Brynjar Mauseth Skrevet 12. november 2014 Skrevet 12. november 2014 Når kontakta du egentlig Copenhagen Control? Akkurat nå er Stockholm Control nede, så neste for meg å kontakte på min ferd mot EKCH er nettopp Copenhagen Control. Dessverre går jo grensen for denne kontrollen akkurat ved selve flyplassen... Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 12. november 2014 Forfatter Skrevet 12. november 2014 Når kontakta du egentlig Copenhagen Control? Akkurat nå er Stockholm Control nede, så neste for meg å kontakte på min ferd mot EKCH er nettopp Copenhagen Control. Dessverre går jo grensen for denne kontrollen akkurat ved selve flyplassen... Tja, EKDK logga på mens jeg var i dansk luftrom, så jeg fikk bare en tekstmelding fra han om å ta kontakt. Eller så tror jeg at du kan ta kontakt når du er 30nm utenfor luftrommet. Den kan være litt vrien den der når man kommer fra Stockholm, ja Siter
Brynjar Mauseth Skrevet 12. november 2014 Skrevet 12. november 2014 Ja fikk beskjed om å kontakte 20 nm utenfor SVD, eller punktet hvor man mottar vectors. Så ordnet seg tilslutt Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 12. november 2014 Skrevet 12. november 2014 Husk på at Copenhagen også tar EKCH APP sector som går utenfor det du foreks ser på vatspy av dekning, EKCP APP går inn under Sweden Control opp til FL195 EKCH TMA Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 12. november 2014 Forfatter Skrevet 12. november 2014 Aha! Men blir man handet rett over til APP fra Sweden/Stockholm uten å gå via Denmark (sett at alt av ATC er dekket)? Et annet spørsmål: NAX310, som går fra Oslo til Kirkenes via Tromsø. Er det noen som vet hvordan jeg finner en flight plan for den? Jeg finner kun flight plan mellom Oslo og Tromsø på IPPC og i VNPC :-\ Det samme spørsmålet gjelder forøvrig NAX311 også, som kun viser flight plan mellom Kirkenes og Tromsø. Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Pleier bare å fly LENSA Z253 TINOS Fra Tromsø til Kirkenes Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 Pleier bare å fly LENSA Z253 TINOS Fra Tromsø til Kirkenes Tusen takk, og kos deg nedi varmen. Selv sitter jeg med ulltøfler på føttene... NAX491: Splitter ny maskin Ja, det ble som sagt en retur fra København til Oslo i dag, riktignok ikke i fullt dagslys, men jeg fikk tatt en del bilder uansett. Den gangen her valgte jeg å legge ut alle bildene fra turen samtidig. Føler det blir litt enklere å gjøre det mer interessant på den måten. Som overskriften sier, så jobbet jeg i dag på en splitter ny Boeing-maskin. Den ble vel levert i midten/slutten av Oktober, hvis ikke jeg tar feil. I og med at den er såpass ny så har den flere "mangler", halen er hvit og vi mangler en klump på taket foran halepartiet. Men jeg klager ikke, flyegenskapene er like gode som de tidligere NAX-maskinene jeg har fløyet hittil. Dagens brief. 164 sjeler ombord og beregnet flytid på 1 time og 10 minutter med fuel til 1 time og 54 minutter. Velkommen til cockpit! LN-NIG er en helt ny maskin, men har allerede rukket å få flere riper i lakken. Helt tomt på Kastrup i ettermiddag, annet enn et SAS-fly som landet på 04L rett etter vår takeoff. Pushback complete. Knallbra scenery levert av FlyTampa. Vi er faktisk 4 fot under havet mens vi taxer mot rullebanen. Flaps five set. Lining up runway 04R. 11 knops vind fra 090 er meldt. Rett over skyene, tror ikke vi er på mer enn 3-4000 fot her. Nydelig solnedgang. Begge pilotene har forlatt cockpit for at passasjeren på klappsete skal få tatt et bilde. Ikke helt etter boken vil jeg tro. LN-NIG fra utsiden. Dagens siste solskinn gjør den vanligvis blendahvite flykroppen litt mer eggehvit. Plenty med skyer idag også. Begynner å bli litt halvlei av å ikke se bakken 97% av turen. Vi er straks under skyene igjen. Tror vi er sånn ca. over Svinesund-området her. Og det blir regn i dag også. Bildet er tatt på samme sted, men fra en annen posisjon. Hei! Jeg kan faktisk se land før jeg har hjulene ute! Vi svinger straks inn mot INSUV og gjør oss klare for ILS 01R. Her ser vi også litt trafikk oppi venstre hjørne. Klemt midt i mellom to skylag. Minner nesten litt om å være inne i øyet på en orkan (ikke at jeg har vært det før altså). Sola gir sitt siste lys før den dukker under. Runway in sight. Parkert. Fikk ikke tatt noen bilder av final denne gangen. Dette bildet ble i all hast tatt for å dokumentere SAS-maskinen til høyre i bildet som skal ned til København. Det er tomt her og gitt :-\ Men ifølge vattastic skal det befinne seg et par-tre NAX-maskiner på andre siden av den nye piren. Takk for i dag! Dere får ha meg unnskyldt for altfor mange bilder Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Nydelig som vanlig Men en liten korreksjon, 4 fot under bakken, ikke havet Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 15. november 2014 Forfatter Skrevet 15. november 2014 Nydelig som vanlig Men en liten korreksjon, 4 fot under bakken, ikke havet Tusen takk, sjef. Er det godkjent hvis jeg sier 4 fot under havnivå? : Slenger med et bilde fra NAX805 rett etter takeoff fra Arlanda på vei til Gardermoen. Siter
Paulo Fernandes Skrevet 16. november 2014 Skrevet 16. november 2014 Jeg har lært fra den beste! Lenge siden sist nå. Det er vel ikke lenge igjen før du inntar høyresete i et ekte passasjerfly? Krysser fingrene. Er ferdig ved sommeren ca. Fin bildeserie, keep em' coming!. Om jeg en dag starter opp med FS igjen må vi fly sammen Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 16. november 2014 Skrevet 16. november 2014 Er det godkjent hvis jeg sier 4 fot under havnivå? : Er vel ein ground radar som måler distanse til bakken uavhengig av om det er havnivå eller solid fjell på 2000meters høgde Om eg tar feil så må fagfolk gjerne korrigere meg ;D Altimeter på høyre side viser "over havnivå" her altså ca 30 fot Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 16. november 2014 Forfatter Skrevet 16. november 2014 Er vel ein ground radar som måler distanse til bakken uavhengig av om det er havnivå eller solid fjell på 2000meters høgde Om eg tar feil så må fagfolk gjerne korrigere meg ;D "BILDE" Altimeter på høyre side viser "over havnivå" her altså ca 30 fot Du har selvfølgelig helt rett. Det er jo radio altimeter :-[ Hehe. Den til høyre viser vel høyde utifra gitt lufttrykk, regner med det kan være noe avvik der. Krysser fingrene. Er ferdig ved sommeren ca. Fin bildeserie, keep em' coming!. Om jeg en dag starter opp med FS igjen må vi fly sammen Krysser fingrene for deg. Det er bare å sende en melding på skype hvis du fyrer opp simmen igjen Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 16. november 2014 Forfatter Skrevet 16. november 2014 NAX310: Like langt øst som Istanbul Vi er på skytebane November en tidlig høstdag, vinden er like sur som alltid og befalet skriker: Skytebanen er ikke sikker! Dere må åle dere til blinkene, klistre på og åle tilbake! Hepp hepp! Samtidig så vi nok engang at Norwegians rute 310 kom inn til landing 100-150 meter bak oss. Etter et par runder til, så vi også at rute 311 satte takeoff thrust, retning Tromsø og deretter Oslo. Det hadde ikke vært feil å sitte på det flyet, for å si det sånn! Denne gangen er det jeg som sitter i kapteinsetet bak himmelmaskinen som skal ta oss fra Oslo og til Kirkenes Blåsbortmoen, via nordens Paris. Flyet i dag er LN-NGE, UNICEF-flyet. Og nok en gang er det overskyet og regn over Oslo Gardermoen. Vi beveger oss mot 01L for en NUVS3A departure. Flash forward til 01L. Thrust set. Og vi er over skyene. Dagens første leg. Vi følger stort sett den svenske grensen hele veien opp frem til vi når Lofoten. Vi har selskap 2000 fot over oss! Det er en A320-maskin fra Hamurg Airways på vei fra Hamburg til Tromsø. Vi har stort sett samme flight plan hele veien opp, men foreløpig ligger jeg 3 minutter foran. Vi befinner oss her et lite stykke nord for Stjørdal, og solen har allerede begynt å gå ned. Tror vi er i Bodø-området her. Litt usikker på om det er Landegode på høyre side. Straks T/D og vi sjekker METAR for ENTC. Den viser 09003KT og det betyr ILS 01. AMIMO 6X er valgt ut som STAR, rett og slett fordi det ser ut som den fineste innflygningen. Sånn ca. over Andørja her, tror jeg. Plutselig snur vinden. METAR viser 16002KT og det betyr ILS 19. AMIMO 6Z velges som ny STAR. Straks localizer interception nå. Siste sving inn mot Tromsø. Fully configured. Ganske kraftig motlys, men det forsvant når jeg nærmet meg touchdown. Vacating 19. Da er vi ankommet Tromsø Langnes. Vi fyller opp litt fuel og bytter noen passasjerer før vi setter kursen videre mot Kirkenes. _____________________________________________________________________________________________________________________________ Da starter vi motorene og vår ferd over Finnmarksvidda og Finland til Kirkenes. Gear up! Sjalabais Tromsø Et lite stykke sør for Alta med blikket vendt sørover. Man kan se at landskapet allerede er noe helt annet enn i Troms. Vi skal ta en svak høyresving langs E6 og følge fjorden utover til vi er Nord-Øst for Kirkenes. Nok en gang dukker vi under skyene. Kirkenes. Vanligvis ligger det endel rustne russiske fiskebåter til havn her. Hesseng lyser opp til venstre for flaps. Flare! Og her kan man se skytebane November opplyst i bakgrunn. Velkommen til Kirkenes. Kvikksølvet viser 7 kalde. Vi rakk akkurat å vacate rullebanen før det begynte å snø. Takk for i dag, og legg gjerne igjen en kommentar. Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 25. november 2014 Forfatter Skrevet 25. november 2014 Det har blitt færre flyvninger i det siste, men det stopper ikke helt opp. Her har dere et bilde av NAX387 som nettopp har vendt snuten tilbake til Oslo fra Tromsø. Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Haha.... gøy! Den flighten DY387 fra Tromsø, jobbet jeg på i kveld! Vi autolandet på grunn av tåke på OSL. Åssen gikk det i simmen? :-D Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 25. november 2014 Forfatter Skrevet 25. november 2014 Haha.... gøy! Den flighten DY387 fra Tromsø, jobbet jeg på i kveld! Vi autolandet på grunn av tåke på OSL. Åssen gikk det i simmen? :-D Dærsken! Landet nå nettopp, full autoland og 460m sikt med freezing fog. Så ikke rullebanen før jeg var over den ;D Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 26. november 2014 Forfatter Skrevet 26. november 2014 Tilbake til dagslys! Her fra climb ut fra Oslo mot Tallinn. NAX1060 Da har vi kommet oss ned på bakken igjen, men ikke helt uten komplikasjoner. Måtte gjøre en go-around da flyet plutselig bestemte seg for å hoppe av glideslope midt i den verste tåken. Parkert ved gate 2. Nydelig scenery av Drzewiecki Design! Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 26. november 2014 Forfatter Skrevet 26. november 2014 Returflight. Ikke like tåkete i kveld, men kjørte på med autoland allikevel. Siter
Benjamin Hennes Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 Kjekt å være en del av turene dine, Kristoffer Synes du har en simulator som ser veldig bra ut. Liker fargene i simmen din, naturlig og ikke for mye av noe. Kanskje vi får tatt oss en tur en dag i lag for VNAS? Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 27. november 2014 Premium Medlem Skrevet 27. november 2014 Stilig. Detaljert fortalt, og interessant kveldslesing! Keep'em coming! Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 28. november 2014 Premium Medlem Skrevet 28. november 2014 Denne bildebloggen imponerer i lange baner, nesten så vi skulle hatt en bildetråd for proffpiloter Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 NAX1187: Oslo AoR fully staffed Nei, jeg har ikke blitt lei av å lage bildereportasjer og jeg håper heller ikke at dere har blitt lei av meg! Som dere kanskje ser (iallefall dere som har vært innom tråden tidligere) så har jeg roet litt ned på antall bilder og forklaringer, men det er kun for å ikke bli lei selv, hehe. Nå derimot, kommer det en full reportasje av ettermiddagens flight fra Helsinki Vantaa til Oslo Gardermoen. Jeg har egentlig vært syk de siste dagene, men jeg bare måtte fly når jeg så at hele Oslo AoR skulle være dekket med ATC, iallefall i Gardermoen-området. Så da ble det en kort flight, dog uten å bruke mikrofonen da jeg nesten ikke har stemme for tiden. Men nok om meg, og over til bilder og fortelling: Dagens maskin er LN-NGU med Harry S. Pettersen på halen. Her står vi parkert ved Gate 21. Vi hopper over cold & dark-bildene, rett og slett fordi bildene ikke ble lagret. Her har vi dagens SID, VETUD 3C ut fra 04R. Og slik ser kartet ut. En liten fartsfugl (Speedbird) boarder og skal straks avgårde til London Heathrow. Da er vi straks på vei bortover og deretter oppover. Alt er klart, ready for takeoff (ingen ATC i Finland i dag dessverre). Vi er i lufta igjen og vi forlater Helsinki for denne gang. Skal definitivt fly hit igjen Også setter vi kursen mot Norge, som skal bringe oss gjennom Sverige og rett over Stockholm. Plutselig dukker det opp en melding fra Stockholm Radar som informerer meg om at jeg er på kollisjonskurs med et annet fly og at radaren er helrød på hans PC. Følger den observante svensken sin anbefalning og flyr direct EBURI. Ikke lenge etterpå kom Sweden Control på som ga meg instruksjoner om å holde 280 knop eller høyere, samtidig som russeren fikk 260 knop eller lavere. Skjermdump fra vattastic tatt før den oppdaterte seg med ny kurs for NAX1187 (meg). BAW799 er forsåvidt Airbusen jeg passerte på vei til 04R. Fikk ikke tatt noen bilder av approach. All konsentrasjon måtte til for å følge ATC-instruksjoner da det var flere fly som ankom luftrommet nærmest samtidig. Vectoring og farts-ordre ble gitt, men det ble for trangt og jeg måtte gjøre en go around for å ikke kræsje inn i stumpen på et annet fly som landet foran meg. Her er jeg tilbake på 6000 fot, på vei tilbake til ILS 19L. Da har vi landet, og her taxer vi på S før vi skal ta en venstresving på J og deretter parkere ved gate 46. Til høyre har vi en 737-maskin under takeoff, vet ikke helt hvilket selskap det var. Brakes set og APU running. Takk til ATC, både i Norge og i Sverige og takk for titten! Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Kjekt å være en del av turene dine, Kristoffer Synes du har en simulator som ser veldig bra ut. Liker fargene i simmen din, naturlig og ikke for mye av noe. Kanskje vi får tatt oss en tur en dag i lag for VNAS? Så kjekt at du også blir med på turene mine! Takk for det, det har tatt en evighet å bli fornøyd med simmen Hyl ut, så skal vi nok få til en tur sammen Stilig. Detaljert fortalt, og interessant kveldslesing! Keep'em coming! Tusen takk. Mye har det blitt, og mer skal det bli. Denne bildebloggen imponerer i lange baner, nesten så vi skulle hatt en bildetråd for proffpiloter Jeg blir nesten rød i kjakene jeg nå, tusen takk! Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Skrevet 1. desember 2014 Igår ettermiddag og kveld ble det Oslo-Stockholm-Oslo-Stockholm, og i dag igjen bærer det tilbake til Oslo igjen før jeg endelig (en eller annen gang) skal rette nesa sørover igjen. Siter
Paulo Fernandes Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 Fin bildeserie som vanlig. Tar du alle flyvningene på VATSIM, Kristoffer? Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Skrevet 4. desember 2014 Takk for det. Alle flyvningene går på VATSIM, ja Det kommer forresten en ny bildeserie senere idag fra en flight litt utenom det vanlige. Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Skrevet 4. desember 2014 NAX5002: 7 timer Puh! Da har jeg endelig gjennomført marathonflighten til Norwegian, nemlig Oslo - Dubai. Det er ikke noe jeg skal gjøre så altfor ofte for å si det sånn, men det var allikevel en herlig flight. Det blir mye bilder i dette innlegget (v-knappen brukes ofte når man har såpass med dødtid), så jeg skal prøve å begrense bildekommentarene litt der det er mulig. Uansett! Velkommen til virtuelle Norwegians rute 5002 til Dubai. 7 timer for en Boeing 737-800 er lenge, men hvis ikke jeg tar feil så fyller aldri Norwegian disse flyvningene nettopp pga. vekt og rekkevidde. I dag har vi med oss 82 sjeler med påfølgende 8 tonn last. For å frakte all den vekten ned til varme Dubai må vi ha med oss masse fuel, veldig masse fuel. Hele 19.2 tonn står det at vi skal ha med oss. Jeg sjekker vindkartene som viser svak motvind ned til Romania, men deretter en ganske sterk medvind resten av turen. Trekker derfor av 1.7 tonn fuel og vi står igjen med 17.5 tonn. Det burde holde. Vi skal også opp på hele 41 tusen fot iløpet av flighten, utsikten burde altså bli veldig bra etterhvert. Vi starter tidlig i dag, klokken har enda ikke passert 0700z. Velkommen inn i cockpit. Dagens maskin er LN-NIC. Mens vi plotter inn en milliard punkter i FMC lander en T7 fra nettopp Dubai. Tilfeldigheter altså. Da har vi plottet inn alt vi trenger for i dag, motorene er startet og vi er på vei til 01L. Straks rotate, og vi ser Emirates T7 har parkert ved stand 51 eller 53 (husker ikke helt). Og vi er på vei! Dagens rute. Absolutt ikke rett frem. Da har vi kommet over grensa til Sverige, og solen begynner sakte men sikkert å stå opp. God morgen. Her kunne jeg trengt noen skikkelige Ray Bans. Slik ser maskinen ut i dagslys. Vi er allerede langt sør i Polen. Over Svartehavet rett før vi skal ta en venstresving for å følge den tyrkiske nordkysten et stykke østover. Vi skal faktisk bevege oss nordover igjen! Har faktisk ikke lagt merke til hvor detaljerte pilotene er i NGX. Her har kapteinen nettopp strekt litt på beina. De blunker tilogmed. (helt unødvendig, i know). En liten bit av Tyrkias nordkyst. VATSIM kryr av Emirates T7 nå som PMDG har sluppet sin versjon. Denne passerer 1000 fot under meg. Ørkenlandskap over den nordlige delen av Iran. Og der begynner solen å gå ned igjen. Cruise på 41.000 fot og vi nærmer oss Dubai. Fortsatt over Iran. Plutselig dukket Emirates Control opp. (usikker på callsignet, fikk det aldri med meg). Jeg fikk klareringer resten av turen og her kan vi endelig se Dubai. Final 30L Runway vacated. Vi får taxi to stand of own choice. Vi taxer, taxer og taxer. Alt er jo doble heavy-gates. Ifølge chartet skal det være small gates på den andre siden av Terminal 1, helt i enden av taxiway. Jeg fant en gate til slutt, etter mye taxing. Da sier jeg takk for meg igjen. Setter alltid pris på om du legger igjen en kommentar Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Skrevet 5. desember 2014 Kjørte på med hjemturen i dag, og det ble ikke mindre enn 7 timer og 44 minutter. Puh! Tre raske shots følger. Siter
Rider Skrevet 5. desember 2014 Skrevet 5. desember 2014 Flytampa Dubai er virkelig ikke værst... Så fine bilder at jeg har lyst å starte opp 737en og ta en tur.. : Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Skrevet 10. desember 2014 Slenger ut noen bilder jeg har tatt i det siste frem til jeg lager en ny rapport slik at tråden ikke dør helt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.