Gå til innhold

SAS Commuter Fokker 50


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Tøffe sjåtts!

Har du fått gjort deg noen inntrykk av flightmodel, lyd og systemsimulering? Den ser jo utrolig detaljert og fin ut grafisk, men jeg er som alltid skeptisk til Carenado sine produkter da de ofte skuffer med elendig flyfølelse, systemer som delvis fungerer og en haug med bugs...

Veldig glad for at denne er blitt pensjonist i det virkelige liv... Var virkelig lavmål å måtte fly denne opp og ned langs kysten i SAS og NAS sine farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein-Frode skrev:

Tøffe sjåtts!

Har du fått gjort deg noen inntrykk av flightmodel, lyd og systemsimulering? Den ser jo utrolig detaljert og fin ut grafisk, men jeg er som alltid skeptisk til Carenado sine produkter da de ofte skuffer med elendig flyfølelse, systemer som delvis fungerer og en haug med bugs...

Veldig glad for at denne er blitt pensjonist i det virkelige liv... Var virkelig lavmål å måtte fly denne opp og ned langs kysten i SAS og NAS sine farger.

Jeg har ikke fløyet så langt med den, men det har blitt noen tester med avgang og landing. Jeg tenker at utvendig er det ingenting å kritisere. Noen fargenyanser på livery kunne nok vært justert noen hakk - men dette betyr jo i teorien lite. Det er jo cockpit og system som er viktige. Jeg synes det er gjort litt enkelt med f.eks oppstart. Dette kan gjøres med ctrl+e (ikke helt min greie). Nå kan ikke jeg F50 så godt i virkeligheten. Har faktisk aldri flydd som pax på denne maskinen, så lyder har jeg kun hørt fra utsiden. Jeg synes de har simulert lyden greit, men den kan bli merkelig når man skifter fase på flyvningen. F.eks stopper lyden opp når man setter reverse før man hører reverselyden. De skriver på produktsiden at de har benyttet ekte F50 lydfiler. Under oppstart hører man at propellene roterer før de faktisk er i gang. 

Alt i alt et bra addon, men ikke på pmdg standard. Men det er det vel ikke noe som er per dags dato :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med lyden du beskriver ligger nok i håpløs turboprop simulering som er helt på viddene i P3D. Carenado benytter seg av standard sdk, og da blir det aldri bra. Derfor styrer jeg langt unna turboprop i P3D. Vent til X-plane utgaven kommer så vil den nok plutselig bli mange hakk bedre på motor siden. Ellers så er ikke Carenado spesielt godt kjent for å simulere systemer særlig bra heller. Og det er litt synd, for F-50 er en flott maskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har fløyet som pax real flere ganger med F50. Skikkelig skranglemaskin, og mye støy, så den maskina er ikke noe jeg savner å sitte på med. :D

Men uansett hører den til historien, og det er definitivt en spesiell maskin. Er den som Carenado C208 som jeg har, og som også er turboprop, har den merkelig motoreffekten. Bl.a. bremser flyet vanvittig når man drar av throttle, og likens akser brått når man throttler opp. Dette er vel ikke så realistisk Jan Reidar? Eller...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

C208 er helt forferdelig. Fins en endret FDE av B. Stolle, men den imponerer heller ikke.

Er nok bare Majestic som har en bra turboprop. Realair sin Duke og Aerosoft sin Twotter er ikke dårlige de heller. 

Jeg har ikke behov for 100% realisme, men det er jo greit at flyet ikke er helt Donald Duck.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes kun en bra turboprop til P3D og det er som du sier Majestic sin Q400. Men det er fordi de har tatt hele motor simuleringen og forsåvidt også FDE ut av P3D. P3D er ikke i nærheten av å simulere turboprop riktig, så dette er eneste måten å gjøre det på. Realair har også fått til en kraftig forbedret turboprop og fikser en god del feil. Men hovedproblemet gjenstår fortsatt, og det er problemet med at det er helt umulig å få kjapp og nøyaktig motorsetting. Det tar år og dag å gjøre små endringer i torque. Du gir på litt, ingenting skjer og så bare tar den helt løs. Samme skjer hvis du skal redusere litt torque. Ingenting skjer, og så bare mister du nesten all motorkraft. Liksom enten eller. Går ikke an å fly med sånt. Aerosoft sin Twin Otter lider også av samme problem. Samt at du må ha vanvittig med power for å få flyet til å begynne å takse. Og helt umulig å kontrollere taksehastighet. Som at flyet står i en halv meter med gjørme. I tillegg er det problemer med ITT som er alt for høy. Av nettopp disse grunnene så flyr jeg ikke turboprop i det hele tatt i P3D, og holder meg til X-plane hvis jeg skal fly med PT6 motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjetil Håvan skrev:

Bl.a. bremser flyet vanvittig når man drar av throttle, og likens akser brått når man throttler opp. Dette er vel ikke så realistisk Jan Reidar? Eller...?

 

Kjenner ikke til Cessna Caravan. Men den har i likhet med Dash 8 også PT6 turboprop motor. På Dash så bremser det rimelig godt om du drar av power og setter condition levers til max. Fungerer fint om du kommer for høyt og trenger å miste høyde og evt. speed. Samme dynamikken skal også fungere på Caravan. Du endrer jo bladvinkelen til ganske flat pitch, noe som igjen bremser en del. Men hvordan dette fungerer i Carenado sin Caravan i P3D vet jeg ikke. Jeg har den til X-plane som simulerer dette her på en helt annen måte enn P3D. Carenado er heller ikke kjent for å lage realistiske fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
12 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Ja, det finnes kun en bra turboprop til P3D og det er som du sier Majestic sin Q400. Men det er fordi de har tatt hele motor simuleringen og forsåvidt også FDE ut av P3D. P3D er ikke i nærheten av å simulere turboprop riktig, så dette er eneste måten å gjøre det på. Realair har også fått til en kraftig forbedret turboprop og fikser en god del feil. Men hovedproblemet gjenstår fortsatt, og det er problemet med at det er helt umulig å få kjapp og nøyaktig motorsetting. Det tar år og dag å gjøre små endringer i torque. Du gir på litt, ingenting skjer og så bare tar den helt løs. Samme skjer hvis du skal redusere litt torque. Ingenting skjer, og så bare mister du nesten all motorkraft. Liksom enten eller. Går ikke an å fly med sånt. Aerosoft sin Twin Otter lider også av samme problem. Samt at du må ha vanvittig med power for å få flyet til å begynne å takse. Og helt umulig å kontrollere taksehastighet. Som at flyet står i en halv meter med gjørme. I tillegg er det problemer med ITT som er alt for høy. Av nettopp disse grunnene så flyr jeg ikke turboprop i det hele tatt i P3D, og holder meg til X-plane hvis jeg skal fly med PT6 motorer.

Ja, det er utrolig utfordrende å fly når man ikke kan sette nøyaktig motorsetting. Med turboprop går det jo ofte fort, og i det virkelige liv så er man som regel nøye med å fly "by the numbers", spesielt på litt større fly under approach og landing. I P3D er det jo bare å dra power levers i nullstilling og la det stupe ned på rullebanen. Utrolig synd at man ikke har gjort noe med dette i FSX/P3D på 12 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Svein-Frode skrev:

 Utrolig synd at man ikke har gjort noe med dette i FSX/P3D på 12 år...

Ja, det kan man si. De siste oppdateringene for P3D har skuffet mye. Så å si ingenting nytt, bare ubetydelige bug fikser og sim director ting som ikke har noen betydning for oss vanlige simmere. I starten skjedde det iallfall noe på P3D fronten. Men fra litt ut i versjon 3 så stoppet det mer eller mindre opp. Så kom versjon 4 som ga oss 64bit, men veldig lite annet nytt. Funker greit å fly PMDG, A2A og Majestic i P3D, med flotte landskap takket være blant annet Orbx og Andrew her på forumet. Men der stopper det også. Simmen er full av bugs fra FSX tiden som tydeligvis bare blir oversett, noe som er veldig synd. Men nå sporer jeg av igjen, beklager :P

I virkeligheten er en turboprop motor ganske lik en stempelmotor. Du gir på, og drar av power og motoren reagerer umiddelbart selv med de minste justeringer. Ikke sånn som i P3D at det er enten full hendel, halv gass eller idle. Ligger du i cruise med cruise power og vil dra av bittelitt, så er det helt umulig i P3D. Å takse i P3D med en turboprop er et mareritt pga denne problematikken. I tillegg simuleres ikke beta range pluss en hel haug med andre ting som enten simuleres motsatt av hva som er i virkeligheten eller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har en mistanke om at LM-teamet som jobber med P3D er relativt lite og har svært begrenset mulighet til å gjøre oppgraderinger. ACES bestod jo av en bråte med folk, og gjorde jo store framskritt annet hvert år. Det er jo utrolig synd for det ville gitt Carenado og andre dyktige 3D modellerere muligheten til å lage en bråte med GODT SIMULERTE fly. Istedenfor sitter vi igjen med noen få som lager gode simulatorer på tross av istedenfor på grunn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig Svein-Frode. Det var en katastrofe at ACES teamet ble lagt ned. Tenk hvis vi hadde hatt alt det grunnleggende på plass iallfall riktig simulert, akkupagnert med en bra sdk som lar deg tweake og endre på det aller meste. Da kunne man til nød flydd til og med Carenado sine turboprop fly :P Motorene hadde iallfall fungert som turboprop. Det er dette jeg savner. Etter x antall år med P3D, og nå oppe i versjon 4.2 av programvaren, så begynner man liksom å forvente litt mer en ubetydelige bugfixes på simdirector mellom hver oppdatering som kommer hver 2-3 mnd. Jeg høres sikkert til tider ut som en stor sutrekopp her jeg sitter å klager over P3D. Jeg stortrives å dure rundt i Majestic sin Q400 eller PMDG 737 Norge rundt med bra scenery og grafikk. Men jeg savner litt mer. Utvalget av akseptable fly, er ganske lite for min del. Som en opplevelse jeg hadde for en tid siden med et fly fra en populær men tvilsom produsent i mine øyne. Jeg interceptet glideslope og dro av litt power, som normalt skal få flyet til å starte descend. Istedet skjedde det motsatte, jeg fikk pitch up og climb som gjorde at jeg gikk over half scale deflection på glideslope (noe som i kommersiell luftfart betyr missed approach). Sånne ting orker jeg ikke lengre, og da blir utvalget i flyhangaren kraftig redusert i forhold til flyhangaren til enkelte andre  :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Føles som man bare må fly alle de elendige modellene bare på pur trass. Jeg er iallefall for at simuleringen i en simulator skal være så real som mulig. Derav ordet simulator?! Det er jo litt av poenget med det! Da skjønner jeg heller ikke at LM mener at deres piloter på feks F35 skal bruke Prepar3d til å øve i?? Eller gjør de ikke det? Og hva er da vitsen med at Lockheed Martin utvikler denne videre hvis den mangler alt det viktige i flight dynamics?? Jeg har nå veldig lyst til å legge inn dette på forumet til Prepar3D og spørre de rett ut hva de mener om dette! Merkelig at ingen har stilt større krav til det de leverer på dette området, og særlig de som kjøper professional pluss plattformen. Det må jo være helt meningsløst for de å investere i en plattform som mangler kritiske deler av fysikken rundt en flyvning, som feks motortyper somm nevnt her, stalls, spins, groundeffects ved landing, handling ved taxing osv...

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det er for meg en stor gåte hva man faktisk bruker P3D til i profesjonell sammenheng... Men det er jo lenge siden jeg var i uniform, og da var det tørrtrening framfor cockpit-plakat som gjorde nytten :)

Når det gjelder å legge inn kritikk på forumet til P3D så tror jeg du i beste fall oppnår at tråden blir låst eller slettet...   

.

Endret av Svein-Frode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
36 minutter siden, Svein-Frode skrev:

Det er for meg en stor gåte hva man faktisk bruker P3D til i profesjonell sammenheng... Men det er jo lenge siden jeg var i uniform, og da var det tørrtrening framfor cockpit-plakat som gjorde nytten :)

Når det gjelder å legge inn kritikk på forumet til P3D så tror jeg du i beste fall oppnår at tråden blir låst eller slettet...   

.

Ja det er akkurat det at i verste fall blir tråden låst, slettet eller bare ignorert. Men det gjør det hele bare enda mer fishy!? Merkelige greier egentlig!

Men man kan jo starte en tråd om temaet på feks avsim da. Der har iallefall ikke LM noe de skulle sagt, men regner likevel med de har noen øyne rettet mot diverse fora der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Tore Elvheim skrev:

Har det blitt sagt noe om x-plane versjon av denne? Frister lite å legge inn p3d igjen, selv om eg veldig lyst på Leonardo maddogen også sammen med F50.

De fleste P3D flyene til Carenado kommer til X-plane etterhvert. Men når det er sagt, så er jeg langt ifra imponert over hva dem leverer i X-plane heller. Er kun grafikk og eye candy med Carenado. Tydeligvis det som selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil Håvan skrev:

Ja det er akkurat det at i verste fall blir tråden låst, slettet eller bare ignorert. Men det gjør det hele bare enda mer fishy!? Merkelige greier egentlig!

Men man kan jo starte en tråd om temaet på feks avsim da. Der har iallefall ikke LM noe de skulle sagt, men regner likevel med de har noen øyne rettet mot diverse fora der ute...

Jeg vet ikke hva som er grunnen(e). Det er sikkert flere ting. Jeg tror selv at addon produsentene er en del av problemet. Dem ønsker ikke å måtte oppdatere produktene sine dersom LM gjør noe som bryter bakover kompatibliteten. Og etter at jeg laget en tråd i P3D forumet på avsim om akkurat samme emne, så var kritikken mot min kritikk av P3D ganske stor. Og jeg fikk fort inntrykk av at folk flest ikke er interessert i å betale for en slik oppdatering. Selv om det hever realismen med flere hakk. De aller fleste har lite peiling når det kommer til disse tingene som feiler i P3D. Flesteparten tror at simmen er the holy grail, og at alt som simuleres feil eller ikke simuleres i det hele tatt skal være sånn. Eller at det er helt ubetydelig. Virker som at størstedelen av markedet bryr seg lite om realismen så lenge det grafiske er bra samt utvalget i addons. Desverre så tror jeg også at et bittelite mindretall flyr i virkeligheten, enten det er som privatflyger eller kommersielt. Det som selger er tydeligvis eye candy og stort utvalg i addons. Er vel kapitalismen som desverre styrer dette som med alt annet.

I tillegg så er det jo alle flyskoler og militære kunder. Disse vil jeg tro ikke bryr seg så mye om realismen da dem sikkert bruker dette til scenario basert trening samt prosedyrer, da riktig simulering av flydynamikk og slikt er mindre viktig. LM er iallfall tydeligvis lite villig til å gjøre så mye med akkurat dette. Og tilbakemeldinger fra sentrale beta testere og andre tett knyttet til LM ymter også frempå at dette ikke er prioritert grunnet at det vil bryte bakover kompatiblitet blant annet, noe som ikke blir godt mottatt av addons utviklere. Spesielt vanskelig blir det jo når majoriteten av kundene ikke er villig til å betale 3. parts utviklere for en oppdatering. Jeg har skrevet flere innlegg i LM forumet, uten respons fra LM. Noen ytterst få har kommentert og vært enig. Samme på avsim. Over halvparten forsvarer dette med brudd på bakover kompatiblitet, oppdateringer dem ikke er villig til å betale for, dem er fornøyd med simmen som den er eller at dem for det meste er opptatt av grafikk og eye candy. Og så har man dem som legger ansvaret over på addons utviklere å fikse bugs og feil i simulatoren. Det jeg personlig tenker om dette er at det burde være fult mulig å lage en ny og en gammel flymodell struktur, hvor utviklere av et addon fly selv kan velge om dem vil bruke gammel aerodynamikk eller ny. Samme tenker jeg også om scenery. Dette går jo i X-plane. X-plane hadde jo lenge både 32bits og 64bits utgave installert samtidig, hvor man selv kunne velge hva man ville bruke. Dessuten har X-plane egne verktøy for addon utviklere. Nå er det ikke meningen å dra X-plane opp i dette her, men det var bare for å vise at det meste er mulig om viljen er der.

Også på det grafiske så er det jo flere ting jeg gjerne skulle sett forbedret i P3D. Islagte taksebaner og apron (vi har jo islagte rullebaner, hva skjedde med resten?). Fjell og slikt avrundes veldig som gjør at spisse fjell i lofoten og slike områder ser veldig avrundet ut. Skyer i 2D sprites, som egentlig ikke er 3D skyer. Teksturer som underlaget på flyplasser blender veldig dårlig inn i landskapet, og du får problemet med kantete teksturer som ligger over terrenget. Teksturer som blender dårlig inn i hverandre osv. Snøfokk som man har i nord-norge om vinteren på utsatte steder, hadde vært stilig å sett i simmen f.eks. Bedre belysning og utvendige flymodeller samt pbr belysning slik som i X-plane. Vann som ser ut ala hva man har i DCS World. Ja, det er iallfall lov å drømme :D

Vi får se hva som skjer i v5 og hva LM har på lur her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein-Frode skrev:

Det er for meg en stor gåte hva man faktisk bruker P3D til i profesjonell sammenheng... Men det er jo lenge siden jeg var i uniform, og da var det tørrtrening framfor cockpit-plakat som gjorde nytten :)

Når det gjelder å legge inn kritikk på forumet til P3D så tror jeg du i beste fall oppnår at tråden blir låst eller slettet...   

.

Hehe, ja det kan man si. Professional plus koster $2300. Eller nærmere 20.000 norske kroner per lisens. Det er våpen og våpensystemer med her. Men også her skulle det vært artig å prøvd ut hvor realistisk dette nå egentlig er. Vil med stor sannsynlighet si at jeg tror DCS World er flere lysår foran, både på våpensystemer og alt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

I tillegg så er det jo alle flyskoler og militære kunder. Disse vil jeg tro ikke bryr seg så mye om realismen da dem sikkert bruker dette til scenario basert trening samt prosedyrer, da riktig simulering av flydynamikk og slikt er mindre viktig.

Ja,dette er nok riktig,slik opplæring er nærmest standard der hvor man skal betjene utstyr/systemer nå.Først teori,og så lære seg hvordan ting fungerer i simulator,slik at man er fortrolig med dette før man setter seg i "the real thing" og fortsetter opplæringen der,når man "kan" systemene.Er snart 20 år siden vi fikk opplæring på utstyret på ett nytt boreskip på denne måten,og i den senere tid opplæring på nye togsett og nytt signalsystem på jernbanen.Det er en fin opplæringsmetode,på mange måter.Og LM kan i tillegg tjene penger på å selge simmen til publikum.Dette er mitt syn på P3D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

De fleste P3D flyene til Carenado kommer til X-plane etterhvert. Men når det er sagt, så er jeg langt ifra imponert over hva dem leverer i X-plane heller. Er kun grafikk og eye candy med Carenado. Tydeligvis det som selger.

Har vel handlet mitt siste fly der i utgangspunktet. Hadde en drøss med fly derfra til XP10, men når dem forlanger fullpris for xp11 versjon på noe som ser ut som en textureupgrade uten noe som ligner en rabatt for eksiterende kunder så er det takk for seg for min del. Da blir det kun flytyper eg har veldig lyst på, per nå har eg klart å holde fingra fra fatet derfra :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...