Aslak Iversen Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10083115 Dette er mildest talt besynderlig. Ikke er flyene egnet for denne distansen, ikke er UD en reiseoperatør, ikke er dette en evakuering, men noe folk selv skal betale for. Hvem fastsetter prisene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har Norwegian fått nye fly? Sitat: "de to flightene tar 300 personer hver" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 UD Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Næss Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Er LN-DYK, fløy som NAX3P (annet fligh nr på retur) OSL-OVB-KIX-HND-OVB-OSL. Skal ettersigende ta med seg 150 passasjerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Ikke at jeg kan se UD har startet eget flyselskap. De har chartret en NAX maskin. Om denne er i stand til å utføre oppgaven, har jeg dog ikke peil på. Spill for galleriet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Næss Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Vil nok tro at det er mulig, siden flyet dro i formiddag og burde nærme seg Japan snart. Om noen skal være med er det oppmøte på KIX om 2t30min, før den drar videre til Tokyo før den setter snuten hjem via Novosibirsk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Det smarte hadde vært å leie en widebody som kunne fløyet folk fra Japan til Norge. UD ligger litt i grenseland med hva de egentlig er i dette tilfellet. Om ikke flyselskap, så er de en reiseoperatør, på samme måte som Star Tour er det når de bruker NAX til en del av sine flyreiser, eller Apollo når de bruker SAS. Det er faktiskm ikke bare å chartre en flymaskin, det er en del regler som skal følges. I dette tilfellet er det ikke en evakuering (som undet tsunamien i Thailand), det er en reise UD tar betalt for. Hvorfor de har gått for et produkt som ikke har noe på longhaul å gjøre, er bare rart. Nå vet jeg ikke ruta, men jeg tror ikke NAX sine 737 er ETOPS sertifisert, så da må de så vidt jeg vet unngå den vanlige ruta fra Japan til Europa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Ah, skjønner, UD ligger litt i gråsonen for å si det sånn. Og er det ikke en ETOPS maskin blir det vel flere hopp, vil jeg tro. En kan vel ikke regne med UD er like proffe som flyselskapene uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Hvorfor de har gått for et produkt som ikke har noe på longhaul å gjøre, er bare rart. Lov om offentlige anskaffelser, aka Anbud? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Anbud, joda, men dersom man trenger en lastebil så bestiller man ikke en mann med trillebår selv om det er billigst. Noen som har ruta de fløy fra Japan og hit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Ser på dette som positivt jeg. Sikker på at UD ligger noen steg forran oss ja. BTW Andreas Grindvoll: Likte profilbildet ditt Jeg måtte sjekke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Anbud er ord jeg snart spyr av. En flott måte å få ned prisen, og trekke til seg alle de som ikke kan, eller vil...noe som helst, annet enn å få ned prisen. Profesjonelle kriterier blir uviktige, kvalitet og arbeid utført forsvinner ut i det blå. Anbud=avgud :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Kunne ikke være mere enig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Meget bra sagt ja, på mange områder - er faktisk regelen og krav om at ting SKAL ut på anbud; er ofte noe av det verste som kunne ha skjedd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.