Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

4477th Test and Evaluation Squadron (TES), bedre kjent som "Red Ealges" var en USAF-skvadron som hadde som oppdrag å trene amerikanske flygere til å slåss mot Sovjetiske maskiner. Forskjellen på "Red Eagles" og andre skvadroner med lignende oppgaver var at de faktisk fløy de maskinene som de lærte de andre flygerne å slåss mot. Fra 1977 og frem til 1990 var "Red Ealges" del av et topphemmelig program som het "Constant Peg". Programmet gikk i utgangspunktet ut på å teste og evaluere Sovjetiske fly og taktikker, men utviklet seg etterhvert til å også omfatte trening av andre amerikanske piloter i hvordan de best mulig skulle møte truslene fra øst. De holdt hus på Tonopah Test Range Airport nord i Nevada Test and Training Range - et særdeles øde område, som skulle vise seg å være nær ideelt for hemmelige operasjoner - Tonopah Test Range Airport spilte senere en stor rolle i utviklingen og testingen av F-117, og det er der de gjenværende maskinene er lagret i dag. 

I starten av "Constant Peg" hadde "Red Eagles" tre MiGs, to MiG-17 og en MiG-21, som de hadde lånt av Israel. Da programmet gikk mot slutten hadde de så mange MiGs at da Israelerne ba om å få tilbake den første MiG-21 som de hadde lånt dem så klarte de å gi tilbake feil maskin. Feilen ble oppdaget og man fikk til slutt gitt Israelerne tilbake riktig maskin, som man forøvrig kan se på IAF museet i Hatzerim i dag. 

"Red Ealges" fløy flere forskjellige versjoner av MiG-17, MiG-21 og MiG-23, men ingen MiG-19 - men jeg syns likevel det var passende å ta den første turen i Razbams nye MiG-19P fra nettopp Tonopah Test Range Airport. Jeg kjente meg litt igjen i det jeg har lest "Red Eagles"-piloter si, de visste ikke hva 90% av knappene i cockpiten gjorde, og alt var på Russisk.Heldigvis er det mulig å bytte til Engelsk cockpit i DCS, men cockpiten i MiG-19 er veldig Sovjetisk, og ting er ikke alltid på det stedet man forventer å finne det. Man skulle f.eks tro at bryteren for å sette hvilken høyde man får et høydevarsel på skulle være i nærheten av høydemåleren, men neida, den er bak din venstre skulder.

 

01.thumb.jpg.ed60409e27e89341541772f80807ab34.jpg02.thumb.jpg.7b6f34ffdd91c104d0b62189a1c81712.jpg03.thumb.jpg.944bb0fca8e1337ec02335fa176b4d98.jpg04.thumb.jpg.efffdaba3ad85ebdb7474d18b8542330.jpg05.thumb.jpg.5a9569c97afbbff94182ce926c083e84.jpg06.thumb.jpg.58824e7ce53db06243b7a885f82a6281.jpg07.thumb.jpg.8688caa09a9e29bd7319a9a51709f376.jpg08.thumb.jpg.5eeccd6b36af285b9a6c6aa59850517d.jpg09.thumb.jpg.07912f6f91a57e97dadcb9e9ab97099e.jpg10.thumb.jpg.575058175aaf94df3e27861749edefcd.jpg11.thumb.jpg.5c338fc3043dee70562be59749ff4078.jpg12.thumb.jpg.33c3d5f6f15875f4a13ba01e1162c4c8.jpg

13.thumb.jpg.a9185c3a6755fbb81192145bcdb41ec6.jpg14.thumb.jpg.c9e55a4bdaaab156f4d724c8a281092b.jpg15.thumb.jpg.53c256029b5ab4f5a3da66d934553a5d.jpg

 

 

 

  • Like 5
  • Premium Medlem
Skrevet

Knall bra bilder,  DCS leverer så det holder,  men jeg holder meg likevel unna enda ei stund.....  Ble forresten kjent med en (tidligere Øst-Tysk) pilot som hadde flydd MIG-17 (bl.a.) ,  og vi hadde mange interessante samtaler :) .

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...