Kristoffer Holm Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Hei! Nok engang et inlegg fra meg, hehe.. Har så lyst å sette meg inn i VATSIM, men så har jeg denne klassiske PTT-frykten som nesten alle newstarters har.. om noen hadde hatt lyst å komme til unnsetning, og hjelpe meg over kneika med hvordan man snakker/svarer, ja egentlig det meste rundt "ATC-språket" hadde jeg satt veldig stor pris på det ;D Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Blir gjerne med å hjelper deg på en førstegangstur. Det som er viktig er at du kjenner flyet du bruker godt slik at du slipper å bruke masse mental kapasitet på å mestre flyet i tillegg til ATC. Tenker det går så bra som bare det I tillegg så vet jeg at ATC er spesielt hjelpsomme og tålmodige hvis du gjør oppmerksom på at du er ny i remarks på flightplanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Kristoffer Hansen Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Count me in Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 3. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2017 Tusentakk for hjelpen! Jeg siter litt utover "kvellingen" hvis det skulle være aktuelt å fly litt for en av dere EDIT: Sitter å ser på Matt Davies sin "how to vatsim" nå, skriver ned vital informasjon ifm. first contact osv... hehe Mye nytt å sette seg inn i, virkelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Det er lurt å lese det du kommer over på forhånd. Er for øyeblikket på vei fra Amsterdam til Cairo med 747-Cargo. Må teste den nye PMDG 747v3 Kan godt hjelpe deg "remote" nå, men det beste er nok at vi flyr samme turen sammen en dag det passer så jeg også kan høre hva som sies. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 Ja driver å leser masse nå, hehe Men kan ta det en annen dag omså, ingen problem! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Et annet tips er å absolutt hoppe over tekststadiet. Det øker etter min mening bare stresset til både pilot og atc. Fordelen er selvfølgelig at du kan lese en ordre i eget tempo, men så skal det svares, og ikke minst skal du be om alt mulig på tekst. Da kommer man fort på etterskudd i luften. Spesielt i innflygingsfasen. En annen sak som ikke er å stikke under er en stol er at vi som atc ikke er så glade i tekstpiloter. Mye på grunn av ovenstående. Men for vår del øker det arbeidsbelastningen betraktelig når det er mye trafikk. Og da blir servicen også dårligere 😉 (jada, jeg er fullt klar over at noen må være tekstpilot, og det er selvfølgelig helt greit, men de yter som oftest minst like bra som andre) Trikset er å sette seg på en flyplass med en del trafikk og bare lytte på kommunikasjon som går. Deretter når du vil fly så finner du et sted med mindre trafikk og atc på for å begynne. Da har som oftest atc tid til å hjelpe deg også 😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 Takk for tipset! Sitter nå i min første VATSIM flight ENGM-ENEV, foreløpig har det gått fint ATC'ene er både behjelpelige og forståelsesfulle, og dette merkes! Har hoppe over tekststadiet, og merker allerede at det går bedre, bare fra clearance til climb! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 4. februar 2017 Premium Medlem Del Skrevet 4. februar 2017 Bare husk å si fra til Controllerne som høres ut som Eddie Murpy i rush tiden at du er ny så de må prate litt SAKTE så du får med deg alt Flyr ikke selv på Vatsim eller andre online selskaper men har vært i begge ender før så kjenner til disse som har det kjempetravelt (forferdelig uting)blir bare misforståelser av det ;-) Lykke til PS....var ikke meningen å sverte noen ......bare litt fra sidelinjen : Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 Bare husk å si fra til Controllerne som høres ut som Eddie Murpy i rush tiden at du er ny så de må prate litt SAKTE så du får med deg alt Haha! Dette er så sant, har sett på youtube og selv merket at enkelte (enten det er ATC eller flygere) virkelig prøver å snakke så fort som mulig, og gjøre det så utydelig som mulig... ;D Men da er det jo igjen greit å legge til en remark at man er ny, merket at de tok det litt rolig når jeg snakket da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Det med verdensmesterskap i fortsnakking skjer her til lands også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 For oss som har blitt varme i trøya er det utrolig deilig når dialogen går kjapt og gæli, så hvis man først har ett fly som er med på notene kan det hende at det smitter over til andre fly man jobber. Det er bare å si fra, så roer vi ned. Om du er borti en ATC som er vanskelig av seg, send en feedback-melding til gjeldende VACC/ARTCC, så blir det tatt gjennom de rette kanaler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 5. februar 2017 Premium Medlem Del Skrevet 5. februar 2017 I virkeligheten er det slik at "som man roper får man svar". Lærte tidlig av instruktørene at jeg ikke burde "pugge" hva jeg skulle si for så å kaste det ut på lufta i et rasende tempo...nettopp fordi svaret tilbake ville bli deretter :-) Kan tenkes det er litt sånn på VATSIM også? I tillegg er jo lydkvaliteten elending, så alt burde vel gå litt roligere og tydeligere for seg i den virtuelle eter`n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2017 Foreløpig, på det lille jeg har flydd online (iallefall i Norge), synes jeg ATC'ene har vært snille både med fart og tydelighet Kan jo hende jeg hadde flaks da, riktignok... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Kan jeg foreslå en tur til Moskva der kontrolleren bruker en tjukk raggsokk på mikrofonen og snakker fort med en blanding av russisk/engelsk? For min del endte det med at jeg koblet meg av nettet og landet i ro og mak 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Usj, jeg måtte ha taxi-instruksjoner gjentatt 5 ganger på tur ut fra Sheremetyevo en gang ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2017 Usj, jeg måtte ha taxi-instruksjoner gjentatt 5 ganger på tur ut fra Sheremetyevo en gang ??? Men i alle dager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Stort sett er både lydkvalitet, engelskkunskaper og tempo helt topp, både i norge og andre land. Hjelper godt å vite omtrent hva som kommer til å sies Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2017 Dette merket jeg også, Geir. Har koblet meg på litt forskjellig aktive steder, og nå som jeg har begynt å få litt kunnskaper (spesielt hva å forvente i svar fra ATC), så merker jeg at det er mye enklere å forstå hva de sier ;D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Må si det går bedre og bedre her! Men en annen ting; får bare inn default aircraft (CRJ900), og ikke noen airlines/liveries... Noen som vet hvordan man fikser dette? Sett litt på WoAI osv, men ikke så mye klokere da det ikke er noen option til P3D virker det som... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Vet ikke helt med p3d, men det finnes nok ganske (mange) lettfattelige guider på forums.vatsim.net, og sikkert på metacraft-siden til utvikleren også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Må si det går bedre og bedre her! Men en annen ting; får bare inn default aircraft (CRJ900), og ikke noen airlines/liveries... Noen som vet hvordan man fikser dette? Sett litt på WoAI osv, men ikke så mye klokere da det ikke er noen option til P3D virker det som... WoAI funker greit det. Masse info om hvordan på nettet 😉 Alternativt kan du laste ned IVAO_MTL. Finner det på craig-phillips co uk siden. Så slipper du å registrere på ivao. Der får du også militær trafikk, samt helikopter modeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Holm Skrevet 15. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2017 Hei! Har helt glemt å svare her... Fikk WoAI til å fungere, men ser litt ut som det bare er "default" liveries.. Vet ikke om det er mulig å få spesifikke fly i trafikken, f.eks om man bruker LN-NIF (Minna Canth Norwegian livery), så vises det som LN-NIF for andre? Lastet ned å skal sjekke ut den IVAO pakken nå, er det bare å legge dem direkte i \SimObjects, eller må de "installeres"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.