppbremsing osv.  En god måte å trene på (som jeg lærte under cub utsjekk) er å bruke rullebanen til taxe trening. Gi på såpass throttle at halen kommer opp...fortsett å taxe med høy hale en stund for så å sette halehjulet på bakken igjen. Gjenta øvelsen til du må snu. Taxe tilbake og prøv på nytt. Dermed får du god og effektiv trening av å beherske flyet i overgangen fra høy til lav hale, uten å fly landingsrunder. 

  • Like 6
  • Premium Medlem
Skrevet
Sitat

Min erfaring fra mange år med halehjulsflyging er alltid å ha stikka i magen ved bakkeoperasjoner, run-up, slow speed taxing, oppbremsing osv.  En god måte å trene på (som jeg lærte under cub utsjekk) er å bruke rullebanen til taxe trening. Gi på såpass throttle at halen kommer opp...fortsett å taxe med høy hale en stund for så å sette halehjulet på bakken igjen. Gjenta øvelsen til du må snu. Taxe tilbake og prøv på nytt. Dermed får du god og effektiv trening av å beherske flyet i overgangen fra høy til lav hale, uten å fly landingsrunder. 

Kan nok ikke bruke samme teknikk på tungvekter Corsair som på den fjærlette Cub`en :) .  Heldigvis har Milviz sørget for presis taksing med ulåst halehjul på Corsair`n ,  og stødig take off med låst halehjul.  Man bør likevel sette siderors-trimmen 6-7 grader til høyre og være på "tå hev" når farta øker.  I lufta skrur jeg trimmen tilbake til 2-3 grader og setter turtallet til ca 2000,  da flyr den stødig,  men trenger faktisk ganske mye negativ høyderorstrim etter som hastigheten øker,  og omvendt under landing.  I det hele tatt,  riktig trimming er nøkkelen til en "behagelig" flight,  i tillegg til et godt øye på temperaturer,  mixture og throttle .

  • Premium Medlem
Skrevet

Se nedenfor. Dette gjelder Harward (som jeg selv har fløyet med instruktør) Harward er en stor halehjulsmaskin på linje med Corsair. Grunn teknikken er den samme på alle halehjulsfly. Hjul landing eller trepunkts landing.

 

B1325AE4-A54B-4D92-AFA6-6ECA9C93A57B.png

EE7DAB16-EF0C-4ACA-8BAA-EBCDE40E40B7.png

  • Like 2
Skrevet

Pass på temperatur ja. Rett etter takeoff smalt det, ruta ble full av olje, motoren stoppa og jeg fikk prøvd på en nødlanding med Corsair på en liten bilvei, men endte opp ned i en åker da det ikke akkurat var noen motorvei. 

20210403141037_1.jpg.7ce9669d3be5874141c0c8d4ce95d5f4.jpg

  • Like 1

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...