Gå til innhold

VR flyging


Anbefalte innlegg

For snart to måneder siden kom Playstation ut med sitt VR-headsett, og ettersom gutta i Gaijin jobber med å gjøre headsettet kompatibelt med War Thunder, samt nyheten om at ALLE flyene i simen får 3D cockpiter i nærmeste framtid, var PSVR en enkel vurdering å kjøpe, så har gjort meg opp noen tanker om VR headsett for simulatorer.

Det tar tydeligvis litt tid før War Thunder er klart for VR på Playstation, men heldigvis finnes det allerede mange spill/simulatorer man kan kose seg med, to av disse er Star Wars Battlefront og EVE: Valkyrie, hvor Star Wars er et enkelt flightoppdrag i X-wing'en og EVE er stort sett basert på player vs player konseptet, mye det samme som man finner i spill som Call of Duty, bare at i EVE dogfighter mann med små romskip.

Flyfeeling er det relativt lite av ettersom begge fåregår i fantasi univers hvor fysikkens lover ikke gjelder, så de kjennes rimelig arcade ut, men dæven han steike, dette er noe av det morsomste jeg har prøvd og er totalt hekta, og man kan dra noen vanvittige manøvere, har aldri kjente et sånt godt gammeldags magasug fra noen simulator noen gang.

I tillegg er det veldig spennende bare å sitte i cockpitter som på en 2D skjerm virker store, mens i VR plutselig er små, trange og klaustrofobiske, samt at mann plutselig oppdager detaljer mann aldri har tenkt over i 2D, tar fortsatt meg selv i å prøve å trykke på brytere med hendene, for å ende opp med å famle i tomme lufta etter ting som ikke er der, man blir skikkelig lurt.

Alt i alt er PSVR for meg personelig det mest spennende jeg noengang har vært borti av hardware, jeg har sett framtiden, og den ser så lys ut at man skulle tro mann kom til å bli snøblind, gleder meg enormt til War Thunder er klart for PSVR nå. :D

PS. det finnes VR headsett som fungere til P3D og Xplane også, samt programmer som hjelper dem å flyte i stødige 90 fps. som hindrer god gammeldags sjøsyke. ;)

(Dere ser kanskje på bildene at kanten virker forvrengt, det skyldes at bildet egentlig er rundt men har blitt formatert når jeg overførte dem, dere får ha meg unnskyldt for det.)

YwvyR6K.jpg

LeV37HC.jpg

stjxNCl.jpg

jZodfoW.jpg

pMWDK8q.jpg

JznicJU.jpg

Ur3men7.jpg

liIHvCz.jpg

3d5FSRy.jpg

3XqKofa.jpg

nENZlC1.jpg

GboqtKi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at når VR blir litt billigere om noen år, si at det koster det samme som en skjerm som standardpris, da kommer nok VR til å erstatte f.eks. track-ir og andre måter å spore hodebevegelser, men det er jo også interesant med hvilke andre markeder som VR kommer seg inn på, f.eks. bruker jeg å se rakettoppskytninger som er filmmet med 360 graders kameraer.

Uansett hva de finner på er jeg veldig spent på VR framtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
et bra alternativ til Track-IR som for min del ble liggende i skuffen etter litt utprøving.

 

Oooops  :o  Har du TrackIr liggende,  må du gi det en ny sjanse  .  Jeg ble sjøsyk og forvirret hver gang jeg testet denne merkelige innretningen i begynnelsen,  og la det etter hvert bort.  Men så var det så mange som skrøt av dette,  at jeg bare måtte teste noen runder til.......  og langsomt vennet hjernen seg til denne måten å se på skjermen.  Ikke lenge etter var jeg totalt avhengig,  og i dag klarer jeg meg ikke uten denne totale friheten i å bevege seg tredimensjonalt i en virtuell cockpit  ;)  For min del er dette blitt helt normalt,  og det oppleves naturlig å se seg rundt i VC,  selv om det kanskje for utenforstående ser merkelig ut å kikke til motsatt side av hodets bevegelse  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste føler seg litt uggene etter å ha prøvd TrackIr for første gang, det gjorde jeg også, og jeg la den også bort en stund - men gi det litt tid og du kommer ikke til å klare å fly uten. TrackIr er på ingen måte perfekt, men det er veldig mye bedre enn å måtte sitte å styre view point med knapper på joysticken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at flere og flere cockpiter er lagt opp etter headtracking, som feks på AS EE Lightning. Der ffinnes det målere du ikke ser uten å bøye deg ned og se forbi feks chute-hendelen. (Bremsetrykket) Men jeg blir så rar i hodet og får stiv nakke så jeg bruker bare setehøyde. A-tast og pow-hat inntil videre. Jeg flyr ikke formasjon så da går det straks enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...