Gå til innhold

Den store Quiztråden


Anbefalte innlegg

Netz no.107,som flyet heter, var en del av en leveranse på 75 F-16 ment for Iran,men etter at Shahen flyktet og Khomeini opprettet en islamsk stat i 1979,ble salget kansellert og flyene gikk istedet til Israel i 1980.

Flyet er den F-16 som har skutt ned flest fiendlige fly i hele verden,og en dag  i 1982 skjøt det ned to syriske MIG 23,en Sukhoi 17 og et Gazelle helikopter i "one blow".I tillegg har det skutt ned ytterligere tre syriske MIG 23.Flyet deltok også i bombingen av den irakiske kjernereaktoren Osirak i 1981.Det ble tatt ut av tjeneste i 2014,etter å ha vært brukt som treningsfly siden 1995.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering:Polsk flydesigner, Eugeniusz Pieniążek, ble trakassert av overvåkningspolitiet og fikk ikke forlate landet.Han bygde et fly selv for å rømme fra Polen.I september 1971 tok han av ved grensen til Tsjekkoslovakia,og foretok en lavtflyvning gjennom Tsjekkoslovakia og Ungarn og landet i Jugoslavia etter å ha fått motortrøbbel.Der ble han arrestert og satt 7 måneder i fengsel for så å bli satt fri,og dro så til Sverige via Østerrike.Han fikk svensk statsborgerskap og fikk etterhvert sin kone og datter over til Sverige.Han fikk også kjøpt fri selve flyet fra Jugoslavia ,og fikk det fraktet til Sverige,der flyet ble utbedret og gjort flyvedyktig.Det fløy i Sverige i mange år.Pieniążek donerte flyet til museumet i Krakow i 2005,etter et TV-program om flukten.

http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=145&w=a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK,ingen forslag på snart tre døgn.Trodde ikke dette skulle være så vanskelig.Eller var det for lett?

Uansett,det er en britisk Avro Vulcan,en såkalt V-bomber,som var i bruk fra 1956 til 1984.

Dette eksemplaret,XH 558 ble deretter brukt i oppvisninger av RAF fra 1985 til 1992,og ble i 1993 fløyet til en privat stiftelse og ble ved hjelp av donasjoner og frivillige restaurert og holdt flyvedyktig fra 2007 til 2015.Flyet er nå i "taxable condition"

OK,da gir jeg meg i denne tråden,har fått oppdatert War Thunder (20GB!) og skal kose meg med litt flyging der,og vil ønske de som har deltatt i quizen en riktig god jul.:)

 

Endret av Jan Tore Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lyst til å gi noen andre sjansen, så XH558 flere ganger mens hun fortsatt fløy. Det var ganske utrolig å se hvilket engasjement hun vekket i det britiske folket, hun ble jo i hovedsak hold gående på donasjoner og det var ikke akkurat lommerusk som måtte til for å holde henne i lufta. Det var spesielt å dra på store airshows som RIAT og så møte mange som hadde kommet ens ærend for å se Vulcan og som gikk etter at hun hadde landet. Lurer på om det finnes noe som kunne ha skapt et slikt engasjement i Norge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg klarer ikke helt å se hva som skulle engasjert mannen i gata like mye her hjemme som det Vulcanen gjorde i UK. Folk reiste fra fjern og nær, jeg møtte folk som hadde kjørt hele natta og stått i kø timesvis før portene åpnet, bare for å se Vulcan. Og da snakker jeg ikke om entusiaster som oss, men om "mannen i gata". Vi har jo Europas eneste flygende Starfighter her i landet, uten at jeg ser at folk går mann av huse for å se den - andre enn oss entusiaster selvfølgelig. 

Men ja, filmen til Guy Martin om den siste turen er verdt å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det nærmeste vi kommer i Norge er nok Starfighterns Venner,  hvor folk faktisk går "mann av huse" ,  ( i hvertfall i Bodø ;) ) hver gang den testflys .  Også engasjementet rundt Kjeller er imponerende,  men som Andrew sier,  vi er ikke nok folk til å skape de helt store resultatene.  Det ser vi jo tydelig her i forumet,  interessen i flysimming blir knapt holdt i live av noen få nerder :$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...