Pål Rønningen Skrevet 25. januar 2020 Skrevet 25. januar 2020 Hva er prosedyren for å fly rundt et stormsenter? F.eks. ATC har gitt deg en ny vector, justerer du heading til ny kurs og slår av autopilot for så å fly manuelt rundt, eller er det mulig å få autopiloten til å håndtere dette slik den gjør etter FMC programeringen. Følger stadig med på TV programmet Mayday og der virker det som om autopiloten fikser det hele. Men det er jo på film. Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 28. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 28. januar 2020 Det er på film ja........... men fra virkligheten .......... piloten må følge anvisninger fra controller selv om det er HDG eller via rutepunkter så lenge de flir IFR ....dette for å holde kontroll på hvor alle fly er til alle tider ....SAFETY FIRST 😉 Siter
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 28. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 28. januar 2020 Riktig at det er ATC som bestemmer, men INGEN piloter nøler med å be om routing rundt uvær. De tenker nok både sikkerhet i forhold til å fly gjennom feks en tordensky og komfort for passasjerer. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 Autopilot slås aldri av. Med mindre du havner i skikkelig uvær og autopiloten ikke klarer å fly flyet. Har selv opplevd at autopilot plutselig har koblet seg ut i kraftig turbulens. Ellers ber du om ny kurs av ATC som tar deg rundt tordenskyer f.eks (hvis atc ikke gjør det selv). I FMS/FMC så kan du også legge inn "offset" track, men som regel så brukes bare heading mode som brukes ved vanlig radar vectorering. Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 28. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 28. januar 2020 (endret) På 25.1.2020 den 21.38, palron skrev: Hva er prosedyren for å fly rundt et stormsenter? F.eks. ATC har gitt deg en ny vector, justerer du heading til ny kurs og slår av autopilot for så å fly manuelt rundt, eller er det mulig å få autopiloten til å håndtere dette slik den gjør etter FMC programeringen. Følger stadig med på TV programmet Mayday og der virker det som om autopiloten fikser det hele. Men det er jo på film. Det er ikke noen grunn til å slå av autopilot. Piloten velger jo hva autopiloten skal gjøre, og den kan enten fly på kurs (heading) eller følge en ferdig programert (og redigerbar) flightplan i FMC/MCDU (GPS på mindre fly). De fleste rutefly følger jo en relativt standard rute, og blir det endringer på denne kan du enten bruke FMC til å legge inn en ny rute, eller du må følge heading og får vector fra ATC etterhvert som turen skrider fram. Det er ikke bestandig en alternativ rute er tilgjengelig eller egnet. --- Ser at Jan Reidar slo meg med ett minutt, så du kan se bort fra mitt svar --- Endret 28. januar 2020 av Svein-Frode Siter
Pål Rønningen Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Skrevet 28. januar 2020 Mange takk, alle sammen🙂 Har stadig tatt Mayday programmet for å ta lett på hva de viser. Så da blir det å prøve heading heretter. Fant også en SAS rute 821 fra ENGM til EHAM (sas821.zip) på flyawaysimulation, men den var på en eller annen måte ødelagt. Er det noen her som har denne eller vet om andre steder å finne den? Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 28. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 28. januar 2020 Skjønner ikke helt hva du mener med at du fant en rute? Du installerer ikke ruter i simulatoren. Siter
Pål Rønningen Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Skrevet 28. januar 2020 Mulig at jeg har misforstått her, men her er linken: https://flyawaysimulation.com/downloads/files/13981/fsx-oslo-to-amsterdam-pmdg-737ngx-mission/ Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 28. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 28. januar 2020 A-ha! Da er det vel bare å kopiere filene til rett sted og starte. Antar at det følger med instruksjoner på hvor filene skal kopieres, og at du har PMDG sin B737 NGX addon installert i FSX? Siter
Pål Rønningen Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Skrevet 28. januar 2020 Får ikke pakket ut filene da der er CRC-feil i filen. Den stopper etter ca 70%. Får ut en del, men ikke nok til at det er kjørbart. Derfor lurte jeg på om noen hadde den komplett. Har kjøpt PMDG 737-800/900 og 600/700 så jeg har brukt flere måneder nå på disse. Helt fantastisk hvor nøyaktig nøyaktig de kan få en cockpit til å virke. Bruker også FSUIPC sammen med 2 kontrollere for å få alt så likt som mulig. Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 28. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 28. januar 2020 Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Har ikke fila. Siter
Pål Rønningen Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Skrevet 28. januar 2020 Den er grei. Men tilbake til uværet. Tenker jeg riktig hvis jeg slår av LNAV (for den er vel styrt fra FMC) og så legger inn den headingen jeg får fra ATC og da vil AP ta styringen og beholde høyden? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 Slå av LNAV, sett heading du får av ATC og trykk "HDG" i Mode Control Panel (autopiloten), så vil den følge det du har satt. (Høyden vil den fortsatt holde så lenge du har skrudd på en form for vertikal navigasjon - VNAV eller ALT HLD) Siter
Pål Rønningen Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Skrevet 28. januar 2020 Flott, tusen takk:-) Når jeg da har kommet rundt uværet og skal inn på opprinnelig kurs, kan jeg styre mot nærmeste punkt på ruten og slå på LNAV og FMC vil overta igjen? Siter
Gert Barring Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 (endret) I forskjellige land har ATC forskjellige verktøy, og i Norge sitter ikke alle kontrollenheter på nøyaktig værinformasjon, og kan ikke vektorere fly på grunnlag av sanntids værdata. Dog opplevde jeg dette en god del i USA. Man har ofte bedre oversikt over været selv i flyet, og for å ha det klart, ATC sitter ikke med ansvaret over flymaskinen; det er det fartøysjef som gjør. Ergo, jeg vil alltid gjøre det jeg må for å fly trygt, selv om ATC kan være uenige. Aer Lingus har en hendelse ut fra New York som poengterer dette godt. Finnes klipp av det på YouTube. Endret 28. januar 2020 av Gert Barring Siter
Pål Rønningen Skrevet 29. januar 2020 Forfatter Skrevet 29. januar 2020 Takker. Og meget interessant klipp far Aer Lingus. Håper den ATC'n fikk litt strekk av sjefen sin etter dette. Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 29. januar 2020 Premium Medlem Skrevet 29. januar 2020 Denne hendelsen ? Siter
Pål Rønningen Skrevet 29. januar 2020 Forfatter Skrevet 29. januar 2020 Jepp. Sikkert stått opp med feil bein føst. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.