Oscar Augestad Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 har et par spørsmål som nybegyner som noen lett burde kunne svare på nå når jeg har connectet meg til vatsim i fsx, hva gjør jeg da for å snakke med tårnet? trenger jeg noe mer en squawkbox? kommer sikkhert noen flere spørsmål senere men.... håper på raske svar :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Zhang Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Du trenger bare squawkbox. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 da er det bare å tune inn frequencen som dekker din flyplass/ditt område og snakke ved å trykke push to talk button du har valgt i options i squawkbox. Anbefaler deg å kjøre Squawkbox X eksternt fra windows og ikke fra FSX menyen! Dette fordi sim kræsjer ofte pga squawkbox kjøres direkte fra FSX. Velkommen skal du være! Les de to øverste trådene her for mange gode tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 når jeg har connectet meg til vatsim i fsx, hva gjør jeg da for å snakke med tårnet? Tuner in frekvensen til tårnet, som vil stå i squawkbox. Er det ingen tårn online, tune in til unicom. (122.8) trenger jeg noe mer en squawkbox? Nei, Fs 9/FSX og squawkbox/FsInn er vel alt du trenger. Edit: Svaret til Anders var mer utfyllende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 For å kunne prate med tårnet må en controller også være pålogget. Anbefaler deg og bruke VAT-SPY. http://www.metacraft.com/VATSpy/#download Hvis du ser at ENGM_TWR er pålogget i ATC listen din står det også en frekvens siden av navnet altså ENGM_TWR(118.30) Da åpner du COM panelet i flyet ditt og tuner denne. Så vil det dukke opp nederst i høyre hjørne i SB 118.300 Voice/Text Det vil si at du kan skrive og transmitte på frekvensen. Default push to talk knapp er vel scroll-lock, men denne kan du endre i settings. EDIT: WOW! 3 stykker rakk å svare før meg..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 oioi dette var raske svar! tusen takk folkens for raske svar!! :cool: som i norden nå som jeg ser er det 1 controller logget på, er det bare til å ta av og dra da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Ja det sitter vel en i Vesterås! Skal du bruke den som departure airport må du kontakte atc for clearence før du gjør noe som helst! skal du fly inn til Vesterås tar du kontakt med han på finalen ILS/VOR alt etter om 19 eller 01 er i bruk. God tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ser og hører du er kommet online nå, husk å svar tilbake de instruksjoner atc gir deg når du får pushback: svar "pushback approved Tango Oscar 102" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Morsomt at du hørte den eneste feilen jeg gjorde! :grin: hvordan så du den meldingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 hørte på freq til ESOS_CTR men bra det ikke var værre og det er ingen stor feil, men veldig greit å lære seg til å gjenta alt du får av instruksjoner! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Grauers Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 När det gäller Västerås ska du dock ropa upp innan finalen eftersom dom även täcker TMA-sektor Västerås upp till FL65. Men strunta du i det, var mest poäng för Anders som borde veta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Fan du har helt rett Johan. Må nok emigrere fullt for å komme i svensk modus men foreløpig forholder jeg meg svorsk;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 når det er på tide å lande, bruker man headingen for det meste da?eller flyr man den approchen man har lagt in i fmc'en? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Du flyr den STAR-standard arrival route du er gitt av ATC, og mest sannsynlig blir du gitt cleared ils! Da er det jo bare å interscepte ils enten via vectorering(de største flyplassene) eller STAR om denne leder helt inn til ILS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 På blant annet Værnes, Sola og Flesland går STAR helt inn på ILS, slik at du ikke trenger vectors til ILS. På Gardermoen derimot slutter STAR før du kommer til ILS'en og da må du enten få vectors av ATC eller gi deg selv vectors om ATC ikke er online. Det må en Approach (_APP) controller gjøre, da Tower controller (_TWR) bare kan gi deg landing-og-takeoff-clearence. Sjekk AIP Norway for å se hvor STAR slutter på de forksjellige flyplassene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Takk for svar Dette er litt flaut, men hva er vectors? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 det er retninger du skal fly som flyvelederen forteller deg. Han sier "fly heading 030" og så gjør du det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Ok,takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 eller rett å slett kompasskursen! 360 rett nord, 090 rett øst osv. Anbefaler å prøve å få med deg en erfaren wingman de første gangene til å fly ruten sammen med deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Urvik Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Takk for svarDette er litt flaut, men hva er vectors? Husk! Som nybegynner er det ingen flaue spørsmål! Alle må lære en gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 klarer fint nå alt før jeg tar av og etter, men ved landing har jeg ikke noe erfaring. hva er det man sier? så om noen kunne si hva man sier før landing hadde det vært greit! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer AH Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg begynte med VATSIM for ikke lenge siden og det beste rådet jeg kan gi er SPØR! Er du usikker på hvordan du skal forholde deg til en approach/landing eller rett og slett har lyst å øve deg litt kan det være kjekt å bruke feks vroute til å se hvor det er bemannede flyplasser med lite trafikk, skrive til ATC`en på den respektive flyplass (i feks squawkbox) om det er ok at du tar en landing/arrival. Fortell at du er ny og er ute etter å lære så får du garantert litt medvilje om du gjør noe feil. Vis respekt og spør høflig så kommer du langt! Jeg spurte på en høflig måte om slike ting, og flydde innenlandsruter i både Ungarn og Skottland før jeg var ordentlig kjent på VATSIM fordi det var hyggelige ATCèr som var villige til å hjelpe en uerfaren pilot Jeg anbefaler deg enn så lenge å holde deg unna områder som har full dekning med CTR, APP og TWR (det er jeg ikke selv komfortabel med ennå) og prøve deg med en arrival på en plass som er bemannet med kun tower, og å ta departure fra samme sted så får du øvet på begge deler. Og som nevnt tidligere kan det være kjekt å få seg en "wingman" som er mer erfaren for å gi deg noen tips og triks (selv vil jeg takke Eivind Wedø og Ståle Wærness for mye god hjelp). Det er også mye mer gøy når man er 3-4 ute på samme rute, for oss piloter og sikkert for ATC`er som får litt trafikk Lykke til, og trenger du hjelp så skal jeg videreføre ånden med å være behjelpelig (selv om jeg langtifra er noen erfaren VATSIM`er) men jeg har ihvertfall kommet meg igjennom oppstartsfasen i god behold mvh, Christer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Wærness Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hvis du ønsker det oscar så stiller jeg meg til disposisjon som wingman. Da tar vi en flight sammen. Da vil du få muligheten til å kunne spørre umiddelbart hvis det er noe du lurer på. Som Christer nevner, fly i norge på plasser som ikke er overstaffa, hold deg f.eks til tower. Skulle du ha problemer så spør du atc på norsk. Det vil alltid være bedre å snakke norsk for å få deg til å gjøre ting riktig, en at du ikke tør å spørre og bare suser rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 takk for svar! tar kontakt om jeg treneger en wingman Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 når jeg flyr over et approach på FL340, må jeg kontakte dem da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Urvik Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 når jeg flyr over et approach på FL340, må jeg kontakte dem da? Hei! Nei, det må du ikke. Eksempelvis Sola TMA (="approach") har går opp til FL155 og Oslo TMA (="approach") går opp til FL195. Så når du da cruiser i FL340 går du godt over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oscar Augestad Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Takk for svar! Lurer på en siste ting, så skal jeg gi meg! hva sier man når man setter over til ctr på radion? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 "Norshuttle123 with you, FL340 inbound xxxxx (det punktet du flyr mot)" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Når du tar kontakt med for eks. ENOS_CTR (Oslo Control) er det greit å iformere om hvor du er, hvor høyt du er og hva du driver med, slik at kontrolleren kan finne deg raskt på kartet. For eks hvis du er på cruise: Oslo Control, good evening, Norshuttle123 with you at Flightlevel 310 inbound Sigdal (SIG) Eller hvis du klatrer ut fra et TMA ("Approach"): Oslo Control, good evening, Northuttle 123 with you climbing trough FL170 inbound Soknen (SOK) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.